Annons

LCH-editor, vad är det?

Produkter
(logga in för att koppla)

carlén

Aktiv medlem
Ursäkta en tämlig nybörjare på bildredigering.
Jag använder trial-versionen av Capture NX och stöter på "LCH Master Lightness". Vad är det? Vad skiljer det från "Levels and Curves"? Känner igen LCH från NikonScan, men vet ändå inte vad det egentligen är. Finns någon motsvarighet i Photoshop?

Hejs!

Jag håller oxå på och testar NX. Vad jag förstått påverkar LHC ljushet och kontrast utan att påverka färgbalans medan curves verktyget påverkar (eller kan påverka) färgbalans.

Tycker NX är segt och krashbenäget, någon som vet hur hastigeten är jämfört med stora PS?

Funderade på att använda NX för framkallning och sedan göra eventuellt resterande jobb i Elements, detta för att inte behöva investera i stora PS och för att få tillgång till de verktyg jag saknar i Elements. Nu börjar jag dock bli lite osäker på om NX är värt pengarna.

Kanske bättre att satsa på Capture One? Gillar dock att NS tar hänsyn till inställningarna i mina Nikon kameror.

På min dator fungerar inte reglaget för högdagrar när jag använder D-lighting. Någon annan som haft samma problem? Skggorna går bra att justera, men på högdagrar reagerar den inte alls. Jag har bara 768 MB minne så kanske problemet ligger där.

Det regalget fungerar inte för mig heller.

En annan sak som stör mig är att om jag vill justera en tidigare inställning så avmarkeras alla senare, så för att se helheten vid förändringen måste jag klicka i alla de som avmarkerades. Går detta beteende att konfigurera, eller är det kanske en bugg.

Tydligen har det kommit en ny version av Capture som ska rätta till en del egenheter, det kanske löser en del av problemen.

Licenskod för Capture NX kan köpas på nätet för 149 USDollar. Finns det någon nackdel att köpa programmet på det sättet istället för i paket med installations-CD?

Jag har inga större problem med NX version 1.01.

Det flyter hur fint som helst på min dator, och alla options funkar utan problem förutom buggen om jag justerar en tidigare inställning så avmarkeras alla senare, men det går att leva med tills dom fixar det.

PC-Win-XP Pro
AMD-64 3400
1 Gig Ram.

Men jag har bara kört programmet med mina D2Hs filer, det kanske är helt annat med megastora filer från tex D200 och D2X.

Själv använder jag programmet för allt utom bildstorleks ändringar och uppskärpning, det gör jag i CS2 efter att jag sparat Nef-filen till Tiff.

Ett tips jag fick på Nikonian var att installera Net 2.0 över version 1.01 och ställa in Cache storleken till 8mb, efter det så flöt programmet på lite bättre.

kent.

Senast ändrad:
carlén skrev:
Kent,
tack för tipset om cachen.
Vad är Net 2.0? Är det version 2 av NX?

Microsoft NET Framework 2.0, version 1.0 installeras med NX, om du vill testa Net 2.0 så måste du ha installerat NX och Net 1.0 först, annars skrivs version 2.0 över när du installerar NX.

kent.

carlén skrev:
Licenskod för Capture NX kan köpas på nätet för 149 USDollar. Finns det någon nackdel att köpa programmet på det sättet istället för i paket med installations-CD?

Tyvärr erfar jag nu att det inte går att köpa licenskod från Nikon-mall, USA. För detta krävs att man har en faktureringsadress i Förenta Staterna. Alltså är vi hänvisade till Cyberphoto och andra, och ett pris på 1895 kronor.

Zoso skrev:
Microsoft NET Framework 2.0, version 1.0 installeras med NX, om du vill testa Net 2.0 så måste du ha installerat NX och Net 1.0 först, annars skrivs version 2.0 över när du installerar NX.

kent.

Är det i Net jag ställer in cachen, eller i NX?

ANNONS
Götaplatsens Foto