** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Lagring av bilder under resa

Produkter
(logga in för att koppla)

gottne

Aktiv medlem
Jag önskar bra tips hur man lagrar sina 100-tals bilder under en utlandsresa, utan dator. Det är ju riskabelt att inte ha någon säker metod att förvara bilderna till dess man kommer hem.
Jag fotar med Nikon D7000. den har fack för 2 minneskort. Kan bilderna föras över från det ena till det andra facket, som då fylls på efter varje dags fotande?
Finns det på marknaden någon liten extern hårddisk dit bilder kan överföras direkt från minneskortet?
Tacksam för tips och idèer i ämnet.
 
Hej, det fanns för några år sedan dels Epson P2000 och senare P4000, som kunde lagra 40 resp 80 GB. Vet ej om de säljs längre, men de fungerade utmärkt. Googla och se om det finns några begagnade.
mvh/Bengt
 
Jag använde för en del år sedan en portabel hårddisk, PD70X, som sparade ner innehållet på hårddisken med en fart av 1 Mb/s. Den klarar inte större kort än 2 Gb så den pensionerades för en hel del år sedan och ersattes av en Asus eee PC som ger möjlighet till att bättre granska och välja ut vilka bilder som ska få följa med hem efter det att grovsortering skett i kameran. Min Asus är av en tidig modell med väldigt lite utrymme på två små SSD men är i gengäld rätt tålig, ingen mekanisk hårddisk som kan skadas av transport och stötar. Lagringen sker på flera 16 Gb usb-minnen. Minneskorten raderas inte utan jag har tillräckligt många med mej och de sparas skilda från usb-minnena.
Det finns gott om den här typen av smådatorer på tex tradera för några hundra upp till någon tusenlapp. De flesta har dock vanlig hårddisk som rymmer mellan 50 Gb och 250 Gb.
 
Backup

Vore trevligt att ha en backup som rymmer lite men inte tar plats när man är på resa (minst 300 gig). På senaste resan körde jag bara kort men man är lite nojig då man inte har bilderna på 2 ställen.
 
Jag har en Hyperdrive Colorspace 500 GB som är med mig på alla resor jag gör. Köpte min på Dustin, men det verkar som de inte saluför den längre.

// Daniel
 
Jag googlade på "portabel hårddisk" och fick ganska många svar. Från några hundralappar till uppemot en tusenlapp.
 
Inte så konstigt om du googlade på "portabel hårddisk" att du fick många svar. TS är inte ute efter en traditionell hårddisk utan efter en lösning där han kan föra över bilderna direkt från minneskorten utan att använda en dator. Jag personligen alltid min dator med på resor så den frågan har aldrig dykt upp. TS kan även ta en titt på tradera jag såg en sådan epson för inte så länge sedan.
 
Jag har en Hyperdrive Colorspace 500 GB som är med mig på alla resor jag gör. Köpte min på Dustin, men det verkar som de inte saluför den längre.
Nej, tyvärr. Köpte min gamla på 160 gig där för typ fem år sedan, men bytte upp mig tidigare i höst till 500 gig o modernare gränssnitt. Kostade 350 euro om jag minns rätt.
 
ANNONS