Annons

Lämplig glugg inomhus?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mcnab

Aktiv medlem
Jag skulle vilja skaffa en bra glugg för inomhus typ sporthallar.
Finns det några bra som är snabba och ljusstarka?
Jag har idag 24-70 och 70-200 men 2.8 hade tänkt mig kanske något mer ljusinsläpp
För sporter i storlek handbollsplaner.

Vad har ni att föreslå?

Svårt att svara på men en fast brännvid mellan 80-135 och en maxibländare på 2.8 eller större kan vara bra.

mmmm...... funderade lite på ett sådant. Och det borde väl vara snabbt?
Får säkert ha 2 olika, för när jag kör med 70-200 så är jag ute på 200 rätt ofta
så om det finn nått snabbt fast 130-180 kanske

mmmm...... funderade lite på ett sådant. Och det borde väl vara snabbt?
Får säkert ha 2 olika, för när jag kör med 70-200 så är jag ute på 200 rätt ofta
så om det finn nått snabbt fast 130-180 kanske

Det enda jag känner till i 200mm regionen är väl Nikons eget 200/2 vilket borde vara helt lysande. Tyvärr har det en prislapp som inte är att leka med.

Några zoomar under 2.8 har jag aldrig sett, finns det?

Det enda jag känner till i 200mm regionen är väl Nikons eget 200/2 vilket borde vara helt lysande. Tyvärr har det en prislapp som inte är att leka med.

Nä den är ju riktigt bra, men jag tittade precis igenom bilderna jag tog i går och det mesta av bilderna ligger emellan 130- 165 mm så kanske om det finns någon snabb däremellan?

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=JAA329DA

135mm /f 2.0 är en prisvärd glugg.. om du kan få tag i den.. Nikon släpper säkert en uppdaterad AF-s variant inom nåt år men den lär också kosta några tusenlappar mer och vara MARGINELLT skarpare vidöppet. MEN, är du kass på att fokusera manuellt så köp INTE köpa denna glugg. De gamla AF-gluggarnas AF fungerar bäst till statiska objekt.

F:2.8 är ju grymt vid sportfoto. Sen blir det väl dyra fasta gluggar som har mindre brännvidd än 200mm. Är det inte bättre att skruva upp iso eller sälja din kamera och köpa en som har bättre isoegenskaper än den du redan har?

/Stefan R. Nilsson

Skruva upp ISO så klarar du relativt snabba slutartider i mörka arenor. Sprotbilder brukar vara lite brusiga och spelarna har nummer på ryggen så det syns ändå vilka dem är. 70/200 2,8 är nog bästa valet, utom i närkamper, intill ditt fotobås då förståss.

F:2.8 är ju grymt vid sportfoto. Sen blir det väl dyra fasta gluggar som har mindre brännvidd än 200mm. Är det inte bättre att skruva upp iso eller sälja din kamera och köpa en som har bättre isoegenskaper än den du har

Har ju D3s så visst går det att skruva upp iso, men jag vill ligga så lågt jag bara kan så innebär det en ny fast glugg så får jag överväga det.
Jag har klarat mig länge på 2.8 men har haft tillfällen där jag skulle vilja haft mer då jag legat på iso 10000 och mer.

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=JAA329DA

135mm /f 2.0 är en prisvärd glugg.. om du kan få tag i den.. Nikon släpper säkert en uppdaterad AF-s variant inom nåt år men den lär också kosta några tusenlappar mer och vara MARGINELLT skarpare vidöppet. MEN, är du kass på att fokusera manuellt så köp INTE köpa denna glugg. De gamla AF-gluggarnas AF fungerar bäst till statiska objekt.

Ja autofokus är väl modellen :)
135 /f2.0 hade vart bra, finns det ingen sådan med autofokus?

Nä den är ju riktigt bra, men jag tittade precis igenom bilderna jag tog i går och det mesta av bilderna ligger emellan 130- 165 mm så kanske om det finns någon snabb däremellan?

85/1.4 och teleconverter?
Spånar vilt har ingen aning om det ens går att kombinera Än mindre vad det skulle ge för resultat :)

85/1.4 och teleconverter?
Spånar vilt har ingen aning om det ens går att kombinera Än mindre vad det skulle ge för resultat :)

Jag kan testa men vet inte riktigt när jag hinner då det just nu är en massa arbete med ÖT på jobbet med tester inför en stor leverans av utrustning.

Jag har en ny Sigma 85/1,4 (som jag inte hunnit testa än) och en Sigma TC 1,4. Jag återkommer vid tillfälle.

Mina erfarenheter av inomhussport är att utöver mycket goda ISO egenskaper är objektivets
autofokushastighet väldigt viktigt. Jag använder själv D3s och 24-70 och 70-200 med bra resultat.

Har försökt hitta mer ljusstarka fasta gluggar i det spannet men det faller alltid på långsamma
autofokusmotorer (undantaget 200/2,0). Möjligen hänger Nikons nya 85/1,8 med någurlunda ok.

I dagsläget har du nog så bra grejor du kan få.

ANNONS