Annons

Lab icc-profil

Produkter
(logga in för att koppla)

zezam

Ny medlem
Hej

Har ett litet problem som kanske inte ska ligga i det här forumet men hittade inget annan stans att lägga det...
Problemet är att jag har ett program som ska fixa till pdf-filer på diverse sätt. För att det ska fungera med färghanteringen så måste vissa inställningar i färghanteringen ställas in,(vilka icc profiler som ska användas). Det är bara icc-profiler för RGB och CMYK som är aktuellt men programmet vägrar göra något om den inte även får en icc-profil till grått och LAB-färger. Icc profil till grått har jag men hittar ingen för LAB-färger.
Är det någon som vet var jag kan hitta något som jag kan använda? Det kvittar helt vad det är för någon då den ändå inte kommer att användas...
Tack på förhand.
/Stefan

Vad är det för program du använder för PDF-modifieringen?

Låter lite märkligt att du skall behöva lägga in icc-profiler som du inte skall använda.

Det är Pitstop server. Man behöver inte ställa in alla icc profiler om man ställer in det i dom globala inställningarna. Men vill bara ha färghanteringen på i ett flöde och där går det inte utan att ha alla icc-profiler...

Jag känner inte till det program du talar om men det verkar vara något tankefel någonstans.

Icc-profiler används för att översätta färger när man går från en färgrymd till en annan, tex från arbetsfärgrymden Adobe RGB 1998 till någon CMYK-färgrymd för en viss tryckeripress med ett visst papper.

Alla icc-profiler startar eller slutar i CieLab diagrammets koordinater. Det finns alltså inga icc-profiler för enbart Lab. De skulle inte få någon mening.

CieLab-färgrymden är den enda "absoluta" färgrymden med givna koordinater i alla lägen, man brukar säga att den är enhetsoberoende. Det är ingen annan färgrymd, som till exempel varierar beroende på vilken skrivare du har (just ditt exemplar) OCH vilket papper du har.

Summan är att om du ska Cmyka en bild måste du ha rätt konfigurerad färgrymd som du går ifrån med tillhörand icc-profil och exakt den cmykprofil som tagits fram för den tryckpress (eller skrivare) och exakt det papper som skall användas. En generell cmyk-profil fungerar inte.Häri ligger själva vitsen med icc-profiler.

Vet inte om du blev klokare, men kontentan är att det finns inga speciella Lab-icc-profiler.

ANNONS
Götaplatsens Foto