Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lååång uppstart av ViewNX

Produkter
(logga in för att koppla)

lawe

Aktiv medlem
Jag har problem med att ViewNX är extremt långsamt att starta.

Jag har kollat m.h.a. Sysinternals Process Monitor och det som händer är att ViewNX scannar igenom väldigt mycket filer. Efter ca 1 minut startar programmet. När det väl har startar fungerar det som det ska.

Har någon råkat ut för samma och löst det?

Svårt att säga vad en långsam uppstart för ViewNX kan bero på men det finns ett par saker att tänka på:

- Vid val av cacheplats ska man välja annan volym än den volym som systemet finns på.

- Bildautentisering, visa en varning när de valda bilderna har bildautentiseringsfunktionen påslagen. Bocka INTE för det här alternativet eftersom prestanda då försämras.

Datorns prestanda påverkar självfallet också om uppstarten sker snabbt eller långsamt. Min grabb t ex, har en ny i7 processor med ett Radeon 4870 grafikkort och självklart sker allt på hans dator mycket snabbare än på min som är en första generationens iMac med Intelprocessor.

Håkan

Hej Håkan och tack för ditt svar.

Jag har inte haft problem med VNX tidigare på datorn utan det började efter att jag ominstallerade Nikonprogramvarorna för att få till min CNX som faktiskt mår bättre nu.

Problemet med ViewNX är det extrema scannandet av filer vid uppstart. Det är det som är problemet. När det väl är klart går allt hur bra som helst.

Hej Lars!

Har du möjlighet att ange cacheplats på annan volym än volym med systemet på? Mitt ViewNX startade snabbare och fungerade smidigare när jag gjorde så.

Hälsning Håkan

Har provat det också utan skillnad. Men mina problem startar ju redan innan VNX ska visa bilder och eventuellt använda sin cache.

Jag får nog invänta och se om Nikonsupporten svarar på min fråga.

/Lars

ANNONS
Götaplatsens Foto