Annons

Leasa eller avbetala?

Produkter
(logga in för att koppla)

gost

Aktiv medlem
Jag funderar på att köpa ett nytt proffshus på min firma och frågan är, skall jag leasa eller ta det på avbetalning?

Som jag ser det så är fördelen med leasing att jag efter avtalstidens slut kan teckna nytt avtal med en ny modell då det kommer. Men egentligen blir det väl samma sak om jag tar avbetalning eftersom jag då efter X antal månader har betalat av min kamera.

Hur är det redovisningsmässigt med leasing kontra avbetalning? Leasing har jag tolkat som att man redovisar som en månadshyra och att jag inte får kameran som inventarie (Eftersom den inte ägs av mig). Men hur är det med avbetalning? Då borde den räknas som en inventarie?

Helt rätt!

Leasing är ju hyra = alltså äger inte företaget inventarien och du kan inte heller göra avskrivningar.

Avbetalningsköp bokförs som en leverantörsskuld. Men företaget äger kameran, och den hamnar som en tillgång och du kan göra avskrivningar.

Om det gör någon större skillnad för resultatet kan man ju fundera på - troligtvis inte eftersom både avskrivningar och hyran/leasingavgiften påverkar resultatet. Däremot får du mindre tillgångar i företaget om du leasar, vilket påverkar balansräkningen. Om det har betydelse måste du ta ställning till själv.

/AK

Vore det inte lika enkelt att ta ett banklån och betala av det med månadsbetalningar? Det ger antagligen ett lägre slutpris än vad ett leasingavtal med restkostnad ger.

Den stora fördelen med leasing som jag ser det, är väl att man kan byta till en annan modell under avtalsperioden. Köper jag en kamera på avbetalning eller mot ett banklån så måste jag sälja kameran och köpa den nya modellen. Missar jag några andra fördelar?

Hej,
en fördel med leasing är att man kan leasa kameran på kortare tid än vad man skriva av den på. Så om man leasar kameran på 2 år med restvärde 5% så kan företaget köpa den för 5% efter två år istället för att skriva av den på 3 eller 5 år. Så om man vill ha snabb påverkar på resultatet är det en fördel att leasa. En annan kan ju vara att det troligtvis går att få bättre/billigare försäkringar genom leasingbolaget än företagsförsäkringen.

/TC

Jag håller med föregående talare. I dagarna har detvarit många skriverier om att "dra" av.

Leasing, ta det på kort tid, så "drar" man av det på kort tid.

Avbetalning är sämre, då får företaget en SKULD... Leasing så kommer det bara en räkning varje månad, som ex telefon.

Det är som tidigare sagt, jag förespråkar leasing.

Men har du pengarna så varför inte betala kontant?

Kontant är en tänkbar variant, men jag tänkte att leasing kanske innehöll lite mer i form av försäkringar och trygghet. Dvs. om kameran går sönder så är det bara att skicka in den och få en ny direkt, men så kanske det inte fungerar.

Är det någon som leasar en kamera och kan berätta lite om vad som ingår och inte ingår? Var leasar ni? För- och nackdelar som ni upplevt?

Vad är det för kamera du skall köpa och tillbehör? Och vad skall den användas till?

Försäkring och så kostar ju pengar, om man inte tänker använda det så är det ingen idé att lägga ut pengar på försäkring :)

gost skrev:
Kontant är en tänkbar variant, men jag tänkte att leasing kanske innehöll lite mer i form av försäkringar och trygghet. Dvs. om kameran går sönder så är det bara att skicka in den och få en ny direkt, men så kanske det inte fungerar.

Är det någon som leasar en kamera och kan berätta lite om vad som ingår och inte ingår? Var leasar ni? För- och nackdelar som ni upplevt?

Hej,
den leasing jag sett är en ren finansieringsform d.v.s. det är ett sätt att betala som är praktiskt om man inte vill ha inventarier och avskrivningar. I övrigt funkar det som vanligt, om kameran går sönder så skickar man in den till Canon, kameran måste vara försäkrad (antingen företagsförsäkring eller genom leasing bolaget) så om den förkommer eller går sönder på ett sätt som inte täcks av garantin så täcks det av försäkringen (minus en vanligen hög självrisk, 20% av ett basbelopp).

Vanligtvis så tar ju leasingbolagen bra betalt för sina tjänster så om du har pengarna så kan det ju vara en ide att betala kontant. Dock får du bara skriva av 1/3 eller 1/5 per år och sedan kan du ju få ränta på pengarna.

Det finns nog inget generellt svar på vilket som är bäst, om du redan vet vad du vill ha så begär in en offert från t.ex. Scandinavian Photo på en 24 månaders leasing med försäkring. Sedan är det bara att räkna vilket som blir bäst för dig.

/TC

Saxdalen skrev:
Vad är det för kamera du skall köpa och tillbehör? Och vad skall den användas till?

Jag har mer eller mindre bestämt mig för att nästa kameraköp blir ett proffshus då jag jobbar extra som frilans och fotar även en hel del privat. Ett proffshus kostar ju en del pengar så det är så jag kom in på dessa funderingar.

Det bästa du kan göra är att skaffa en revisior som hjälper dig med sådana hära frågeställningar. Men som sagt. Köper du får du en inventarie som skall skrivas av på 5 år. Sedan kan du "köpa" ut din utrustning för ett lågt pris av dig själv.

Jag tror att detta är en ok affär om det gäller tex dyra L-objektiv. Ett 300 2,8L har ju ett bra andrahandsvärde och då kan du så att säga köpa ut det, sedan sälja privat med ganska bra vinst. = pengar rakt ner i fickan skattat o klart. (huruvida detta är ok redovisningsmässigt vet jag inte, kolla med skattemyndigheten om du vill)

Leasar du får du dra hela kostnaden från dina intäckter. Det minskar ditt resultat och din skatt i företaget. Kan vara en fördel om du har stora andra löneinkomster som gör att du får en hög marginalskatt på din enskillda firma. Detta drabbar inte heller din likviditet på samma sätt som ett köp gör. (storleken på din kassa alltså)

Men, som sagt. Sätt dig ner och räkna på de olika skatteeffekterna eller ta kontakt med en revisior. Tänk på att du har ett leasingavtal och ska betala varje månad!

mvh
Peter

Du har fått många bra svar redan, men jag vill förtydliga en sak.

Årets avskrivningar, leasingkostnad, betalning till leverantör osv påverkar alla företagets resultat. Dvs de kostnaderna "dras av" mot företagets intäkter.

Den största skillnaden mellan att själv äga eller att leasa (förutom att leasingavgiften kan vara hög) är att om du äger kameran själv är den också en tillgång i ditt företag. Dvs det påverkar företagets balansräkning positivt.

Men jag håller med det som redan skrivits; ta kontakt med Skatteverket (de brukar vara bra på att svara på såna här frågor) och/eller en redovisningskonsult (du måste inte kontakta en revisor om du har en liten enskild firma).

Räkna sedan lite på vad som blir bäst för just ditt företag. Som redan påpekats så kräver också ett leasingavtal pengar in varje månad så att du kan betala leasingavgiften...

Lycka till!

ANNONS
Götaplatsens Foto