Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Laptop och upplösningsfråga

Produkter
(logga in för att koppla)
Nja, inte de skärmar jag kommit i närmare kontakt med den senaste tiden. Jag trodde faktiskt de flesta tillverkare fasat ut vga, men har inte haft anledning att undersöka saken närmare.
93 av 114 skärmar som komplett.se saluför har då VGA-ingång. Det är väl i princip alla :)

Jo, och dessutom vissa som enbart har DVI har analog DVI så med rätt kabel så fungerar även de skärmarna med VGA.

A d och i

Den lilla bokstaven efter dvi ger information om in/utgången. Dvi-a för analog, dvi-d för digital, dvi-i hanterar både analog och digital. Mvh Matias

Det kan man visst.
Högerklicka på skrivbordet...properties/resolution (beroende på windows-version)...advanced...adapter...list all modes.

Denna rutan: http://bildr.no/view/707846

Du måste först klicka ur rutan att Windows bara ska visa lägen som stöds av grafikkorts/skärm-kombinationen (finns på Monitor-fliken). Annars visas bara de lägen som går att välja på den inbyggda skärmen eller den som är inkopplad för tillfället.

Ok, så om min dator har högsta upplösning på ett visst angivet tal så kan ändå grafikkortet ha en högre upplösning och då skulle jag kunna köra en extern skärm med högre upplösning, Förstod jag dig rätt?

Grafikkortet är din dator i det här fallet. Det är alltså inte skillnad på "min dator" och "mitt grafikkort". En skärms prestanda avgör hur hög upplösning den kan ha och detsamma gäller med ett grafikkort. Det är mycket vanligt att bärbara datorer har grafikkort med avsevärt högre upplösning än den bärbara datorns skärm.

Jag har en Samsung NC10 (10"), som jag kör i läget 1024*768 vilket betyder att jag inte ser hela ytan på en gång på datorns skärm! Skärmen är 1024*600 om jag inte kommer fel ihåg.

Jag måste alltså scrolla och det är inte så praktiskt.

Problemet är att programmen som följer med Canon inte funkar på lägre än 1024*768, och detta tänkte jag inte på innan jag köpte dator! Jag ville dock ha en liten och lätt dator som jag har med mig på mc-semester.

Jag kan inte rakt upp och ner säga vad denna dator har för maxupplösning på extern skärm, men alla upplösningar räknas upp på monitor-fliken, vilket påpekas ovan.

Mvh
Leif

ANNONS
Götaplatsens Foto