Annons

Lämnade tillbaka 50D efter 2 dagar!

Produkter
(logga in för att koppla)
Som många i dpreview-tråden påpekat var det inte konstigt att han blev besviken -- han köpte tydligen 50D i tron att den skulle vara bättre på höga iso än hans 5D! Vilken stolle...

"han köpte tydligen 50D i tron att den skulle vara bättre på höga iso än hans 5D! Vilken stolle..."

Det var precis vad Canon lovat...

/M

Vardå och närdå? Det enda jag hört är 1-1,5 steg bättre än 40D, men det vet jag inte ens hur officiellt det var.

Det här är ett citat ur Canons pressrelease (tagen från Dpreview)

Outstanding, clean images
A newly designed 15.1 Megapixel CMOS sensor delivers ultra-detailed, low-noise images ideal for large-scale reproduction or creative cropping. New manufacturing processes, plus redesigned photo diodes and microlenses, extend the light gathering capabilities of the sensor allowing more pixels to be fitted on the CMOS sensor without compromising image quality. These changes ensure improved high ISO performance and low noise. High-speed, low light shooting is enabled by ISO levels of 3200, expandable to an ultra-sensitive 12800.

Nog ger väl den texten fog för att man tror på bättre brusprestranda jämfört med tidigare.

Det faktum att tidigare max ISO var 1600 (high 3200) mot nu 3200 (high 12800) gör att man som kameraköpare har rätt att förvänta sig en klar förbättring tycker jag.

Mvh
Anders

Det här är ett citat ur Canons pressrelease (tagen från Dpreview)

Outstanding, clean images
A newly designed 15.1 Megapixel CMOS sensor delivers ultra-detailed, low-noise images ideal for large-scale reproduction or creative cropping. New manufacturing processes, plus redesigned photo diodes and microlenses, extend the light gathering capabilities of the sensor allowing more pixels to be fitted on the CMOS sensor without compromising image quality. These changes ensure improved high ISO performance and low noise. High-speed, low light shooting is enabled by ISO levels of 3200, expandable to an ultra-sensitive 12800.

Nog ger väl den texten fog för att man tror på bättre brusprestranda jämfört med tidigare.

Det faktum att tidigare max ISO var 1600 (high 3200) mot nu 3200 (high 12800) gör att man som kameraköpare har rätt att förvänta sig en klar förbättring tycker jag.

Mvh
Anders
Ja nog kan man förvänta sig det av den texten, men kanske inte mer än ett steg typ? Skiljer väl mer än så från 40D till 5D?

Jag instämmer med dig Anders. Går man ut så hårt som Canon gjorde med brusprestandan på 50D så tycker jag absolut att man har fog att kräva att den iaf skall vara bättre än EOS 40D och tidigare modeller. Det är falsk marknadsföring om så inte är fallet. :(

Det är nog den hemskt fula silvriga rattens fel. :(:(:(

Den för otur med sig tror jag. Föressten vad är det med Canon och deras kåthet på silver? 350D, silverknapp för exponering, gillades ej, byttes ut på 400D, G7, silverring runt objektivet, dissades så hårt att en kille i USA började att göra egna matt-svarta i flygplandsaluminum, G9, Canon fick ändra till en svart ring, men kunde inte låta bli att ha lite silver fram på den. G10 hela ringen runt objektivet är nu i matt svart. Vad gör Canon då? Jo! Man sätter dit en blänkade och störande silverratt på 50D! Jag får lust att inte köpa 50D när jag ser silverringen fy vad fuuult, dessutom kommer den att blänka och skina när det är sol ute. Fan tänker dom inte alls eller är det någon smyckesdesigner som fått bestämma? Varför gjorde dom den inte i guld när dom ändå var i farten! :( Blir så lack!

Nästa gång kan dom be Albrekts guld att göra alla knappar o reglage i högskinande nysilver! Yeah Pímp my EOS!!!

Ja nog kan man förvänta sig det av den texten, men kanske inte mer än ett steg typ? Skiljer väl mer än så från 40D till 5D?

Jag har ingen uppfattning om hur stor skillnade är mellan 40D och 5D. Jag har inte läste tråden du refererar till och kanske hade köparen alltför stora förväntningar.

Min uppfattning är att om 50D inte ger bättre bildkvalité än 40D så är det faktiskt en flopp. Den bättre skärmen är säkert mycket trevlig liksom en del andra finesser men om inte bilderna blir bättre kunde man ju lika gärna behållit den gamla sensorn och processorn och kallat den för 45D.

För egen del tänker jag dock vänta att dra den slutsatsen tills jag sett fler tester.

Mvh
Anders

Jo, men det komiska är ju att kollar man på Mikaels testbilder så ser det ut som att 50D är 1 steg sämre än 40D.
Ja jag vet, hemskt. Och inte verkar ju 15MP synas i upplösningen heller. Känns ju inte så kul att då gå runt och fota stora filer som är sämre bilder än på den tidigare kameran. Det har fått mig att börja snegla mot 5DM2 på allvar istället, och inte bara som en dröm. Jag ska byta upp mig från 10D, och det främsta skälet är att jag vill ha mycket bättre ISO-prestanda. Bara hoppas MarkII inte är sämre än första 5D...

En 5d går på en bit över 21 000 en 50d på 12 000 så helt självklart är det ju inte att 50d skulle ge bättre bildkvalite.
Däremot skulle jag bli besviken om 5dmarkII inte skulle vara bättre än nuvarande 5d.

Jag kommer också att vänta, skulle inte förvåna mig om Canon har skitit i det blå skåpet igen och får dumpa 50D hösten 2009.

Jag hade verkligen hoppats på 50D så nu väntar jag med spänning på tester från dpreview, the digital picture mfl.

//Daniel

Jo, att den skulle vara bättre än företrädaren 40D måste man ju tro efter att ha läst den texten. Men att den är bättre än 5D? Bättre än 1Ds mk3? Varför skulle man tro det -- bara för att man kan ställa in ett högre isovärde? Ska man då bedöma en bils fartresurser efter hur långt hastighetsmätaren är graderad?

Jo, men det komiska är ju att kollar man på Mikaels testbilder så ser det ut som att 50D är 1 steg sämre än 40D.

Jag har all respekt för Mikaels tester men resultaten är ju så långt ifrån Canons reklamtexter att man bara kan dra två slutsatser:

1) Det är något fel på Mikaels kamera.

2) Canons marknadsavdelning har den här gången tagit till rena lögner.

Låt oss hoppas att det är 1 som är fallet.

Mvh
Anders

ANNONS
Götaplatsens Foto