Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Leica arroganta

Produkter
(logga in för att koppla)

voitcanon

Aktiv medlem
Försökte snacka med personalen på leicas monter på fotomässan. De verkade mest besvärade och var nonchalanta. Ska man vara en gammal gubbe eller verka rik för man ska få deras uppmärksamhet?

Börjar vi inte låta våra fördomar odlas lite för publikt nu?
Ge konkreta argument om ni vill att resten av oss skall tro på era påståenden.
Varför skulle Leica vara mer nonchalanta än andra?
Tror de är lika intresserade som alla andra av att sälja.

Jag har ingen insikt i Leicas strategier. Men visst finns det företag som väljer sina kunder hellre än att sälja ett exemplar till "vem som helst".
Har för mig att exmpelvis Ferarri agerat på det viset. De har fler kunderpå kö än vad de vill producera bilar. Exklusiviteten - och halva grejen - försvinner om alla kan handla. De bedömer sina potentiella kunder om de är värdiga Ferarri-ägare och därmed bra skyltfönstet för andra spekulanter.

Petter...

Försökte snacka med personalen på leicas monter på fotomässan. De verkade mest besvärade och var nonchalanta. Ska man vara en gammal gubbe eller verka rik för man ska få deras uppmärksamhet?

Eller så kanske de bara var dåliga representanter för ett i övrigt väldigt serviceminded företag? Vad vet jag?

Avd döm inte ut hela företaget för att nån/några anställda bemött dig på ett sätt du anser dåligt. Ur rent forskningssyfte ska jag tala med dem och låtsas vara intresserad imorgon när jag besöker mässan....

Har för mig att exmpelvis Ferarri agerat på det viset. De har fler kunderpå kö än vad de vill producera bilar. Exklusiviteten - och halva grejen - försvinner om alla kan handla. De bedömer sina potentiella kunder om de är värdiga Ferarri-ägare och därmed bra skyltfönstet för andra spekulanter.

Petter...
Exempel från bilbranschen:
Betr Rolls Royce, så minns jag när jag besökte bilsalongen i Geneve i mars 1979, att i Rolls Royce´s stora mässmonter delade den livreklädde representanten generöst ut broschyrer mm och visade gärna bilarna, medan man i t ex Ferraris monter (”avspärrad” med stolpar och ”museums”- rep) hade en helt annan arrogant attityd mot besökare och icke gav bort några broschyrer, inte!

mvh
/B

Det är väl bara att du köper en kamera för 100000 kr så är det problemet löst. Eller står du där bara och klämmer och känner på något du drömmer om men aldrig kommer att ha råd till?

Det är väl bara att du köper en kamera för 100000 kr så är det problemet löst. Eller står du där bara och klämmer och känner på något du drömmer om men aldrig kommer att ha råd till?

Vad spelar det för roll? Det är väl därför man är med på en mässa, för att besökarna skall kunna bekanta sig med produkten.

De var mer nonchalanta än de andra säljarna på mässan de andra var väldigt trevliga och ville prata.

Och då skriver man ett så fördomsfullt inlägg som du gjorde? Tillåt mig betvivla!

Han redogjorde för sina upplevelser på fotomässan, inte sina fördomar.
Med tanke på att han har haft Leica och att han har varit på fotomässan och besökt Leicas monter så är hans inlägg så långt från fördomar man kan komma.

Rätt vanligt kan jag tro att man vill känna sig exklusiv och då vill man inte ha in för mycket folk i den gruppen kan jag tänka mig att dom som kör exklusiva saker tänker.

Som säljare eller representant för ett företag så gäller det att vara trevlig mot alla, även om en person ser ut att inte vara en köpare så kan man aldrig veta samt blir man otrevligt bemött så kan jag garantera att det kommer spridas vidare både muntligt och via sociala medier.

Jag har alltid fått väldigt proffesionellt och hjälpsamt bemötande av alla Leicas säljare varje år jag besöker dem på fotomässan. Om man presenterar sig trevligt och beskriver sina intressen så får man bra hjälp!

Hur många av er som fick ett trevligt bemötande är under 25? ;)
Känner igen mig från andra mässor där mina äldre vänner fått mycket mer trevligt bemötande, troligtvis tror väl utställarna att de var entreprenörer. Medans andra tänker lite längre och vet att man som anställd har lite makt över inköp med. Oftast är det ju de mindre tillverkarna som är trevligast.

Robin, drar du inte detta lite för låntg?
Har du någonsin stått i en monter på en mässa en hel dag. Förmodligen inte.
Det gör oftast väldigt ont i benen. Man har fått hundratals idiotiska frågor. Räddat alla påsar och färggranna broschyrer från skolklasserna som plockar på sig allt och sedan slänger det i närmaste container utanför.

Visst visar monterpersonalen mer intresse för någon de ser som en kund än någon som inte är det.
De är ju där för att göra en skillnad för sitt företag. Så med 24 år ser du kanske inte ut som Leicas typiska kund. Fast som jag beskrivit ovan är det väldigt mycket jobbigare att stå på en mässa än att vara besökare. Det är svårt att hela tiden orka vara trevlig.
Så kanske hade Leica personalen bara en svacka när du tittade in.

Du kan faktiskt inte begära att de visar dig samma intresse som någon som verkligen verkar kunna hosta upp pengarna. I slutändan är de faktiskt där för att det skall klinga till i kassan.
Inte för att svara på någon nörda intressanta frågor.

Är detta tydligt nog?

Tycker jag inte att jag drar det så långt bara nyfiken på hur andra har behandlats. Är inte sur över det kan förstå att en fm2:a med en Canon rem avskräcker [emoji14]

ANNONS
Götaplatsens Foto