Annons

Lagom dyr blixt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Aleks_

Aktiv medlem
Hej!
Nu vet ja att frågan har säkert blivit ställd säkert 100ggr innan, och jag har försökt söka så gott jag kan utan att få ett tillräckligt vettigt svar, så jag postar en tråd i hopp om att nån klok människa vill ta sig tiden att svara....

Jag använder en D70 kan vi börja med.

Jag är på jakt efter en blixt, problemet är att jag inte riktigt vet vad jag behöver!

Jag vill kunna plåta lite bröllop men även lite studio, och valet står då mellan att köpa dedikerade studioblixtar från kaffebrus, eller satsa på en hyffsat bra hotshoe-blixt...

Priset är en väldigt avgörande faktor här, så alla ni som kommer rekommendera en Nikonblixt, dom ligger för högt i pris...och jag vet att man får det man betalar för, men ja vill försöka få så mycket jag kan för det jag betalar =)

Jag har kikat på Dörr, Nissin och även Sigma som externa blixtar, och jag tror rent spontant att det vore mer fördelaktigt att ha en sådan då jag förhoppningsvis kan använda den till båda områdena...
Frågan är bara om en sådan blixt duger för lättare modellplåtning?? Självklart i kombination med stativ och paraply...
Alla tips, råd, idéer eller andra kloka uttalanden är varmt välkomna, och som sagt, ber om ursäkt om frågan blivit ställd tidigare.

Tja, vad är lagom dyrt? Finns det nått sånt? :p

Lagom dyrt är gratis i min värld ;-)

Till frågan, givetvis funkar Sigma och Dörr och Nissin blixtar till modellplåtning, kraften i blixten behöver oftast inte vara speciellt stark för det. Allt beror givetvis på stället du fotar på samt om det är några andra ljus i bilden (solljus, glödlampor etc).

Vill du ha en portabel blixt eller en stationär? Givetvis är alla mer eller mindre portable men köper du en studioblixt så kommer du att använda den i studion eller på ställen där du plannerat sätter upp den. Du tar inte med den när du knatar ut på kvällen precis.

Köper du en hot-shoe blixt kan du alltid ha med den, jag har oftast med en eller två i bältet, inga problem.

En sak du kommer vilja göra om du ska fota modellbilder, eller nästan vilka bilder som helst, är att plocka av blixten från kameran. I de allra flesta fall så innebär blixten på kameran väldigt tråkiga bilder (dvs klassiskt blixtljus).

Får du bort blixten från kameran så har du helt andra möjligheter.

I och med detta får du lite andra saker att tänka på.

Du ska troligtvis ha en blixt som du på eller annat sätt kan trigga från distans. Antingen via kabel eller via blixtljus.

Antingen kan man köpa studioblixtar (eller andra blixtar) med slav i, dvs de triggar på blixtljuset från din eller andras kameror. Alternativt kan man trigga blixten med en sladd, eller med radiosändare/ir-sändare.

Köper du dörr eller sigma eller nissin blixtar måste du i de flesta fall köpa till nån sorts ir eller radiosändare. De flesta av deras modeller, om jag inte misstar mig, saknar både slavdetektor samt syncingång för tex sladdar. Detta kan man lösa genom att sätta en slavsensor under blixten eller en extra sko som har ingång för sladdar. Samtliga modeller innebär extrakostnader.

Skulle du punga ut med 2600kr för en Nikon Sb 600 så kan du styra den trådlöst från din inbyggda blixt i kameran, dvs du slipper sladdar eller andra tillbehör som du troligtvis kommer att få köpa till de flesta andra. Dessutom kan du helt och hållet ändra styrka genom din kamera. De andra blixtarna får du fysiskt gå fram till och ändra styrka på.

Nackdelen med att styra blixten via en annan blixt är att det är relativt begränsad räckvidd på dem i och med att ljuset måste nå fram. Detta problemet har du inte med sladdar (då måste du visserligen ha en jäkligt lång sladd) och inte mer radiosändare.

Så som sagt... vad får det kosta?

Mvh

Rasmus Mattsson

Tja, vad är lagom dyrt? Finns det nått sånt? :p

Lagom dyrt är gratis i min värld ;-)

Till frågan, givetvis funkar Sigma och Dörr och Nissin blixtar till modellplåtning, kraften i blixten behöver oftast inte vara speciellt stark för det. Allt beror givetvis på stället du fotar på samt om det är några andra ljus i bilden (solljus, glödlampor etc).

Vill du ha en portabel blixt eller en stationär? Givetvis är alla mer eller mindre portable men köper du en studioblixt så kommer du att använda den i studion eller på ställen där du plannerat sätter upp den. Du tar inte med den när du knatar ut på kvällen precis.

Köper du en hot-shoe blixt kan du alltid ha med den, jag har oftast med en eller två i bältet, inga problem.

En sak du kommer vilja göra om du ska fota modellbilder, eller nästan vilka bilder som helst, är att plocka av blixten från kameran. I de allra flesta fall så innebär blixten på kameran väldigt tråkiga bilder (dvs klassiskt blixtljus).

Får du bort blixten från kameran så har du helt andra möjligheter.

I och med detta får du lite andra saker att tänka på.

Du ska troligtvis ha en blixt som du på eller annat sätt kan trigga från distans. Antingen via kabel eller via blixtljus.

Antingen kan man köpa studioblixtar (eller andra blixtar) med slav i, dvs de triggar på blixtljuset från din eller andras kameror. Alternativt kan man trigga blixten med en sladd, eller med radiosändare/ir-sändare.

Köper du dörr eller sigma eller nissin blixtar måste du i de flesta fall köpa till nån sorts ir eller radiosändare. De flesta av deras modeller, om jag inte misstar mig, saknar både slavdetektor samt syncingång för tex sladdar. Detta kan man lösa genom att sätta en slavsensor under blixten eller en extra sko som har ingång för sladdar. Samtliga modeller innebär extrakostnader.

Skulle du punga ut med 2600kr för en Nikon Sb 600 så kan du styra den trådlöst från din inbyggda blixt i kameran, dvs du slipper sladdar eller andra tillbehör som du troligtvis kommer att få köpa till de flesta andra. Dessutom kan du helt och hållet ändra styrka genom din kamera. De andra blixtarna får du fysiskt gå fram till och ändra styrka på.

Nackdelen med att styra blixten via en annan blixt är att det är relativt begränsad räckvidd på dem i och med att ljuset måste nå fram. Detta problemet har du inte med sladdar (då måste du visserligen ha en jäkligt lång sladd) och inte mer radiosändare.

Så som sagt... vad får det kosta?

Mvh

Rasmus Mattsson

Hej Rasmus!
Tack för ett bra svar först och främst, jag besvarar dina frågor i turordning.

Jag ser ju helst att jag köper en portabel, av den enkla anledningen att jag då kan använda den både hemma och on location, dvs 2 saker till priset av en produkt (att börja med då)

Att trigga blixten verkar gå rätt bra på både Nissinblixten samt Sigman jag kollat på (580 super tror ja den hette), båda verkar ha slavsensor... dessutom verkar Sigman ha högre ledtal för i princip samma pris som en SB-600, de e mest därför ja tittar på en sån! men sen vet ja ju inte direkt hur sigmans slavfunktion är...
SB-600 har väl optisk slavsensor den också mig veteligen? så de e ingen trådlös eller IR historia?

Jag vill försöka hålla mig under 3000 för rubbet...

Ser iofs att en SB-600 ligger på ungefär samma pris som sigman och desto billigare begagnat...frågan är bara om den räcker till effektmässigt..? ledtal 30 kontra 50...

Ser iofs att en SB-600 ligger på ungefär samma pris som sigman och desto billigare begagnat...frågan är bara om den räcker till effektmässigt..? ledtal 30 kontra 50...

Det verkar vara 530 DG Super du talar om. Saken är bara den att ledtalet inte är angivet vid samma brännvidd så det blir inte direkt jämförbart. Sigman är angiven så att den framstår som starkare än vad den är jämfört med Nikonblixten. Nikon anger vid 35 mm och Sigma vid 105 mm. Det säger sig självt att om du fokuserar blixten till ett smalare område så kommer den att nå längre... Jag vet inte hur stor skillnaden dem emellan blir, men den är i alla fall inte så stor som det verkar.

Edit:
Grävde lite på Sigmas egna hemsida och ledtalet angivet vid samma brännvidd och ISO som Nikon är 31. I princip är det alltså skit samma ur det perspektivet.
http://www.sigma-photo.co.jp/english/flash/flash_530super.htm

Det verkar vara 530 DG Super du talar om. Saken är bara den att ledtalet inte är angivet vid samma brännvidd så det blir inte direkt jämförbart. Sigman är angiven så att den framstår som starkare än vad den är jämfört med Nikonblixten. Nikon anger vid 35 mm och Sigma vid 105 mm. Det säger sig självt att om du fokuserar blixten till ett smalare område så kommer den att nå längre... Jag vet inte hur stor skillnaden dem emellan blir, men den är i alla fall inte så stor som det verkar.

Edit:
Grävde lite på Sigmas egna hemsida och ledtalet angivet vid samma brännvidd och ISO som Nikon är 31. I princip är det alltså skit samma ur det perspektivet.
http://www.sigma-photo.co.jp/english/flash/flash_530super.htm

Du ser, tack för den ypperliga infon! då skulle man rent teoretiskt kunna ta en 600-a och köra med, tror den är bra mkt bättre än sigman!
Dom andra verkar inte riktigt hålla måttet, problem med synk m.m.

Så, en eller två SB-600 på stativ, med paraplyer, räcker det till för enklare modellplåtning?

Tjenare :)

Sb 600 har ingen slavsensor i den bemärkningen att den kan triggas av vilken blixt som helst. Endast Nikons 800 och 900 har detta inbyggt (av nikon blixtarna då).

Sensorn i SB 600 reagerar endast på Nikons blixtsystem (räcker mer än långt och väl). SB 600 kan du som sagt styra från kameran, inte bara utlösa den utan även ändra styrkan på den, hur skönt som helst.

Gällande styrkan och ledtalet är det nånting man inte ska hänga upp sig på alltför mycket. Den räcker mer än gott och väl till modellfoto, återigen beror det ju på omgivningen och hur långt bort modellen står. Men i normala fall är det inga problem, jag använder både en 800 och en 600 och har sällan någon av dem på full styrka. Dessutom är ledtalet beroende på ISOn också.

SB 600 har ledtal 30 vid ISO 100. Ökar du till 200 är den angiven på ledtal 42.

De flesta Nikon kameror (inte alla, kommer inte ihåg hur D70 är) har standard ISO på 200 så det normala ledtalet för 600n är således 42.

Som sagt, du kommer inte ha några problem med för lite kräm från 600n såvida du inte fotar under onormala omständigheter.

Mvh

Rasmus Mattsson

Tjenare :)

Sb 600 har ingen slavsensor i den bemärkningen att den kan triggas av vilken blixt som helst. Endast Nikons 800 och 900 har detta inbyggt (av nikon blixtarna då).

Sensorn i SB 600 reagerar endast på Nikons blixtsystem (räcker mer än långt och väl). SB 600 kan du som sagt styra från kameran, inte bara utlösa den utan även ändra styrkan på den, hur skönt som helst.

Gällande styrkan och ledtalet är det nånting man inte ska hänga upp sig på alltför mycket. Den räcker mer än gott och väl till modellfoto, återigen beror det ju på omgivningen och hur långt bort modellen står. Men i normala fall är det inga problem, jag använder både en 800 och en 600 och har sällan någon av dem på full styrka. Dessutom är ledtalet beroende på ISOn också.

SB 600 har ledtal 30 vid ISO 100. Ökar du till 200 är den angiven på ledtal 42.

De flesta Nikon kameror (inte alla, kommer inte ihåg hur D70 är) har standard ISO på 200 så det normala ledtalet för 600n är således 42.

Som sagt, du kommer inte ha några problem med för lite kräm från 600n såvida du inte fotar under onormala omständigheter.

Mvh

Rasmus Mattsson

Jahapp..de sket sig totaaalt...så nu ligger det studiosetet med 2 st 150w blixtar från kaffebrus på väg hem...ja lär mig aldrig! =)

Haha, vaddå sket sig totalt?

Passade in 600n dina syften? :)

Ett studiset med två stycken 150w blixtar e ju inte fy skam det heller, det kommer säkert bli hur bra som helst.

Sb 600 finns kvar när du bestämmer dig för att känna dig lite mer fri ;-)

Lycka till!

Haha, vaddå sket sig totalt?

Passade in 600n dina syften? :)

Ett studiset med två stycken 150w blixtar e ju inte fy skam det heller, det kommer säkert bli hur bra som helst.

Sb 600 finns kvar när du bestämmer dig för att känna dig lite mer fri ;-)

Lycka till!

Jag skulle ju hålla mig under 3000, kommer sluta med att ja köper en Sb-600 utöver de här setet.. :D
Jaja, de e ju förjävla skoj att plåta så man får ta kostnaden :D

Ahaaa, ja ja, siktar man lågt i pris hamnar man alltid relativt högt. Siktar man högt i pris hamnar man ännu högre.

När jag började fota 06 så sade jag att jag troligtvis aldrig skulle lägga mer än 5000 på ett objektiv... jo visst det gick ju sådär bra med den fantasin :)

Som sagt, lycka till och hoppas du blir nöjd!

ANNONS
Götaplatsens Foto