Annons

Lättare att ladda upp bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Helgesson

Aktiv medlem
Jag har faktiskt lyckats..(gud vet hur) att ladda upp bilder, men tror i min enfald att det finns önskemål att göra det ännu lättare.

Problemet är storleken på filerna. jag vet att det här ältats förut, men undrar nu stillsamt om det går att förenkla processen en aning.

Att tex filerna blir automatiskt förminskade till maximerad storlek. Det där lät konstigt..??!!

Som det är nu är det ett chansande, för att sedan göra om processen...irriterande som /%&¤%#!

Det kanske är världens bök för er att få till det..vad vet jag...men finns det en chans?

jag tror att många skulle uppskatta detta...

1. Antingen gör man bilder som är maximalt 600 pixlar stora i den längsta dimensionen. Då vet man att alla ser dem precis så som man har tänkt.
  2. Eller så gör man dem 601 pixlar eller större i en av dimensionerna, men inte över 700 pixlar. Då kan besökaren aldrig se bilden som du tänkt den Allt som visas är en automatiskt nedskalad version. Detta alternativ rekommenderas uppenbarligen inte.
  3. Eller så gör man dem 701 pixlar eller större i en av dimensionerna, men inte över 1024 pixlar. Då visas en nedskalad version som första steg, som inte ser så bra ut. Men besökaren ser en förstoralänk och kan se den stora bilden precis som du gjort i ordning den
  4. Om du gör en bild som är större än 1024 pixlar i någon dimension så är både den lilla och den stora versionen genererade av fotosidan och av sämre kvalitet
    [/list=1]Av ovanstående alternativ rekommenderas i första hand det första. Om du har en bild som bygger på att kunna visas stort är det trean som gäller. De andra alternativen bör undvikas.

Ok, jim...jag skall återigen försöka få till det.
Har som sagt försökt förut..men har aldrig haft "koll" på hur bilderna blir...en del går att förstora...en del inte...en del blir små..osv.

Hur som helst var det en utförlig förklaring....

Tack Jim!

Ok...jag skall försöka hålla mig lugn nu....men det är svårt.

Jag har försökt ladda upp en bild som är 45,7 k stor....körde rezise till 600 pix...

Servern klagar på att den är för stor....vad gör jag för fel?

Det här anser jag vara "basic"...men det funkar inte...så är det bara!

Maila den till mig så får jag se.

Jag har svårt att tro att servern klagar på den om den verkligen är så liten, men det kan ju vara en bugg.

Jag har kollat lite mer ingående på vad som händer...och PS sparar inte bilden så som jag vill. Jag har tagit ned bilden till 45,7 k, men den sparas i 271k...internt problem mao....

Skall mecka lite och se vad jag kommer fram till../(%¤(%#((/¤" photoshop!!!

Det är nog din färgprofil som bakas in. Den kan ta en del plats.

Använder du Save for web? Glöm då inte att kryssa bort rutan "ICC Profile".

Om du av någon anledning inte använder Save for web, ja då skall du inte heller glömma bort att kryssa bort rutan "ICC Profile" :)

jimh skrev:
Det är nog din färgprofil som bakas in. Använder du Photoshop?

Ja..Photoshop....är inte helt överens med PS...
Jag får i klartext att bilden sparats i tex 45,7 k..men sen när man tittar på filen är den 271k stor...fattar inte vad jag gör för fel...

Jag kör save for web....sen kör jag en "rezise"...sen sparar jag...har även sparat efter "save for web" och sedan öppnat filen...kört en "rezise" sparat...osv.

Beskriv exakt vad du gör i Photoshop, annars är det svårt att se vad du gör för fel.

Nu kom min taxi....jag kollar det här tills i morgon...tack för att ni tog er tid.

Förmodligen är det jag som är boven i dramat...

Jag återkommer!

/mvh Kenta

Om du ska lägga in bilden i ett forum så välj Image size och gör om bilden till 400 ggr 400 och lägg sedan på lite unsharp mask.

Sedan väljer du Save for web och sedan trycker du på den lilla pilen och väljer Optimize to file size och skriver 45 k i rutan och sparar.

Då blir bilden garanterat under 50 k och går garanterat att lägga in i forumet.

mvh

Bilagor

• kent.gif
    kent.gif
    29.7 KB · Visningar: 162
Och kritikbilder gör man likaså med men ändrar förstås bara värdena till det som är aktuellt för kritikbilder.

Lasse H skrev:
Och kritikbilder gör man likaså med men ändrar förstås bara värdena till det som är aktuellt för kritikbilder.

Tack Lasse för tipsen...jag har äntligen fattat
hur man gör nu...jag vette f_n hur jag bar mig åt...det var nåt som sket sig när jag skulle spara bilderna. Men nu så...

/Kenta

bara för att klargöra, ifall det skulle börja strula igen i framtiden:

Första steget (när man är klar med all övrig bildbehandling) är att ändra storlek på bilden. Det gör man med "Image size". Man måste ha "resample image" ikryssat, annars ändrar den inte bildens fysiska storlek.

Andra steget är att skärpa bilden med usm, detta steg är givetvis frivilligt.

Sista steget blir att spara bilden. Detta görs bäst och enklast med "save for web".
I dialogrutan för "save for web" har du fyra förhandsgranskningsfönster. När du ändrar kompressionsgraden så ändras även den slutgiltiga filstorleken i ETT av de fyra förhandsgranskningsfönstrena. Var nogrann med att kolla i rätt fönster, så du inte kollar i ett forhandsgranskningsfönster med en LÄGRE kompressionsgrad inställd, för då kommer din slutgiltiga bild att bli större än vad du förväntar dig! När du har ställt in en passande kompressionsgrad så trycker du på spara. Som Jim sa så får man inte glömma att kryssa ur rutan om att bifoga färgprofil.

Observera att man INTE ska göra som du skrev:
Jag kör save for web....sen kör jag en "rezise"...sen sparar jag...har även sparat efter "save for web" och sedan öppnat filen...kört en "rezise" sparat...osv.
utan att "save for web" ÄR att spara bilden.

Ville bara klargöra detta så det inte blir några missförstånd :)

ANNONS
Götaplatsens Foto