Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Läge att köpa en beg 5D??

Produkter
(logga in för att koppla)

månis

Aktiv medlem
Att köpa en beg 5D för 10-11000 som är ett par år, måste väl anses som en god affär.För dom har väl inte blivit värdelösa över en natt när 5d mk11 kom?Säg vad ni tycker..är lite sugen på beg 5d.
Mvh P Månsson

Ja det är nog vettigt. Hellre det än en ny 50D skulle jag säga. Den lär aldrig någonsin anses vara en dålig kamera.

Begköp av 5D är aldrig fel

Hej ,

har nyligen skaffat en 5D mk II för att jag behöver två kamerahus och jag kommer fortsättningsvis vara lycklig ägare av en 5D, skillnaden är inte så där "jättestor" som man kan tro mellan 5D och 5D mk II.

Att köpa en begagnad 5D tror jag är ett klokt val, en crop kamera typ 40D, 50D kommer inte i närheten av FF.

Lycka till med ditt köp : )

jag köpte en mark II och sålde min gamla 5d nyligen, och visst är det skillnad, men ångrar lite nästan att jag sålde den gamla, det var en fin grej och ett fynd för tio papp. Ligger i en helt annan division gentemot t ex 40d om vi talar bildkvalitet, däremot inte allt annat.

Ja bildkvalitémässigt är ju gamla 5D en toppenkamera, spöar 40D,50D, 1Dmk3 utan tvekan. Men de är ju frågan om va man tänkt fota.. till sport eller konsert i mörka miljöer är 5D ingen hit. Då är ju 1D-husen mkt bättre såklart, men har man inga dunderkrav på AF så, köp!
5D + en 40D kan ju va en trevlig lösning till bra pris, speciellt om man fotar endel med tele å behöver lång brännvidd

"...eller konsert i mörka miljöer är 5D ingen hit."

Förlåt en kanske dum fråga men är inte 5D en bra kamera i mörker tack vare FF och lågt brus ?

En annan fråga när jag ändå skriver : Hur är 5D prestanda mässigt ,ej bildkvalite, men AF och meny hantering osv, vs en 20D ?

Tänkte ha min eventuella 5d till fågelfoto.Men AF kanske inte är snabb nog till flygande fågel??Kör med L optik 300/2,8 och 400/5,6.Har sett lite bilder och dom var grymt skarpa.Tagna med 5d.

konsert i mörka miljöer är 5D ingen hit. Då är ju 1D-husen mkt bättre såklart

Inte alls min erfarenhet som har fotat konserter med 5D i flera år. 5D funkar utmärkt som konsertkamera, även i riktigt taskigt ljus, så länge man håller sig till centrumpunkten. Jag får lika många om inte fler keepers med den än med min egen och lånad 1D Mark III och brusnivåerna är i stort sätt identiska eftersom ISO1600 på 5D motsvarar en reell känslighet på ISO2000 på Mark III.

Tvärt om är det en oerhört prisvärd begagnad kamera som håller mycket mycket bra för allt där inte kontinuerlig autofokus eller hög bildtagningsfrekvens krävs.

Agående 20D vs 5D så har 5D större display, 2.5", men i övrigt är de nästan identiska då de bygger på samma grundplattform.

Jag har sett många begagnade 5D i bra skick gå loss för betydligt mindre än 10-11 tusen, typ runt 8 tusen. Det måste anses som ett riktigt kap, jag skulle lätt slagit till om inte det vore för att jag är så nöjd med kameran jag redan har.

ANNONS
Götaplatsens Foto