Annons

Läroböcker / videolektioner för nybörjare?

Produkter
(logga in för att koppla)

foki

Aktiv medlem
Jag vill köpa en bra bok eller en videofilm som kan lära mig mer om digital fotografering! Vill veta allt om vilka inställningar som är bäst för diverse situationer.. Information som kan lära mig om grunderna, t.ex bränvidder, bländare, slutartider, ISO, osv osv! :)

Finns det någon riktigt bra bok / videolektion för nybörjare?
 
Nybörjarböcker om digitalfotografering

Hej! Jag är nybörjare och letar själv böcker/tidningar för att lära mig mer. (Videos vet jag tyvärr ingenting om.)

Här är två stycken som jag läst och tycker är bra. Tar upp allt det grundläggande om brännvidder, skärpedjup, bländare, exponering, blixt, bildbearbetning i datorn mm. Möjligtvis kunde det varit fler exempel på olika bländare/skärpedjups andvändningar, men den gav mig mkt ändå...Det är för nybörjare.

"Digitalfotografering för alla", av Harry Peronius (inbunden bok)
(finns även att köpa här på Fotosidans butik)

"FOTO-Digitala systemkameraskolan"(separat tidning). Den sistnämnda är en sammanställning av tidningen FOTO´s fotoskolor. Väldigt bra den med för nybörjare eller som "kom-ihåg" och kostar 95 kr.Den är lätt att ha med sig i väskan då den är i formatet av en vanlig veckotidning Beställning och betalning via insättning av rätt belopp på pg. 380525-6Foto/Digital
Tel. 042-173776

Dessutom har jag läst på nätet att följande böcker skall vara bra, men har inte själv läst dem ännu:

"Stora fotoboken", John Hedgecoz
"Digitalfoto", Thomas Nykrog

På biblioteken kan man alltid be dem låna hem dem från annat bibliotek om de inte skulle finnas på just ditt bibliotek. Tycker man sen att de ger en något så kan man ju köpa dem om man vill.

Det här var ngr förslag..Hoppas du hittar det du är ute efter. Lycka till!

Vänliga hälsningar, Karin
 
Tusen tack karin! Ska genast segla iväg till biblioteket och kolla om boken finns där. Annars ber jag dem ta hem boken! :)

Ska även kolla upp tidningen och de andra böckerna!

Tack tack!
 
Bra recensioner om fotoböcker

Hej igen Eva!

Av en händelse råkade jag se att det här på Fotosidan, under Produkter överst på menylisten och sedan "recensioner" finns massor av fotoböcker och tidningar recenserade. Jag blev själv så glad när jag såg det för då får man ännu mer tips till vad man kan låna på biblioteket. Tyckte bara jag ville tipsa dig om det med, om du inte redan har sett det...

Ha det så gott! / Karin
 
Senast ändrad:
Älskar att läsa om foto och redigering och har avverkat ett par både bra och dåliga böcker!

Scott kelby har gjort ett par bra böcker och generellt håller han en hög nivå!

Till nybörjare rekommenderar jag främst hans två böcker om digitalfotografering. (han har bara gjort två fotoböcker så dom är lätta att hitta, minns inte exakta titeln.

För redigering i photoshop så finns hans "seven point system for adobe photoshop CS3" som går igenom arbetsflöden och visar tydligt hur du går från halvkassa bilder till att få upp kvalitén på dom.

Främst rekommenderar jag hans böcker för han skriver pedagogiskt, alltid i klart språk och med massa humor!

www.moderskeppet.se har en gratis tre timmars kurs i photoshop om grunderna i redigering

www.layersmagazine.com har en del tutorials på både video och text om dom flesta adobe programmen + fotografering

www.strobist.com är en blogg som handlar om ljussättning och blixtar m.m.

hoppas ni kommer en bit vidare med dom här tipsen! :D
 
Kan man inte göra i ordning en bra indelad favoritmapp som man kan dela med sig här, jag har dessvärre mina favoriter rakt upp och ner än så länge men det är ju bra länkar till det mesta inom foto.

Jag kan dela upp länkarna i mappar och vill någon titta på den så är det väl fint.

Kanske redan finns någonstans iofs!?

/Christer
 
Jag är ochså nybörjare, letar ochså efter foto-böcker, hittade "Fotografering med digital spegelreflexkamera" av Henrik Schurmann, en bra och lättläst bok för att lära sig grunderna.
 
Jag kan rekomendera Scott Kelbys böcker. "Digital fotografi" 1 & 2. Har läst ettan och håller nu på men tvåan. I dessa böcker beskriver Scott olika tips på hur man gör i olika situationer. Alltså inte så mycket med skisser om hur ett kamerahus är uppbyggt osv.

//Albin
 
ANNONS