Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Labbet fixar inte svärtan i mina bilder??

Produkter
(logga in för att koppla)

AKB

Aktiv medlem
Hej!

Jag har turen att få vara med på en utställning med några bilder - jättekul!

Men... jag har fått ett problem. Projektledaren för utställningen (som består av flera olika fotografer) har meddelat mig att deras labb har problem med mina bilder. Så står det i mailet:
"Det bästa är om bilden är så lik originalstorleken som möjligt, alltså så lite fixad som möjligt.
Behåll originalstorlek, ca 5 M.
De svarta partierna som det handlar om är till följd av att bilden blivit fixad. Om bilden är så lite ofixad som möjligt, så kan labbet göra den som du vill ha den."

Vad ska jag göra? Och hur kan labbet har problem med bilderna?

Jag har sparat dem i tiff för att undvika komprimeringen med jpeg. Jag har också gjort dem i svartvitt = alltså vill jag ju ha svärta i bilden. Samt förstås bearbetat lite med nivåer, kurvor och kontrast, inget konstigt alltså. I min värld borde ett bra labb fixa det, även om det ska bli stora bilder, eller har jag missat något? Jag kan ju/vill inte skicka dem obearbetade bilder för då blir det inte den bild jag tänkt. (Labbet vet väl inte hur jag vill att bilden ska se ut??)

Dessutom verkar det som om jag inte ska göra om bilderna till tiff, och inte heller ändra dpi?

Tacksam för råd om hur jag ska göra!

(Jag vet tyvärr inte vilket labb de använder sig av och det verkar inte vara något alternativ att ordna fram bilderna själv tyvärr.)

Har du använt en profil från labbet?

Det går bra att leverera JPEG med minsta komp. grad - kommer inte se någon skillnad.

AKB skrev:
Hej!

Jag har turen att få vara med på en utställning med några bilder - jättekul!
Det är möjligtvis inte utställningen »Han i hennes ögon« som du kommit med i? Jag har i alla fall fått ett par bilder med ditt namn till denna utställning.

Problemet med bilderna är att en hel del av skuggorna är helt svarta och det gör det svårt att skriva ut bilderna på ett bra sätt. Då ber vi ofta om en rå bild och sedan bearbetar vi den efter din förlaga, alltså den bild som du skickat in.

TIFF, rå eller jpeg spelar inte så stor roll för oss. Bara vi får den fil som du fått direkt ut ur kameran.

MVH/Stefan

P.S fina bilder om det är de bilder jag tror det är.

Tack Stefan för att du svarade! Då förstår jag lite bättre hur ni gör!

Ni använder mina färdiga bilder som "mall" och råfilerna för att det ska bli så bra som möjligt. Super!

ANNONS
Götaplatsens Foto