Annons

Sälja bilder till bildbank

Produkter
(logga in för att koppla)

stenavis

Avslutat medlemskap
Jag har tankar på att starta en plattform för att sälja och köpa bilder. Så jag tänkte se om ni har liknande åsikter som jag, när det gäller att sälja bilder, samt om det överhuvudtaget finns ett intresse.

Jag är både amatörfotograf samt har jobbat med att köpa bilder i mitt jobb så jag har på så sätt båda sidorna av en sådan plattform.

Det finns mer professionella bildbanker där en bild kan kosta ganska mycket efter att man har gått igenom en massa krångliga val om användningsområde osv. Jag skulle vilja att en bild har ett pris, säg 400kr, och då får bilköparen köpa originalstorleken utan användningsrestriktioner (givet att modellrelease finns förstås). Jag vet många som vägrar köpa en bild över 500kr.

Jag skulle vilja rikta mig till duktiga amatörfotografer som kanske inte platsar in på dessa proffssidor men som ändå tar väldigt bra foton, jag pratar antagligen om den större delen av fotosidans användare.

Så om den här plattformen fanns och det var snabbt och lätt att skapa ett konto och ladda upp era bästa bilder, skulle ni göra det om ni fick hälften av försäljningspriset?

Det kanske inte genererar tillräckligt för att leva på, men varför inte få in lite extra pengar om det går? Jag antar att för de flesta som lever på att fotografera får större delen av inkomst på uppdrag, böcker och föreläsningar ändå...

En förebild för mig är Noun Project, http://thenounproject.com/, som har lyckats samla massor av designers som säljer sina ikoner. Vilket är uppskattat av både köpare och säljare.

All feedback är välkommen!
 
Det finns väl ett flertal sajter som erbjuder just detta. Alltså amatörbilder till relativt lågt pris utan krångel. Istockphoto.com är ett exempel.

Jag har sett flera som byggt egna bildbanker på webben. Som jag ser det finns det två problem att överbrygga:
– att få kunderna att hitta till sajten
– att erbjuda en tillräcklig bredd. Jag upplever att de bilder som hobbyfotografer gärna tar och lägger upp sällan är dem som professionella kunder efterfrågar. Det finns en efterfrågan på bra vardagsbilder och på illustrationer på ämnen som sjukdom, pengar, arbetslöshet osv.
 
Arbetar yrkesmässigt inom ett område.
Amatörfotograf inom andra områden.

Nej, för mig är det inte av intresse att sälja någon bild för 200kr.
Du kan få en bild gratis om jag gillar dig men erbjud mig inte ett fånigt belopp.

Det finns säkert dom som vill dumpa marknaden ännu mer i hopp om framtida jobb.
Jag är inte en av dom.

Min erfarenhet är att dom här "kan vara bra för dig" jobben aldrig genererar
ordentliga uppdrag. Bättre att ta vettigt betalt och få nöjda kunder.
 
iStockphoto med flera är bilbanker som upplevs som krångliga av många bildköpare (av de jag har frågat). Jag har ännu inte hittat någon bildbank som har ett pris för originalstorlek, inga användningsrestriktioner utan att gå igenom en massa val.

Jag tror du har helt rätt angående de problemen du tar upp. Det kanske krävs en massiv marknadsföring för att nå ut. Jag kan också tänka mig att det är svårt att locka till sig fotografer för att bygga upp tillräckligt många bilder innan det kommer ske mycket köp.



Angående lågt pris för en bild. Det är säkert väldigt få som kan leva på att sälja bilder via bildbanker. Men det är väl inte där som professionella fotografer tjänar mest pengar ändå? Det är väl specifika frilansuppdrag, föreläsningar, ge ut böcker, sponsring etc. som ger pengar? Om man har en serie bra bilder på en bildbank som någon gillar skulle ju det kunna leda till ett frilansuppdrag. (På samma sätt som NounProject har blivit ett sätt för designers att visa upp sina skills + få in lite extrapengar).
 
...
Angående lågt pris för en bild. Det är säkert väldigt få som kan leva på att sälja bilder via bildbanker. Men det är väl inte där som professionella fotografer tjänar mest pengar ändå?

Det finns ett mycket begränsat antal yrkesfotografer som försörjer sig på "stock-bilder".
De är experter på att ta bilder som säljer extremt många gånger.

Över 99% av alla yrkesfotografer tar bra betalt för alla sina bilder.

Det finns en faktisk motsättning mellan att sälja bilder riktigt billigt och samtidigt ta in välbetalda uppdrag.

Om man har en serie bra bilder på en bildbank som någon gillar skulle ju det kunna leda till ett frilansuppdrag.

I teorin kan det låta bra.
Men för att kunna få in välbetalda uppdrag så krävs mycket mer än några få bra bilder i en "bildbank".
Du behöver övertyga uppdragsgivaren om att du håller en hög kvalité på varje jobb.
Att du levererar snabbt, och att du får jobbet gjort utan en massa strul.

Att sälja bilder billigt, Är bra om man gillar att skjuta sig själv i foten, och göra det onödigt svårt för sig själv att få tag på de mer välbetalda jobben.

För att kunna försörja sig som frilansande fotograf.
Så krävs det att man är en bra fotograf som håller en jämn, hög, kvalité.
Levererar hög service.
Och att man är en ännu bättre företagare än vad man är fotograf.
 
Jag har tankar på att starta en plattform för att sälja och köpa bilder. Så jag tänkte se om ni har liknande åsikter som jag, när det gäller att sälja bilder, samt om det överhuvudtaget finns ett intresse.

Jag är både amatörfotograf samt har jobbat med att köpa bilder i mitt jobb så jag har på så sätt båda sidorna av en sådan plattform.

Det finns mer professionella bildbanker där en bild kan kosta ganska mycket efter att man har gått igenom en massa krångliga val om användningsområde osv. Jag skulle vilja att en bild har ett pris, säg 400kr, och då får bilköparen köpa originalstorleken utan användningsrestriktioner (givet att modellrelease finns förstås). Jag vet många som vägrar köpa en bild över 500kr.

Jag skulle vilja rikta mig till duktiga amatörfotografer som kanske inte platsar in på dessa proffssidor men som ändå tar väldigt bra foton, jag pratar antagligen om den större delen av fotosidans användare.

Så om den här plattformen fanns och det var snabbt och lätt att skapa ett konto och ladda upp era bästa bilder, skulle ni göra det om ni fick hälften av försäljningspriset?

Det kanske inte genererar tillräckligt för att leva på, men varför inte få in lite extra pengar om det går? Jag antar att för de flesta som lever på att fotografera får större delen av inkomst på uppdrag, böcker och föreläsningar ändå...

En förebild för mig är Noun Project, http://thenounproject.com/, som har lyckats samla massor av designers som säljer sina ikoner. Vilket är uppskattat av både köpare och säljare.

All feedback är välkommen!

500kr per bild är sällsynt nuförtiden.

Microstock har i princip tagit över och priserna ligger ofta på några tiotals dollar ner till en dollar. Samtidigt expanderar prenumerationstjänsterna där priserna är ännu lägre, det är vanligt att fotografen får 20-40cent för fullstora bilder.

Lösningen är att vara väldigt produktiv och producera sånt som många vill ha så att volymerna blir stora.

Jag vet många som lever på detta men inga i Sverige pga kostnadsläget här plus att de har hållit på länge (tiderna var bättre förr) så de har många tusen bilder i sin portfolio.

Gör det för att det är roligt, inte för att tjäna pengar på det, lycka till!
 
ANNONS