Annons

Lämpliga "utställningskopior"

Produkter
(logga in för att koppla)

Carl Johan

Aktiv medlem
Var och pratade lite med min arbetsgivare i samband med löneutbetalning på cafét där jag brukar extrajobba ibland. Jag har fotat lite åt honom förut och vi kom in på det av någon anledning. Han föreslog att jag skulle ha nån liten fotoutsällning på cafét, vilket i mina öron lät som rock'n'roll (ljuv musik)!

Frågan är bara hur i helsicke jag ska fixa schyssta kopior? Det lär se patetiskt ut att sätta upp små puttiga 10x15-kopior på en vägg på det viset.
Och jag har ju inte råd med fina 18x24 som typ kostar 150 spänn, när jag dessutom misstänker att de kommer se ganska risiga ut efter ett tag där.

Problemet är främst färgbilderna. Sv/v kopierar jag ju själv. Och jag kanske ska tillägga att allt är från vanliga negativ.

Så, hur ska jag ordna det? Hyffsad kvalité och hyffsat stora, men till BRA pris?
Och hur brukar/kan man göra sen? Monterar man bara på passe-partout (eller vad det heter) och skriver sitt namn i hörnet?

Tacksam för svar!

Ett alternativ är att kopiera färgbilderna själv om du har tillgång till en förstoringsapparat med färghuvud.
Ganska enkelt och inte allt för dyrt.

ett tips:)

Hej!

har du inte möjlighet att kopiera själv för hand så är ett tips att du kontaktar proffskopia i jönköping... (www.proffskopia.se) tror jag;-).
Eller annars www.scandinavianphotolab.se (om du kan scanna bilderna först...)
Det är samma labb men lite olika tjänster kan man väl säga..

iallafall, proffskopia har toppenpriser och gör VERKLIGEN schyssta kopior, olika sorters papper och varianter.. tror en 15*20 kopia kostar 9:- osv osv...

Ring dom! Toppenbra!!!

Att få en utställning snygg och bra kräver en del arbete. Vill man inte skära passepartout själv kan man låta en ramaffär göra det men då kostar det givetvis en slant. Kostar gör det för den del ändå om man vill använda syrafri kartong, vilket är rekommendabelt och dessutom lite snygga ramar. Använder själv i huvudsak rena clipsramar 30x40 och 40x50. Signerar bilderna i hörnet på bilden. Jag har en sned passepartoutkniv och en stållinjal som jag skär passepartout med. Hade nyligen en utställning med ca 20 färgbilder (digitala) och 15 svartvita silverhaloidkopior och gjorde allt arbete själv. Räknar med att det tog ca 50-60 timmar (kopieringen av de svartvita bilderna ej inräknad) med hängning och allt inräknat. Sålde 3 av bilderna och har i efterhand sålt ytterligare 3. Täcker knappt den material och annonskostnad utställningen kostade mig. Ingen vidare bra affär alltså. Men jag fick visa mina bilder i alla fall och det är huvudsaken för mig eftersom jag har min försörjning i annat arbete.

Kan du inte få din arbetsgivare att sponsra dig, kanske som motprestation att han får en eller två bilder som tack.
Tror inte det är några större pengar för honom.

Fråga honom om han står för materialkostnaden om du står för arbetet!
Du verkar ju ha bra kontakt med honom.

När det gäller montering så kan ett billigt sätt och faktiskt rätt snyggt vara att limma bilderna på sågspånsplattor med svartmålade kanter, masonit kan gå bra också.

Kanadabalsam skrev:
När det gäller montering så kan ett billigt sätt och faktiskt rätt snyggt vara att limma bilderna på sågspånsplattor med svartmålade kanter, masonit kan gå bra också.
Spånskivor förstör bilderna rätt snabbt.
Bilderna trivs inte med deras kemisk sammansättning.

diverse

Förslaget att skanna och skicka iväg bilderna för digitala kopior är bra prismässigt. Billigaste 20x30 jag gjort är på VSFL med uthämtning på en fotoaffär. Men priserna är lite olika beroende på affär. Jag betalade 15:- styck.

Proprint gör bra kopior, på matt papper om man vill, och de kostar cirka 30:- + porto.

Efter tips från en annan kille gjorde jag "ramar" genom att köpa färdigskurna passepartouter från Åhlens. 30x40 med öppning 20x30 kostade cirka 30 kronor. Jag köpte en stor vit kartong och skar bakstycken 30x40. Så satte jag ihop baksida med passpartout så att den gick att vika upp. Innuti satte jag icke permanent dubbelhäftande tejp. Så nu kan man byta bilder när man önskar i ramarna. På väggen har jag trälister där man bara ställer ramen och lutar den mot väggen.

johan

ANNONS
Götaplatsens Foto