Annons

LCD-monitor till Canon 350d HJÄLP!!

Produkter
(logga in för att koppla)
Vet inte om jag är helt efterbliven, men jag får inte LCD-monitorn att fungera på min Canon 350d. Jag kan se bilderna jag tagit, men jag kan inte se det jag ska till att fotografera. Inte ska man väl behöva titta i lilla fönstret varje gång man ska ta en bild? Någon som vet? Har bara en bruksanvisning på franska/italienska och tyska.
Skulle verkligen uppskatta om någon som vet tog sig lite tid att berätta hur man gör.

Tack på förhand!

Felicia Lindberg skrev:
Vet inte om jag är helt efterbliven, men jag får inte LCD-monitorn att fungera på min Canon 350d. Jag kan se bilderna jag tagit, men jag kan inte se det jag ska till att fotografera. Inte ska man väl behöva titta i lilla fönstret varje gång man ska ta en bild? Någon som vet? Har bara en bruksanvisning på franska/italienska och tyska.
Skulle verkligen uppskatta om någon som vet tog sig lite tid att berätta hur man gör.

Tack på förhand!

Den funktionen du upplever att 350D ger dig är den korrekta funktionen för kameran. Det är det lilla hålet du tittar i när du tar bilderna och resultat efter att du tagit bilden visas på LCD.

...eftersom din kamera är en spegelreflexkamera, så kan du inte titta på LCD-monitorn för att se den bild som du vill ta (spegeln sitter i vägen).

Så du får nöja dig med att titta i sökaren för att komponera din bild...

Dina kamera är alltså inte trasig på något sätt...

Wikipedias beskrivning hittar du
här!

:) Håkan

Jo du är tvungen att använda sökaren.

Det finns så vitt jag vet bara nån enstaka (kommer inte ihåg märke) digital systemkamera som visar livebild i monitorn.

Men jag tycker du skall testa att fotografera med sökaren och se om du inte kan lära dig att tycka om det. (Jag använder i stort sett aldrig monitorn på min kompakt och saknar det inte på min 350D)

--
DaJ

Hej

Inget konstigt med din kamera, så fungerar normalt alla digitala systemkameror, DVS man tittar i sökaren.

På digitala kompaktkameror kan man titta på displayen och på vissa finns även en liten sökare.

Lycka till med kameran.

MVH

Omar Brännström

Du har besvarat din egen fråga redan..... Japp det är den lilla fönstret du ska titta i.

Finns minst en gammal tråd om det men jag hinner inte leta rätt på den.

Minns jag fel? Finns det inte specialkameror som inte fäller upp spegeln? Halvgenomskinlig spegel kostar bara ett bländarsteg omljuset delas lika. Då skulle displayen kunna visa bilden kontinuerligt på samma sätt som digitalkompakter.

Alla har gett bra förklaringar och framför allt blir jag alldeles varm i kroppen av att se att INGEN gjort sig lustig över att alla nybörjare inte vet vad en spegelreflexkamera är.

Själv blir jag ibland litet ledsen av denna typ av frågor eftersom jag har en känsla av att personen i fråga har lagt ner onödigt mycket pengar på en produkt som de inte kommer att utnyttja fullt ut.

men, men jag har haft fel förut och lär säkert ha det igen :)

så, Felicia lycka till med din nya kamera !!

Här är en gammal tråd i ämnet:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=19555

Olympus har digitala spegelreflexkameror med dubbla sensorer i sitt sortiment. Den extra sensorn "fångar" bilden från spegeln utanför exponering och presenterar den på lcd:n. Deras lcd skärmar är dessutom vinklingsbara både upp och ner (bra vid nära marken macro, eller högt över huvudet fotografering vid konserter och dylikt).

Kristoffer du behöver inte oroa dig

Stoffe69 skrev:
Alla har gett bra förklaringar och framför allt blir jag alldeles varm i kroppen av att se att INGEN gjort sig lustig över att alla nybörjare inte vet vad en spegelreflexkamera är.

Själv blir jag ibland litet ledsen av denna typ av frågor eftersom jag har en känsla av att personen i fråga har lagt ner onödigt mycket pengar på en produkt som de inte kommer att utnyttja fullt ut.

men, men jag har haft fel förut och lär säkert ha det igen :)

så, Felicia lycka till med din nya kamera !!

...jag är ingen novis gällande fotografering. Fick min första kamera när jag var fyra och har väl i snitt framkallat en rulle i veckan sedan dess. Däremot blev jag inte särskilt kär i digitalkamerorna när de kom, så jag har kört min gamla systemkamera i 15 år. Men när den trillade sönder köpte jag den här. Och nej jag visste inte om det, detta till trots kommer jag fotografera i samma takt som förut om inte mer när det "plötsligt" blev hysteriskt mycket billigare. Så ingen fara, inga pengar är kastade i sjön.

iSolen.se skrev:
Minns jag fel? Finns det inte specialkameror som inte fäller upp spegeln? Halvgenomskinlig spegel kostar bara ett bländarsteg omljuset delas lika. Då skulle displayen kunna visa bilden kontinuerligt på samma sätt som digitalkompakter.
Nej det skulle den inte.
Innan sensorn sitter det dessutom en slutare, för att ljuset ska nå sensorn måste slutaren öppnas.
Men med en Olympus.....se tidigare inlägg.

Tusen tack!

Tack för ni tog er tid att svara.
Jag får helt enkelt finna mig i att det är så här.
Jag är galet passionerad i att fotografera men är skräpigt oteknisk. Jag går mest på känsla = ) sen trycker jag lite här och där och vrider lite och knäpper av. Brukar funka för mig.

Felicia

Segeson skrev:
Nej det skulle den inte.
Innan sensorn sitter det dessutom en slutare, för att ljuset ska nå sensorn måste slutaren öppnas.
Men med en Olympus.....se tidigare inlägg.

Det finns väl slutare i digitalkompakter också och slutare kan som sagt öppnas...men nu ska jag läsa olympus tråden.

iSolen.se skrev:
Det finns väl slutare i digitalkompakter också och slutare kan som sagt öppnas...men nu ska jag läsa olympus tråden.
Det finns säkert digitalkompakter med slutare, men det är inte speciellt vanligt.
Istället för slutare plockar man ut bilden ur sensor under en viss tid, på så sätt simuleras en slutartid.
Lek med tanken att det faktiskt skulle sitta en slutare i alla kameror.
När man då tar en bild med en digitalkompakt ska först slutaren stänga, sen ska den öppna och ta bilden sen ska den stänga igen och återigen öppna för att fotografen ska se något i displayen.
Näe, det skulle bli ett fasligt rasslande.
En annan sak med digitalkompakter, du kan ju faktiskt välja slutarljud.
Summasumarum, det sitter inte elektromekaniska slutare i digitalkompakterpå samma sätt som i digitalsystemare.

Segeson skrev:
Det finns säkert digitalkompakter med slutare, men det är inte speciellt vanligt.
Istället för slutare plockar man ut bilden ur sensor under en viss tid, på så sätt simuleras en slutartid.
Lek med tanken att det faktiskt skulle sitta en slutare i alla kameror.
När man då tar en bild med en digitalkompakt ska först slutaren stänga, sen ska den öppna och ta bilden sen ska den stänga igen och återigen öppna för att fotografen ska se något i displayen.
Näe, det skulle bli ett fasligt rasslande.
En annan sak med digitalkompakter, du kan ju faktiskt välja slutarljud.
Summasumarum, det sitter inte elektromekaniska slutare i digitalkompakterpå samma sätt som i digitalsystemare.

Men hur 17 kan i så fall lång slutartid ge mer ljus om nu slutartiden bara är en "simulation"?

iSolen.se skrev:
Men hur 17 kan i så fall lång slutartid ge mer ljus om nu slutartiden bara är en "simulation"?
Enkelt.
Om kamerans ljusmätningssystem har bestämt 1/250 sek så plockar man ut information ur sensorn så länge, om den istället säger 1/8 sek så läser man så länge, svårare är det inte samtidigt spelas låtsasljuden från en riktig slutare upp i högtalaren. (om man nu valt ett slutarljud, en del kör ju med plingplong istället)

Segeson skrev:
Enkelt.
Om kamerans ljusmätningssystem har bestämt 1/250 sek så plockar man ut information ur sensorn så länge, om den istället säger 1/8 sek så läser man så länge, svårare är det inte samtidigt spelas låtsasljuden från en riktig slutare upp i högtalaren. (om man nu valt ett slutarljud, en del kör ju med plingplong istället)

Sensorn belyses kontinuerligt eftersom det inte finns ngn slutare. Alltså är ljusmängden konstant över tiden. Det betyder att lång slutartid inte kan kompensera för svagt ljus med detaljförlust och brus som resultat...vilket givetvis är fel.

En kamera kan ha en slutartid på 1/500s och 1s. Jag tvivlar på att det körs någon slags digiscoping för att addera 500 stycken 1/500s till en brusfri välexponerad 1s bild.

Och ändå fungerar det.

Vad är felet i resonemanget?

iSolen.se skrev:
Sensorn belyses kontinuerligt eftersom det inte finns ngn slutare. Alltså är ljusmängden konstant över tiden. Det betyder att lång slutartid inte kan kompensera för svagt ljus med detaljförlust och brus som resultat...vilket givetvis är fel.

En kamera kan ha en slutartid på 1/500s och 1s. Jag tvivlar på att det körs någon slags digiscoping för att addera 500 stycken 1/500s till en brusfri välexponerad 1s bild.

Och ändå fungerar det.

Vad är felet i resonemanget?

Äsh, det måste fungera som på DSLR, dvs att det finns någon slags akumuleringsfunktion. Som någon skrev: nolla - vänta - vänta - läs. Displayen kan väl få frysa under exponerningen.

Atriklarna är på väldigt grundläggande nivå och nämner inte akumuleringsfrågan ovan.

Jag nöjer mig med att jag tror att det fungerar som på en DSLR, dvs att sensorn kan akumulera ljus under "slutartiden", dvs digitalkompaktens sensor har två lägen, ett för exponering och ett för kontinuerlig visning. De digitalkompakter jag haft har faktiskt inte visat motivet under exponeringen vilket stödjer teorin.

ANNONS
Götaplatsens Foto