Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Laptop för bildbehandling

Produkter
(logga in för att koppla)

Joker

Aktiv medlem
Vad ska man ha för laptop om man framförallt ska ha den till bildbehandling?

Har idag en IBM ThinkPad men den skärmen suger rätt ordentligt.

Återgivning är viktigare än prestanda.
Prestanda är viktigare än pris.

Döda mig inte om det finns trådar i ämnet utan länka hellre till dem ...

Själv köpte jag just en Sony VAIO VGN-NR21S för bildhantering och det kostade mig 6990kr på SIBA. Funkar superbra med lightroom och vad har du tänkt köra för bildhanteringsprogram?

Hänger på med frågor om upplösning:

Är det lämpligt med 1920*1080 på en 15" för bildredigering, eller blir pixlarna för små? Vilken upplösning ska jag välja? Macbook 15" har 1440*900, räcker det? Är det lagom?

Jag funderar på en dell xps M1530.

Varför ska man köra så hög upplösning? det sliter bara ögonen. Själv brukar jag köra max 1280x1024 och om det är widescreen så 1280x800.

MSLink skrev:
Varför ska man köra så hög upplösning? det sliter bara ögonen. Själv brukar jag köra max 1280x1024 och om det är widescreen så 1280x800.

Hur kan skarpa bilder slita på ögonen? "Pixliga" bilder vore vara mer tröttande.

Jag har en Dell D600 med 1400 x 1050 pixlar och vill inte ha mindre på den skärmen, 14,1".
Har tittat lite på Dell D430 som har 1280 x 800, men då på en 12,1" skärm.

Har ägnat senaste veckan att titta på en ny laptop i stället för min Dell D600 som är trött. Det tar 7 min att starta den och sedan har den bara 30 GB hårddisk. Annars fungerar den bra. Men för bildbehandling, så är skärmen för känslig för vinkeln.
Ville ha en mindre laptop som ersättning för en mellenlagringsenhet på resor mm. Självklart skall den kunna hantera Photoshop även om jag tror att seriös bildbehandling bör göras med bättre skärm, (mindre vinkelfel).
Har förtroende för Dell och deras bärbara datorer och ville gärna ha en D430 p g a storlek och vikt.
Hade kontakt med Dell och kunde då konstatera att jag fick ett mycket bättre pris av en försäljare än vad jag fann på Dell:s hemsida, > 25% billigare.
Tyvärr så blev jag också varnad för att den inte kunde räcka till för avancerat photoshopjobb. Och att den skulle kunna komma till korta vid nästa uppgradering av Photoshop.
Så nu vet jag inte hur jag skall göra.
Men tänk på att en bärbar dator måste ha minst 3 USB-portar (2 behövs för mobilt bredband) och att det måste (enl min åsikt) finns DVI-utgång för bildvisning på Platt-TV. Min D600 och D430 saknar DVI-utgång, men det finnas på den dockningsstation som jag har och passar både D600 och D430.

Ögonen slits pga texter är små när man kör hög upplösning.. När det gäller bilder så går det bra utan problem :)

ANNONS
Götaplatsens Foto