Annons

LCD-skydd - på eller av?

Produkter
(logga in för att koppla)

perals

Aktiv medlem
Hur använder ni LCD-skyddet vid fotografering?

Har själv en D700 som jag hittills låtit skyddet sitta kvar på men tycker att man inte ser speciellt bra igenom det, framförallt inte om det är starkt ljus. Tar man bort det medan man fotar riskerar man repor på glaset, misstänker jag. Hur gör ni? Någon som inte har det på? Blir glaset repigt och är det ett problem?

Displayglaset på en kamera är väldigt reptåligt! Mycket tåligare än skyddsglaset.

Min gamla D200 har inte en repa på originalglaset fast den inte haft skyddsglas på de senaste 13 000 exponeringarna och troligen inte innan dess heller.

Vill man ändå ha någon form av skydd så finns det skydd i glas fråm GGS som kan köpas på ebay för nån hundring.

Helikopterplast

Hur skulle det funka med sån där plast som man har till iPhonen? Inget damm kan komma in emellan.

Det finns ett bra skäl att ha leverantörens displayskydd, och det är mot krosskador!

Repor är kanske inga problem när kameran används, men när kameran ligger i väskan och gnider sig kan det väl tänkas. Där gör säkerligen köpeskydden nytta.

Men inga skyddsfilmer eller pålagda glaslock hjälper mot en liten duns mot något vasst, tyvärr.

pros and cons

+Skyddar mot repor, skyddar mot smällar

-Reflexer på skärmen så bilderna blir sämre på skärmen

Jag själv skulle köra utan om jag hade en d700 då den har såpass bra display

Nikon skriver att displayskyddet är transportskydd och exakt det har jag mitt till. Alltså när kameran ligger i väskan...

ANNONS