Annons

Lagfoto inomhus, hur ska jag göra?

Produkter
(logga in för att koppla)

DavidJPersson

Aktiv medlem
Jag har fått förfrågan att fotografera ett fotbollslag med både lag- och enskilda foton.

Bilderna ska tas i en stor inomhushall med skapligt ljus.

Har dock bara ett Sigma 18-50 och två light boxes - räcker det?

Och är det något man bör tänka på? Aldrig fotograferat detta förut men vill så klart bli duktig på det och testa.

Menar du fast ljus?
Då gissar jag att det inte räcker.
Men prova o använd dig själv som modell. Ta 10 bilder o spring runt lite i bild med kameran på stativ. Sen vet du.

Det är i en väldigt stor inomhushall för fotboll, så ljuset är bra. Men har bara två soft boxes, ingen blixt eller liknande.

Men vad har du i soft boxarna? Blixtar eller lampor?

Tänk på att man lätt luras att tro att idrottshallar är bättre belysta än vad de verkligen är. Har fotat en del innomhusidrott, fotboll och innebandy och det är mycket svårare med befintligt ljus än vad man kan tro tyvärr.

Är det mitt på dagen och vädret tillåter är det nästan alltid lättare att göra det utomhus för att få bättre ljus.

Men vad har du i soft boxarna? Blixtar eller lampor?

Tänk på att man lätt luras att tro att idrottshallar är bättre belysta än vad de verkligen är. Har fotat en del innomhusidrott, fotboll och innebandy och det är mycket svårare med befintligt ljus än vad man kan tro tyvärr.

Är det mitt på dagen och vädret tillåter är det nästan alltid lättare att göra det utomhus för att få bättre ljus.

Det är fasta lampor, har ej blixt öht.

I övrigt är det inte en idrottshall utan en större anläggning likt Vinnarhallen på Bosön (Googla).

Fråga om du kan få komma in o göra en testfotografering.
Sen vet du om ljuset du har räcker.
Jag gissar på att det inte räcker.
John Payne tar mycket gruppbilder o visar hur han gör

Har jag bättre förutsättningar ifall man avvaktar mer mot våren och kör utomhus eller kräver det oavsett ljus och blixtar externt?

Har jag bättre förutsättningar ifall man avvaktar mer mot våren och kör utomhus eller kräver det oavsett ljus och blixtar externt?
Utomhus lär du inte behöva något konstljus, däremot är du ju uttalat väderberoende och äger inte alls förutsättningarna på samma sätt.

Jag säger som föregående, åk dit och provfotografera i hallen så du får en uppfattning om intensitet och -karaktär på det befintliga halljuset. Testa hur högt ISO du kommer undan med, med eller utan t ex Topaz. Det går ju även att hyra blixtar.

De enskilda porträtten skulle jag se som en ickefråga i sammanhanget.

Alla hallar har inte ljus som överensstämmer med det ljus som du har.
Olika färgtemperaturer = risk för trist blandljus.

Har jobbat professionellt med lag och skol-foto.
Vill du göra ett bra jobb med ett professionellt intryck inomhus så är studio-blixtar med paraplyer ett måste. Kombinerat med en ljusmätare samt någon form av enhetlig bakgrund.
Studio-blixtarna bör vara på minst 400 Ws.
För porträtt kan man köra med en softbox om man vill.
Exempel på ett ideelt jobb jag gjorde för några år sedan finns här:

Ett annat exempel, med enbart porträtt:

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto