Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Värde Leica m2

Produkter
(logga in för att koppla)

Lainan

Ny medlem
Hej!

Jag har en gammal Leica M2 kamerahus. Objektiven är sålda för många år sen och funderar på att sälja huset nu. Den är i bra skick, men skulle kanske behöva en genomgång av slutaren. Enligt serienumret verkar den vara från 1962. Jag har försökt googla på vad de säljs för men får väldigt olika resultat. Har ni några tips? Hur vet jag vad den är värd?

Mvh Linus
 

Astacus

Aktiv medlem
Gå in på lpfoto.se och kolla vad de sålts för på deras auktioner. Brukar alltid finnas med några M2or vid varje auktion.
 

jkm

Aktiv medlem
Lägg ut den på Tradera. 1 kr utgångspris brukar få fart på budgivningen... En M 2 a är ju mest en nostalgipryl men kan säkert hitta en intresserad köpare?? Ha det gött!
 

TomasKronberg

Aktiv medlem
Beror på serienummer och "färg".

Jag skulle rekommndera LP-foto för bästa värdering. Vid den senaste auktionen såldes tre M2 i kromutförande för ca. 6-8000:- och en svart M2 för 95000:- (!).

Att sälja en svart M2 på Tradera kan innebära att du inte får "rätt pris". Priserna på svarta M2 kan variera mellan 10000:- och uppåt beroende på vilken "serie" det är, alltså vilket serienummer den har. Också lite beroende på skicket, fast det verkar ha mindre betydelse. Många samlare har nog inte tänkt använda kameran att fotografera med.
 

jkm

Aktiv medlem
Beror på serienummer och "färg".

Jag skulle rekommndera LP-foto för bästa värdering. Vid den senaste auktionen såldes tre M2 i kromutförande för ca. 6-8000:- och en svart M2 för 95000:- (!).

Att sälja en svart M2 på Tradera kan innebära att du inte får "rätt pris". Priserna på svarta M2 kan variera mellan 10000:- och uppåt beroende på vilken "serie" det är, alltså vilket serienummer den har. Också lite beroende på skicket, fast det verkar ha mindre betydelse. Många samlare har nog inte tänkt använda kameran att fotografera med.
Varför skulle du inte få rätt pris på Tradera?
 

TomasKronberg

Aktiv medlem
Varför skulle du inte få rätt pris på Tradera?
Det kanske man kan få, men jag tror inte att de penningstarka samlarna av Leitzprylar finns på Tradera, jag kan ha fel.

Egentligen ville jag bara påpeka att: om det skulle vara en svartlackerad M2 och Linus inte kände till värdet av sådana, så skulle han kunna bli lurad.

Det kan nog finnas samlare som dammsuger nätet för att köpa Leitzprylar billigt, jag tror att på LP-foto är budgivningen en aning vassare för säljaren. För köparen kan det nog löna sig att kolla på Tradera. De flesta har ingen aning om att en M2:a från 50-talet kostar från 4000:- till 95000:- När det gäller svarta M3 kan det handla om flera hundratusen kronor.
 
Senast ändrad:

Erik_N

Aktiv medlem
Glöm inte att de som köper från LP-foto också betalar en kommission, som jag tror är 22,5%. Det verkliga priset är alltså klart högre än slutpriset på själva auktionen.
 

jkm

Aktiv medlem
Det kanske man kan få, men jag tror inte att de penningstarka samlarna av Leitzprylar finns på Tradera, jag kan ha fel.

Egentligen ville jag bara påpeka att: om det skulle vara en svartlackerad M2 och Linus inte kände till värdet av sådana, så skulle han kunna bli lurad.

Det kan nog finnas samlare som dammsuger nätet för att köpa Leitzprylar billigt, jag tror att på LP-foto är budgivningen en aning vassare för säljaren. För köparen kan det nog löna sig att kolla på Tradera. De flesta har ingen aning om att en M2:a från 50-talet kostar från 4000:- till 95000:- När det gäller svarta M3 kan det handla om flera hundratusen kronor.
Vad grundar du ditt påstående att ”penningstarka samlare” inte skulle finnas på Tradera på? Dom finns där likaväl som på alla andra auktionssajter. Du får betalt vad dina grejer är värda. Det kallas för marknadsekonomi. Allt annat är önsketänkande. Ha det gött!
 

törnan

Aktiv medlem
Vad grundar du ditt påstående att ”penningstarka samlare” inte skulle finnas på Tradera på? Dom finns där likaväl som på alla andra auktionssajter. Du får betalt vad dina grejer är värda. Det kallas för marknadsekonomi. Allt annat är önsketänkande. Ha det gött!

Nu har jag ingen koll på om de köpstarka samlarna finns på Tradera men att man får så mycket som det man säljer är värt stämmer, men bara på så sätt att du får vad varan är värd på just den marknaden. Skulle du sälja en Leica M2 på bondauktion utan föregående marknadsföring så kommer du sannolikt inte få lika bra betalt som om du hade sålt den via tex LP, varför? För att rätt köpare inte finns på plats, får du vad varan är värd där och då? Absolut, men det innebär inte att den inte är värd mer på en annan marknad.

Och jag är inte helt övertygad om att internationella samlare med stor plånbok har samma koll på Tradera som hos de stora autkionshusen..
 

Astacus

Aktiv medlem
Tror nog det är en fördel för TS att få en ide om värdet innan kameran annonseras ut, han frågar ju också ”hur vet jag vad den är värd”. Det man får på en Tradera-auktion speglar inte nödvändigtvis det korrekta värdet.
Råden att först kontakta LP-foto eller Wibergs är fullt rimliga och vad även jag skulle rekommendera.
 

Lainan

Ny medlem
Tack för alla svar! Det är en chromefärgad leica m2, inte en svart tyvärr.

Spelar det någon roll om slutaren inte är servad, om det mest är ert samlarobjekt?

Jag hade någon som tittade på den för många år sen och han sa att den hade något "sigill" kvar, dvs den hade aldrig blivit servad som jag förstår det. Gör det den mer värdefull att sigillet är kvar? Eller mindre för att den inte är servad? Jag fattade aldrig var sigillet fanns, var ser man det?

Mvh Linus
 

larsborg

Aktiv medlem
Jag kan ge dig, en liten uppskattning över priset på Leica M2.
De senaste åren har de helt mekaniska filmkamerorna, 35 mm, gått upp i pris,
gäller alla tillverkare, speciellt om de är i nyskick eller mycket välvårdade,
nytt intresse för analoga kameror.
Tidigare, för ca 15 år sedan, låg ett kamerahus M2 på 3000-6000 sv kr, beroende
på skicket, - idag skulle jag misstänka värdet kan ligga betydligt högre, efterfrågan och skicket styr, - men ett kamerahus i nyskick, i orig kartong, bruksanvisning, då rusar priset upp kraftigt ....
Även specialversioner, i svart eller i olivgrönt (tyska försvarsmakten) kan komma upp i fantasipriser, ointressant egentligen, - enbart för samlare.
Leica M2 är mycket stryktålig, mycket hög kvalitet, som alla mekaniska kameror
behövs en genomgång, då och då, innebär av det mekaniska,
- översyn, lite ny olja, intrimning av exp.tider.
Visa kamerahuset för Peter, Leica Center, Stockholm, - mycket kunnig
Leica man, skicket avgör alltid priset på ett gammal kamerahus.
 
ANNONS