Annons

Kurvor i D70

Produkter
(logga in för att koppla)

Razorback

Aktiv medlem
Har provat dessa kurvor:

White wedding
Provia (som jag har i kameran nu)
Fotogenetic ev 3

Men både jag och min sambo tycker att korten blir klarare och finare när man tar Auto Contrast i Photoshop 6 på alla dessa kurvor och kamerans automatiska inställning.

2 kan väl inte ha fel?

Kurvor till trots, D70 är konstruerad att underexponera något, vilket gör att man måste lyfta bilderna något för att de skall bli optimala.

Jag har testat Provia ett litet tag nu, men gillar den inte alls. Kan tänka mig att den och White Wedding funkar bra för tex bröllop och så där vitt verkligen ska vara vitt, men för naturbilder är de iaf inget vidare i mitt tycke. Bilderna blir ljusa och kontrastlösa och det blir ingen vidare mättnadi färgerna.
Jag har bytt till "Medium low" på kontrasten och ändrar sedan till hur jag vill ha det själv med curves.

Kanske jag har kommit på det :

Startade Nikon Capture Editor, öppna en bild och tog Auto Contrast, bilden blev bättre.

Sedan sparade jag den kurvan och ladda den i kameran. I morgon får jag veta om det funka, det fungerade i programmet i alla fall.

Jag öppna en av mina bilder i programmet och sedan laddade jag in kurvan jag sparat och bilden blev exakt som man tagit Auto Contrast. BARA det blir så när man tar kort också

ANNONS
Götaplatsens Foto