Annons

Sälja bilder till bildbank

Produkter
(logga in för att koppla)

stenavis

Avslutat medlemskap
Jag har tankar på att starta en plattform för att sälja och köpa bilder. Så jag tänkte se om ni har liknande åsikter som jag, när det gäller att sälja bilder, samt om det överhuvudtaget finns ett intresse.

Jag är både amatörfotograf samt har jobbat med att köpa bilder i mitt jobb så jag har på så sätt båda sidorna av en sådan plattform.

Det finns mer professionella bildbanker där en bild kan kosta ganska mycket efter att man har gått igenom en massa krångliga val om användningsområde osv. Jag skulle vilja att en bild har ett pris, säg 400kr, och då får bilköparen köpa originalstorleken utan användningsrestriktioner (givet att modellrelease finns förstås). Jag vet många som vägrar köpa en bild över 500kr.

Jag skulle vilja rikta mig till duktiga amatörfotografer som kanske inte platsar in på dessa proffssidor men som ändå tar väldigt bra foton, jag pratar antagligen om den större delen av fotosidans användare.

Så om den här plattformen fanns och det var snabbt och lätt att skapa ett konto och ladda upp era bästa bilder, skulle ni göra det om ni fick hälften av försäljningspriset?

Det kanske inte genererar tillräckligt för att leva på, men varför inte få in lite extra pengar om det går? Jag antar att för de flesta som lever på att fotografera får större delen av inkomst på uppdrag, böcker och föreläsningar ändå...

En förebild för mig är Noun Project, http://thenounproject.com/, som har lyckats samla massor av designers som säljer sina ikoner. Vilket är uppskattat av både köpare och säljare.

All feedback är välkommen!
 
Det finns väl ett flertal sajter som erbjuder just detta. Alltså amatörbilder till relativt lågt pris utan krångel. Istockphoto.com är ett exempel.

Jag har sett flera som byggt egna bildbanker på webben. Som jag ser det finns det två problem att överbrygga:
– att få kunderna att hitta till sajten