Annons

lägga in metadata i Nikonkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

ixxy

Aktiv medlem
Har suttit och letat på forumet ett tag nu och även googlat lite men hittar bara massa info om hur man lägger in fotograf namn och lite sånt i canon kameror.
går inte detta att göra i nikon ?
och om det går hur gör man?
jag stoppar idag in all meta data jag vill när jag jobbar med bilderna men det vore ju skönt att ha viss data direkt.
speciellt efter som jag har folk som frågar efter live uppdaterade gallerier direkt under olika event.. detta görs då med eyefi minnes kort och en mobil tellefon vilket gör att kunden får jpeg bilder väldigt bekvämt levererad snabbt och lätt med en fördröjning på några minuter bara.
men det är en annan diskussion.

På min D300s går jag in i menyn inställningar och väljer "information om upphovsrätt". Där kan jag sedan skriva in fotografens namn och upphovsrättsinnehavare. Den info sparas sedan med alla bilder.

På min D300s går jag in i menyn inställningar och väljer "information om upphovsrätt". Där kan jag sedan skriva in fotografens namn och upphovsrättsinnehavare. Den info sparas sedan med alla bilder.

hmm hittar ingen sådan funktion i den kameran jag har just nu. D80

Funktionen finns. Men du måste aktivera "advanced" menyerna för att se den.

Mja, om jag minns rätt så finns det en funktion för att lägga till en kommentar i metadatan. Dock ingen som heter något specifikt med copyright e dyl.

Gällande D80 då alltså. Andra kameror har en som specifikt lägger sig som copyrightinfo, t ex D700. Fast de avancerade menyerna måste man nog slå på som sagt.

ANNONS
Götaplatsens Foto