Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

lös låsning av objektivet!

Produkter
(logga in för att koppla)

Flightspotter89

Aktiv medlem
Hallå, har ett 100-400 L IS USM till min 400D och den är ganska välanvänd och när den sitter på kameran kan man rubba det lite, sitter inte helt fast, inget av mina andra objektiv gör det så det är inte kameran. Är detta något att vara orlolig för elelr är det lungt så länge kontakerna sitter mot varandra, alltså det är inte mycket det går att röra på det men det känns om man tar tag i det. Får ibland ganska stor skillnad på bildkvalitèn och jag vet inte om det är skit bakom spakarna eller om det är glappt i kontakten som gör att den ger fel signaler ibland och finns det något sett man kan kolla så allt är rätt i låsningen? Kan mn byta ringen längst in mot kameran om det gör någon skillnad och vad skulle det gå lös på ?

/Simon Brygg

om den glappar lite i "vrid"-led så tror jag inte det är någon fara.. tror mina har gjort det från början... 2 L-objektiv och en 85/1,8. men det skall inte glappa fram/tebax ...

Du kan nog vara lugn Simon.

Hade själv den gluggen tidigare och det var ett litet glapp i vridled. Jag tror att det är ganska vanligt med ett lätt rörelseglapp där.

Hade det varit så mycket att kontakterna skulle glappa så skulle du direkt få en felkod i fönstret så det kan du med stor säkerhet utesluta.

/Arne

Skönt att höra att det bara är skit bakom spakarna när jag får varierande resultat i mina bilder! Det går att ändra på i allafall utan att lagat ett objektiv för multum med pengar!

/Mvh Simon Brygg

ANNONS
Götaplatsens Foto