Annons

Lång slutartid utan varning på D80

Produkter
(logga in för att koppla)

Widéns

Medlem
Hej!

Jag har en Nikon D80 med 18-135 objektiv.
I dag var jag ute och testade den och tyckte att det var konstigt att blixten inte poppade upp automatiskt i läge automatik när jag hade så långa slutartider att man får rörelseoskärpa. Vid bländare 3.5 fick jag tider under 1/50 sekund utan att blixten poppade upp. Först när jag riktade kameran mot marken aktiverades blixten.

Fick gå över till manuellt och ta fram blixten manuellt. Är det ett gränsland där automatiken inte fungerar? Eller är det så att man helt enkelt måste vara vaksam även om automatik används?

Med vänliga hälsningar
Jesper
 
Hej!
Enklast är annars att bara trycka på blixtknappen oavsett vilket läge du är i så poppar den upp. Du behöver inte ta omvägen till manuellt läge för att få upp den. Lät kanske lite konstigt men iaf:)

Mvh
/Ola
 
Okey, men jag tror inte att den löser ut (blixtrar) bara för att den är utfälld.

Har jag fel?

Hälsningar
Jesper
 
Jo, när den är utfälld så är den aktiv. Iaf på min D80.

Jag har lagt en "blixt av" funktion på den adresserbara knappen så även om den är uppe kan jag skippa blixen genom att hålla inne knappen. Funkar bra för mig, kan vara värt att testa!

Mvh
/Ola
 
Konstigt!

Jag har nu testat igen i detta gråmulna väder.
Får då en slutartid på 1/25 vid bl 3.5.
Ingen blixt poppar upp. Jag kan inte trycka på knappen fäll upp blixt i automatikläget.
Riktar jag kameran mot marken så poppar den upp, men när jag sedan höjer kameran till motivet så får jag som sagt ovanstående tid och bländare och ingen blixt avfyras.

Är det inte så på din?

Hälsningar
Jesper
 
med D50 i autoläget så känns det som att blixten hoppar upp jämt å ständigt!

det kan inte vara nåt sånt att kameran känner av avståndet, och att när du fokuserar på nåt långt bort så fälls inte blixten upp, men sen när du riktar den mot marken så blir avståndet så pass mycket kortare så kameran tycker det är lönt att fälla upp blixten?

(har dålig koll på auto-läget på D50, och ännu sämre koll på D80!)
 
Visst kan det vara så. Tycker bara att blixten borde fällas upp vid så långa slutatider oavsett om man har fokuserat eller inte.

Verkar som den poppar upp vid 1/15 sekund.
Kanske kan man bestämma vid vilken slutartid som blixten skall poppa upp. Jag vill att den skall fungera så fort det är längre tider än 1/100. Annars får jag gå över till läge P där jag kan bestämma att blixten skall användas.

Tack för era svar.

Jesper
 
Widéns skrev:
Verkar som den poppar upp vid 1/15 sekund.
Kanske kan man bestämma vid vilken slutartid som blixten skall poppa upp. Jag vill att den skall fungera så fort det är längre tider än 1/100.

Nikons handböcker är ju inga under av pedagogik, men jag är övertygad om att den funktionen finns beskriven där, ifall din D80 har den.

Per.
 
Det kanske är dags att lämna full auto läget och börja ta kontroll över kameran själv, dvs använda blixt när "DU" vill det, och inte lita på att kameran skall fixa allt åt dig, du kommer aldrig vidare i utvecklingen som fotograf om du inte tar det steget.

/kent
 
Hej Kent!

Återigen, en blixt som löser ut automatiskt vid långa slutartider känns som en grundläggande funktion.

Jag själv har inga som helst problem med de andra lägena. Jag tänker mer på de som är nybörjare, som t ex min fru, som på ett enkelt sätt vill kunna ta okey bilder i läge automatik.

Hälsningar
Jesper
 
Widéns skrev:
Hej Kent!

Återigen, en blixt som löser ut automatiskt vid långa slutartider känns som en grundläggande funktion.

Jag själv har inga som helst problem med de andra lägena. Jag tänker mer på de som är nybörjare, som t ex min fru, som på ett enkelt sätt vill kunna ta okey bilder i läge automatik.

Hälsningar
Jesper

Varför skulle det bara en "grundläggande funktion"? D80 är trots allt en ganska avancerad kamera, som nog förutsätter att användaren har vissa grundkunskaper inom foto. Själv skulle jag bli förbannad på min kamera ifall blixten hoppade upp i tid och otid. Men som de andra skrivit, lusläs manualen så finns säkert svaret du söker där.
 
"D80 är trots allt en ganska avancerad kamera, som nog förutsätter att användaren har vissa grundkunskaper inom foto"

Nej det behövs inga förkunskaper för att kunna börja fota med en D80!
En femåring klarar det med Auto och P-läget!
 
Hej Jesper

Du har tyvärr fått en del felaktiga påståenden om blixtfunktionen på din D80. Vet inte riktigt vart vi skall böja så jag tar dem uppifrån och ned.

Om du valt ”auto” (det gröna läget) sköter kameran allt. Har du då exponeringstider kortare än 1/60s T.ex. (1/250s) hjälper det inte att trycka på blixtknappen. Blixten aktiveras ändå inte. Kameran sköter som sagt allt. Det går dock att stänga av blixten vid långa exp.tider eller att väja röda ögon reducering. Om du fortfarande vill ha full automatik men med blixt även vid kortare exp.tider. växla till läge”P” och aktivera blixten med blixtknappen.

Du har helt rätt när du säger att blixten inte löser ut bara för att den är uppfälld. (gäller fortfarande läge ”auto”) Det styrs fortfarande av exp.tiden. Om du håller kameran mot marken, blixten poppar upp. Lyfter kameran och får en kort exp.tid så kommer inte blixten att slå. Växla till ”P” se ovan.

Blixten har inget med fokus att göra. I läge ”auto” går det inte att ta någon bild över huvud taget förrän fokuseringen är klar. Men det var väl inte det problemet du hade?

Nej jag har i alla fall inte kunnat hitta någon stans att ställa in vid vilken exp.tid den automatiska blixten skall aktiveras. Igen, vill du ha mer kontroll, växla till något av de andra lägena t.ex. ”P”

Slutligen. Automatik är en grundläggande funktion på D80! Det är det som är finessen med D80. Du behöver egentligen inga förkunskaper alls för att ta en korrekt bild (en bra bild är något annat). I läge ”auto” är den lika enkel att använda som vilken kompaktkamera som helst. Samtidigt finns allt som behövs för att lära och växa till en mer avancerad fotograf. Perfekt om man är flera användare. Jag bruka ställa in ”auto” och låta barnen fota släktkalas, pulkarace etc. Samtidigt som den har allt det jag själv vill ha.

Puh, va långt det blev, hör av dig igen om det är något som är oklart

/Siste
 
Om kamerans automatik är lite smart så används nog inte blixten när den vet att den fokuserar på ett objekt som ligger långt utanför vad blixten klarar av att lysa upp. Med tanke på Nikons 3d matrismätning så verkar det inte så främmande.
 
Sven-Erik Nordenhed skrev:
"D80 är trots allt en ganska avancerad kamera, som nog förutsätter att användaren har vissa grundkunskaper inom foto"

Nej det behövs inga förkunskaper för att kunna börja fota med en D80!
En femåring klarar det med Auto och P-läget!
Jo, det tvivlar jag inte på. Men samma femåring får nog säkert fram bättre bilder med en kompaktkamera, då det trots allt krävs en del inställningar för att få ut så mycket som möjligt av en systemkamera vid olika ljussituationer...
 
Mazy skrev:
Om kamerans automatik är lite smart så används nog inte blixten när den vet att den fokuserar på ett objekt som ligger långt utanför vad blixten klarar av att lysa upp. Med tanke på Nikons 3d matrismätning så verkar det inte så främmande.
...eller när kameran vet att det sitter ett objektiv på som skymmer blixten, vilket 18-135 lär göra vid 18 mm. Och eftersom det talas om f/3,5 här så är det just 18 mm som gäller antar jag.

Tillägg: Vid 18 mm är 1/50 förresten inte särskilt lång tid. Det går bra att handhålla om man inte skakar som ett asplöv.
 
Rättelse / tillägg till mitt förra inlägg:

Jag har läst mitt förra inlägg och ser att det kan tolkas som jag menar att blixten aktiveras vid 1/60s. Det var inte så jag menade. När blixten skall aktiveras styrs av programmet och ljussituationen. Precis som Mikael säger används 3D-martis mätningen. I praktiken betyder det att blixten kan poppa upp vid betydligt kortare exp.tider, som upplättningsblixt vid motljus t.ex. Exakt hur det fungerar vet jag inte. Avståndsinformationen används säkert för att få rätt exponering men påverkar inte om blixten skall poppa upp eller ej. ( blixten poppar upp innan fokuseringen ens har börjat) Jag tror inte att brännvidden eller objektivet påverkar heller men det är en ren gissning från min sida.
Är man inte nöjd med resultatet i ”auto” läget. Vrid ratten ett knäpp och ta kontrollen själv!
En systemkamera är antagligen för stor och klumpig för en 5-åring i övrigt är det samma typ av program som sköter allt, utom zoomning.
 
Tack Sivert och Mikael!
Mycket bra svar och jag har precis liknande erfarenhet som ni. En sista undran Sivert:
Kan ha missförstått dig: Det är inte vid korta exponeringstider jag har problem utan vid längre än t ex 1/60 då risken för skakningsoskärpa uppkommer. Det är då som blixten inte alltid kommer upp/löser ut med automatik. Det kanske är som Mikael säger att vid fokus längre bort än blixtens verkningsområde, så uteblir den.

Har jag fattat rätt?

Är för övrigt jättenöjd med P-läget som funkar klockrent.

PS. Har idag tagit jättefina bilder med mina gamla (och ljuskänsliga) 50- och 85-gluggar i helt manuellt läge, med och utan blixt. DS
 
Ha,ha
Jag tror inte du har missförstått något, det är nog snarare jag som har svarat på fel saker.
Om blixten över huvudtaget inte poppar upp kan du nog utesluta avståndet som orsak, eftersom blixten normalt poppar upp innan fokuseringen ens har börjat.
Jag tror inte heller att blixten spärras av objektivet / brännvidden, i så fall borde den inte poppa upp när du ändrar ljussituationen.
Jag tror helt enkelt att programmet tycker att du skall klara dig utan blixt. Får du verkligen skakningsoskärpa? Eller är du bara orolig för att få det? Tycker att 18mm 1/50s borde gå rätt bra ändå.
 
ANNONS