Annons

Kvällskurser i Stockholm

Produkter
(logga in för att koppla)

tfs_johan

Medlem
Jag är på jakt efter kvällskurser i fotografering i Stockholm. Jag har van fotograf, men till stor del självlärd och lärt mig genom att härma andra.

Vad finns det för ställen att titta på? Det bör väl finnas fler och kanske bättre ställen än Folkuniveritetet och Medborgarskolan?

Mvh // Johan
 
hmm... är också sugen på att gå någon kurs främst för systemkamera och objektiven. Sökte lite på folkuniversitetet. Var lite osäkra om just dem kurserna var det jag hade tänkt mig.
 
Någon som gått hos studieförbunden och kan berätta?

Även jag är sugen på kvällskurs.

Är det någon här på sidan som gått och kan berätta hur en kvällskurs på t ex Medborgarskolan är.

Har själv fotat sedan 1980-talet och haft foto på högstadiet (ungefär samtidigt med att jag började), så nybörjare är jag ju inte, men känner även jag att lite teori/teknik, kemi och kritik på de egna bilderna inte skulle skada.

Monica - Har du själv gått på studiefrämjandet? Berätta gärna hur det var i så fall.

Vad hade lärarna för anknytning till ämnet, yrkesverksamma eller duktiga amatörer?

Labmöjligheter? Inriktning? (Ta bättre semester familjebilder eller mer ambitiöst om komposition, olika sorters foto etc)

Lite sådant man är nyfiken på. Ska försöka gå på Folkuniversitets öppna hus en av dagarna. (25/8, 31/8 och 1/9 17-19 på Bryggargatan 4), men vill gärna veta om de andra. Särskilt medborgarskolan.

Mvh
Ulrika
 
Jag har gått Studiefräjandets naturfotokurser i ett par delar. Min uppfattning är att dom var mycket bra med några lärare som jobbar med foto som yrke. Dock inte alla.
 
Jag har aldrig gått någon fotokurs på Medborgarskolan, men däremot jobbar jag där som fotolärare. Jag hoppas att det är okej att jag svarar på lite frågor och att det inte uppfattas som marknadsföring.

Jag är även utanför Medborgarskolans väggar yrkesverksam inom foto.

Vi har flera olika kurser och det är som mest sju deltagare.

Foto 1: Vi går igenom grunderna i fotografering, hur man exponerar rätt, bildkomposition, skärpedjup, rörelseoskärpa, olika typer av ljusförhållanden, de viktigaste funktionerna på en systemkamera, olika objektiv, m.m. Den innehåller även en hel del mörkrumsarbete där du lär dig framkalla film, ta fram papperskopior, reglera kontrast, efterbelysa och pjatta, m.m.

Foto 1 falsk nybörgare: Kursen vänder sig till den som kanske har fotograferat tidigare men känner sig osäker och vill repetera och fylla i de luckor som finns. Den är väldigt lik foto 1 men eftersom det finns lite förkunskaper hos deltagarna går vi igenom de olika delarna något snabbare (anpassas efter gruppen).

Foto 2: Fortsättning på foto 1 och vi är i mörkrummet den mesta av tiden. Vi går igenom och fördjupar oss i de bitar inom foto som deltagarna är nyfikna på. Det kan vara makro, studioljus, naturfoto, stativköp, användning av olika filter, komposition, m.m.

Foto 3: Fortsättning på foto 2. Eftersom alla är någorlunda hemma i mörkrummet och lite vana med kameran har vi möjlighet att gå lite djupare och vara lite mer avancerade än i foto 2. Kursen anpassas mycket efter deltagarnas intressen och behov.

Naturfoto: För att gå den kursen bör du kunna grunderna i fotografering. vi går igenom mycket av det som vi går igenom i foto 1 och 2 men anpassar det till fotograferande av natur. Vi går även ut och fotograferar, och tittar och pratar om de bilder vi tagit.

Makrofoto: Grunderna i att ta närbilder. vi fotograferar antingen ute eller i våran studio.

Praktisk fotografering: Vi går ut och fotograferar tillsammans i olika miljöer. Där har alla möjlighet att fråga och prata om olika tekniker ljus, m.m. och hur man använder det i praktiken.

fotografering med digital systemkamera: Grunderna i hur man använder en digital systemkamera eller en mer avancerad kompaktkamera. Vi går även egenom grundläggande fototeknik.

Studiofoto: Hur man ljussätter och fotograferar i en studio och hur man hemma med enkla medel kan bygga en.
 
Tack!

divander skrev:
Jag har aldrig gått någon fotokurs på Medborgarskolan, men däremot jobbar jag där som fotolärare. Jag hoppas att det är okej att jag svarar på lite frågor och att det inte uppfattas som marknadsföring.

Tack för svaren! Det var ju precis vad jag efterfrågade.Så länge man inte gör ner andra eller framhäver det egna som enda alternativet är det väl i sin ordning att ge svar kan jag tycka.
Du är ju en av få som kan göra det. Det vore förstås spännande att höra en kursdeltagare också, men jag är mycket nöjd med ditt svar!!

Hur är det med labmöjligheterna? Förstår ju att lab finns, men hur stort är det (tillgång)? Hur stor del (ca i% ) av kurserna ägnas åt mörkrum, där det är aktuellt som del i kursen?
 
ANNONS