Annons

Lagra bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

BirgittaL

Aktiv medlem
Hej!

Jag skulle uppskatta råd om två saker:

1. Jag ska köpa en extern hårdisk för lagring av bilder. Vilken kan ni rekommendera? Var köper jag bäst/billigast?

2. Hur fungerar lagring på nätet? Fördelar/Nackdelar? Tips på bra lagringsssiter uppskattas.

Tack!

Birgitta

Du skriver inte om du kör Mac eller PC, men om du kör mac är de här ganska trevliga. De är hyfsat snabba och så pass tysta att man kan ha dem i möblerade rum. Dessutom lätt att installera.

http://www.promise.com/storage/raid_series.aspx?m=192&region=en-global&rsn1=40&rsn3=47

Vad det gäller lagring på nätet tänk på att de flesta internetabonnemang är asymetriska såtillvida att det går fortare att ladda ned data än att ladda upp, och vanligtvis är skillnaden ganska stor.

Just nu har jag en antik mac, men ska köpa ny dator i sommar. Har inte riktigt bestämt mig för om jag ska hålla mig till mac eller byta til pc (som jag använder på jobbet).

Just nu har jag en antik mac, men ska köpa ny dator i sommar. Har inte riktigt bestämt mig för om jag ska hålla mig till mac eller byta til pc (som jag använder på jobbet).

För att köra pegasusen disken jag föreslog så fordras det en thunderbolt utgång på din dator. Är din mac antik kan det tänkas att en sådan saknas.

Den unoengberg tipsade om kostar från 8000kr och uppåt.
Men om vi pratar en vanlig extern USB-hårddisk så finns det mycket att välja på under tusenlappen.

Det finns två olika storlekar på hårddiskar, 2,5 och 3,5tum. Det som skiljer förutom att 3,5tum är lite större är att den kräver egen strömförsörjning. Så om du skall flytta på hårddisken och ha med den varje dag så rekommenderar jag 2,5. Fördelarna med 3,5 är att de rymmer mer. Den här tex rymmer 2TB (2000GB) och kostar runt 800kr.
När du köper hårddisk, se till att den är av typen USB 3. Det är den senaste anslutningstekniken och snabbare än den som är vanligast idag, USB 2. USB 3 fungerar fint med din nuvarande dator, med det är först när både dator och hårddisk har USB 3 som du kan dra nytta av den snabbare hastigheten. Datorer, både Mac och PC som säljs idag stödjer USB 3.
Var du köper spelar inte så stor roll prismässigt, konkurrensen på hårddiskar är tuff. Ta en titt på prisjakt.se
Köper du USB 3 och betalar mellan 500 och 1400 så har du köpt bra grejer.

Lagring på nätet fungerar fint, när det fungerar... och det går inte alltid snabbt.
För mindre filer, tex dokument och enstaka bilder rekommenderar jag DropBox. 2GB ingår.
Det beror till stor del hur snabb uppkoppling du har mot internet, mät gärna på bredbandskollen.se.

För mig går det 10 gånger så snabbare att ladda ner en fil från nätet än att göra tvärtom och spara en fil på en nättjänst. Det fungerar bra när man vill dela ett par filer till vänner och så, men det kan inte ersätta en hårddisk hemma om det gäller större mängder bilder!

För mig så skulle en extern disk innebära att jag vill kunna ta med den på resor för att tömma kameran på bilder.

Hemma så ser jag inte riktigt nyttan med att köpa extern disk för de är dyrare än interna diskar.
Jag har en extra 2TB HD i datorn där jag lägger allt mitt material som skall ha backup.
Min PC har en docka på toppen o när jag vill dra en backup så sätter jag dit min backup-HD o drar en kopia. kopian läggs (snart) hos svärmor. O den som fanns hos svärmor tar jag med hem för att kopiera om.

Dockan innebär att jag köper interna diskar som är billigare än externa. Tror det finns lösa dockningsstationer att köpa också.

Skulle de 2 TB bli fulla så finns det 2 vägar att gå:
Antingen en till intern disk med sina backup-diskar.
Eller så rensar jag min interna disk o skaffar nya backup-diskar till omgång nr 2.
Behöver jag tillgång till den gamla datan så sätter jag in dess backup i dockan o kör från den.
Vilken lösning jag väljer när dagen kommer beror på diskstorlek o pris. Idag är 2-3TB hyffsat billigt, när det är dags för ny HD kanske det är 6-7 TB, vem vet.

Hej!

Jag skulle uppskatta råd om två saker:

1. Jag ska köpa en extern hårdisk för lagring av bilder. Vilken kan ni rekommendera? Var köper jag bäst/billigast?

2. Hur fungerar lagring på nätet? Fördelar/Nackdelar? Tips på bra lagringsssiter uppskattas.

Tack!

Birgitta

Menar du lagring av originalfiler eller menar du att du vill lagra en backup?

Om vi pratar om dina originalfiler så är lagring på Internet inget alternativ då det är för långsamt. Det kan dock fungera till backup.

Jag tycker det bästa är:

- Rejält med interna hårddiskar i en stationär dator där man har ordning och reda och lagrar alla sina original.

- Externa USB-diskar som man använder för backup. Gärna i ett "roterande" system där man förvarar ett exemplar på annan plats för att gardera sig mot brand och stöld.

ANNONS
Götaplatsens Foto