Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Laptop för enkel bildredigering

Produkter
(logga in för att koppla)

HåG

Aktiv medlem
Rawtherapee kan man köra med usb sticka. Så finns usb uttag funkar det fint
Ja effter lite funderande insåg jag att det finns linux på nyare chromebook så det går att installera Rawtherapee direkt på datorn.
Skönt nu kan jag slippa min gammla tunga tegelsten med värdelöst batteri.
Stort tack för tippset!
 

Artis

Aktiv medlem
TS frågar om förslag på laptop för, uttryckligen, enklare bildredigering i photoshop på hobbynivå. Inte videoredigering, batchredigering av tunga bilder, tidspressade kommersiella leveranser eller något annat uttalat prestandakrävande. Hur kul det än är med det vassaste av det vassa och det nyaste av det nya så är det ofrånkomligen en bit över målet.
TS kanske efter några månader vill jobba lite mer avancerat, jobba med lite större RAW bilder då har TS redan en dator att växa med. Ska man investera i något flera tusen kronor då ska man "tänka på imorgon inte på idag".
 

Buskär

Medlem
Jag ska köpa en ny laptop för bildredigering men tycker det är en djungel att navigera runt i. Är det möjligt att hitta en laptop under 10000 som kan hantera enklare bildredigering i photoshop? Jag är hobbyfotograf och gör inget avancerat.
Någon som har konkreta tips?
Med en budget på max 10k skulle jag satsa på begagnad proffsdatorer/företagsdatorer. Du får betydligt bättre prestanda/kr.

Men den första fråga du ska ställa är vilket OS (operativsystem) du vill använda. Windows eller Mac? Är du van vid windows (och ovan vid Mac) köp begagnat från butiker som säljer begagnat. Om du hellre vill ha Mac skulle jag faktiskt rekommendera att höja budgeten och köpa nytt. Inte för att Mac är dyrare än motsvarande PC utan pga Apple´s nya M1, M1Pro och M1Max är ett så grymt stort teknikskifte.

En annan fråga som är värd att ställa sig inför datorköp i allmänhet och till bildbehandling i synnerhet är - Hur ofta? Eller snarare hur sällan vill du byta dator?

Ju mer sällan man vill byta desto mer höjd behöver man ta vid inköp. För bildbehandling kommer alltid kräva mer och mer kraft över tid. Oavsett vad marknadsföringen säger.
 
ANNONS