Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kyla med 20D

Produkter
(logga in för att koppla)

Digi

Aktiv medlem
Hej, undrar om det är någon som har använt 20D i rejäl kyla,typ vid 5-10 minusgrader. Hur gick det?
Klarar kameran och objktivet kylan.
Behöver man ett L objektiv?

Mvh Markus Asp

Kamera eller objektiv är inga som helst problem, inte ens vid 30 till 40 minus.
Det är värre med batterierna, de tar slut fort.

Har använt min i -20-25 grader och själva kameran funkade fint, men batteriet tog slut efter ca 1-2 timmar. Man bör nog ha ett externt batteripack om det ska funka att fota en hel dag i sådana temperaturer. Har funderat på hur det skulle funka att ha 1-2 extra batterier som man kan växla mellan och däremellan förvara dem i den varma och sköna innerfickan. Skulle det kunna bli något kondensproblem inne i kameran...(?). Påverkas ett batteri negativt av att kylas ner-värmas upp-kylas ner-värmas upp...ett antal gånger på en dag?

//Glenn

Har använt min i -20-25 grader och själva kameran funkade fint, men batteriet tog slut efter ca 1-2 timmar. Man bör nog ha ett externt batteripack om det ska funka att fota en hel dag i sådana temperaturer. Har funderat på hur det skulle funka att ha 1-2 extra batterier som man kan växla mellan och däremellan förvara dem i den varma och sköna innerfickan. Skulle det kunna bli något kondensproblem inne i kameran...(?).

//Glenn

Glenn Bark skrev:
Har funderat på hur det skulle funka att ha 1-2 extra batterier som man kan växla mellan och däremellan förvara dem i den varma och sköna innerfickan. Skulle det kunna bli något kondensproblem inne i kameran...(?).

//Glenn

Att det skulle ge något kondensproblem har jag svårt för att tänka mig & det är en bra lösning som jag praktiserat med analog EOS-kamera.

//Larsa

OM man ska ta ut kameran i kylan måste man tänka på att ha den i väskan ett bra tag innan du tar upp den i olkia temperauter. Annars finns stor risk för kondens... Väskan tar ner kameran på en neutral temperatur.

Att ha kameran kvar i väskan för att utjämna temperaturer gäller bara från kyla till varmare omgivning. Inte från värme till kyla, då bildas det inte kondens.

En liten tanke bara. Jag förmodar att de flesta är bekanta med sådana här värmepåsar. Om inte, menar jag dessa små påsar som skakas och läggs i skon, varefter de ger värme (ca 37grader) i ca 5h. De flesta har dessutom klisteryta, vilken skall fästas i strumpan.

Skulle man inte kunna sätta på en sådan under batteriet, och på så vis värma det lite?

Hur funkar de me batterigrepp? :p
Idén var inte dum. Finns de inga kameror med isolerad batterilåda? Bygg in en spalt med luft i locket så är saken biff...

tritub skrev:
Hur funkar de me batterigrepp? :p
Idén var inte dum. Finns de inga kameror med isolerad batterilåda? Bygg in en spalt med luft i locket så är saken biff...
Till EOS 5 fanns en lös batterilåda som man kunde ha innanför jackan, t.ex. Den kopplades med sladd till kameran.

PD

Borde ju inte vara så svårt att tillverka själv. Ett tomt batterigrepp med kablar till polerna. Visserligen är greppen dyra, men man kanske kan greja något eget. Det gäller att inte glömma bort sladden bara ;)

ANNONS
Götaplatsens Foto