Annons

Laminering

Produkter
(logga in för att koppla)

kpt

Aktiv medlem
Någon som har bra tips om hur bäst laminerar foton utskrivna på bläckstråleskrivare, vanligtvis på Canon Photo Paper Pro eller Ilford, så att det inte blir en massa bubblor i plasten?

Just nu använder jag en lamineringsmaskin av märket Rexel som dessvärre ger bubblor ibland. Det funkar inte att punktera dem med en nål och köra igen.

Jag arbetade på en förskola för en tid sedan och där hade vi en lamineringsmaskin som fungerade väldigt bra även till foton. Om jag inte minns fel så fanns det speciella lamineringsfickor för just foton. Använder du såna?

Har också för mig att maskinen hade en funktion för kall-laminering för att inte skada viss sorts papper, minns inte om det gällde foton dock...

Vet inte om detta hjälper dig något men det var lite tankar från mig iaf...

Hoppas det löser sig!

Ja, jag har plastfickor som ska vara för foton.
Misstänker dock att det finns bättre fickor för de typer av papper jag använder.

Min maskin klarar dessvärre inte kallaminering, men det går ju iofs att införskaffa om det skulle lösa problemet.

Jag pratade med ett proffs i branschen och han rekommenderade en bättre lamineringsmaskin, så nu har jag införskaffat en maskin som heter Pouchmaster 18 Pro. Den funkar finfint: inga bubblor och inget kallras vid kanterna.

En ordentlig maskin med steglös temperaturinställning och bra laminat så är det inga problem att laminera vad du vill. Stryk laminatet några gånger innan du för in den i maskinen. Desstå tjockare laminat ju stabilare blir värmen har jag märkt men 100 mikron räcker.

Hej!

Jag köpte billigaste maskin de hade på Svanströms, den hette kort och gott 'A4 laminator' (en liten blå sak) och kostade några hundralappar. Jag hade inga större förväntningar på den, men den har faktiskt fungerat ypperligt. Inga bubblor och snygga och fina lamineringar. Säljaren sade att den gav i stort sett samma resultat som dyrare maskiner för sporadiska lamineringar, men om man skulle köra mycket så rekommenderade han att gå upp i kvalitet. Dels för att det var tveksamt om den billiga skulle hålla att gå en hel dag i sträck elller om den håller i längden för den mängd det blir om man laminerar mycket.

Joakim

ANNONS
Götaplatsens Foto