Annons

Laga själv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kijana

Aktiv medlem
Har i min ägo en Canon AT-1 som jag inte använt på ett tag. Delvis därför att jag haft två Eos-hus. Men jag tycker det vore kul att återuppta fotograferandet med AT-1an, mycket för att det är en enklare kamera utan alltför mycket finesser. Jag har dock noterat att det verkar som att slutaren inte fungerar, eller rättare sagt att det inte händer något när man trycker av. Det har det alltid gjort förut även om man inte haft någon film i (om jag inte minns helt fel).
Har här på FS bland annat snappat upp att det handlar om någon fjäder som behöver spännas för att det ska fungera. Är det lätt att fixa själv även om man inte är van? Eller är det svårt även om man är ingenjör och mycket erfaren?

Mycket riktigt så ska du kunna öppna slutaren även om du inte har filmen i kameran, förutsett att batteriet inte är slut.

Kan låta dumt men har du testat batteriet?

Service manuallen (kan vara bra att ha om du ska in i kameran och pilla) hittar du här .

Instämmer med Darren. Har själv en gammal AT-1 som "dog" vid ett tillfälle. Naiv som man var trodde man att det bara rörde sig om ljusmätning som var beroende av batteri och det kunde man ju klara sig utan... Kände sig lite dum när de på kamerabutiken/verkstaden stoppade i nytt batteri och den funkade. Samtidigt oerhört skönt att det var så billigt med "reparation" :-D

Hoppas du gjorde samma misstag som jag gjorde.

Darren, stort tack för länken till servicemanualen, intressant läsning.

Tja, jag har ju inget batteri alls i kameran just nu...
Det var intressanta synpunkter på det där med batteridrift och slutaröppning. Tackar för det. Får helt enkelt börja med att skaffa ett nytt batteri, något jag egentligen tänkte vänta med tills jag visste att kameran fungerade...

Kijana skrev:
Är det lätt att fixa själv även om man inte är van? Eller är det svårt även om man är ingenjör och mycket erfaren?

Jag skulle inte rekomendera att skruva isär Canons A-serie kameror om du inte har en bra steg-för steg guide och bra verktyg.

Har tagit isär några A-1:eek:r och en AE-1 program för att smörja spegelmekanismen och det har gått bra även om det kräver att man lött smågrejer tidigare. Och en rejäl portion tålamod.

En AE-1:a (ej program) har jag dock saboterat när jag försökt med samma sak utifrån icke fullständig service manuel.

Se till att du har en steg-för-steg service manual som förutsätter att reparatören är halvt hjärndöd innan du försöker göra annat än byta bateriet, det är min rekommendation.

BTW: Kamerorna i A-serien har alla elektroniskt styrda slutare och spegel som styrs mha elektromagneter, så batteri behöver du definitivt.

Som Richard skriver så är alla kameror i Canons A-serie helt batteriberoende så utan en sådan kommer man ingenstans.

Verkar som att du kommer spara några 100-lappar på AT-1ans reparation och kan istället köpa film för de pengarna.

maxzomborszki skrev:
Darren, stort tack för länken till servicemanualen, intressant läsning.

Var så lite så. :)

www.canonfd.com är full med nyttig information om canons fd-systemet så det är bara att ta för sig.

Darren skrev:
Som Richard skriver så är alla kameror i Canons A-serie helt batteriberoende så utan en sådan kommer man ingenstans.

Det är inte så svårt att förstå när man får det förklarat för sig. Men annars tror jag att den allmänna uppfatningen, även här på FS, är att manuella kameror bara behöver batteri till ljusmätningen.

Verkar som att du kommer spara några 100-lappar på AT-1ans reparation och kan istället köpa film för de pengarna.

Bara att instämma i tacksamheten från de andra i tråden.

ANNONS
Götaplatsens Foto