Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Leica Digilux 2 testad
- Trådstartare Calle S
- Start datum
Den verkar trevlig, men elektronisk sökare avskäcker.masur skrev:
Läste Phils test och habegäret gjorde sig påminnt trots att priset är för högt.
Med optisk sökare vore den verkligen något för mig, framför allt på resan. Men det kanske kommer varefter.
35mm
Aktiv medlem
Digilux 2 känns en aning tam när Epsons nya kommer kring...
http://www.epson.co.jp/e/newsroom/news_2004_03_11.htm
.Z.
Aktiv medlem
Mikael Almehag skrev:
Digilux 2 känns en aning tam när Epsons nya kommer kring...
Helt klart! Nu blir väl den dock ändå dyrare, eller? Lite optik på det också...
Min lottovinst måste bli ganska så hög innan jag börjar fundera på den, Leican känns inte intressant p.g.a den elektroniska sökaren...
Senast ändrad:
AnnaKarin
Aktiv medlem
Det där med elektronisk sökare... jag har aldrig gillat dessa, men den som sitter i nya Leican ska vara bra mycket bättre. En i fotoklubben hemma har kollat på Leican och enl honom så har man här lyckats med sökaren. Han brukar vara väldigt kräsen så när han säger att något är bra, ja då litar jag på det.
/AnnaKarin
/AnnaKarin
.Z.
Aktiv medlem
När Minolta A1 kom så sas det att dess sökare var klart förbättrad, jag blev mycket besviken på den. Nya A2 ska vara ännu bättre, jag har inte testat den så jag vet inte. Hur Leicans är får man väl se men om man är kräsen på sökare så ska det mycket till innan de elektroniska kommer upp i klass med de optiska, allra mest om man jämför med fina mätsökare typ tekniken som Epsons kamera bygger på (den som länkas till ovan).
Leica M-kamerorna har enligt mig världens finaste sökare, därför så har jag svårt att tro att en Leicafotograf kan ta till sig Digilux 2:s elektroniska variant...
Leica M-kamerorna har enligt mig världens finaste sökare, därför så har jag svårt att tro att en Leicafotograf kan ta till sig Digilux 2:s elektroniska variant...
.Z.
Aktiv medlem
AnnaKarin skrev:
Ändå är "han i fotoklubben" inbiten Leica-användare med ett par M6-hus i sin ägo. Om han har rätt eller inte, det lär väl snart visa sig.
/AnnaKarin
Leicaanvändarna brukar vara ganska så märkesbundna & förlåtande om det står Leica på prylarna, vi får som sagt var se...
/Larsa, som nöjer sig med att det står Hasselblad...
paco
Aktiv medlem
Måste vara nummer ett i kategorin minst valuta för pengarna. Det blir svårt att bräcka det här rekordet för motståndarna. Det är dock den snyggaste kameran jag sett på länge, men det hjälper inte mycket. Trots all svidande kritik, så är ju till och med Sony F828 ett bättre köp.
.Z.
Aktiv medlem
paco skrev:
Måste vara nummer ett i kategorin minst valuta för pengarna. Det blir svårt att bräcka det här rekordet för motståndarna. Det är dock den snyggaste kameran jag sett på länge, men det hjälper inte mycket. Trots all svidande kritik, så är ju till och med Sony F828 ett bättre köp.
Det vet jag inte...
Den är åt skogen för dyr men så vitt jag kan förstå enligt testen så ger den ju till skillnad från sonyn (samt Leica:s tidigare digitalare) bra resultat, nu ska jag erkänna att jag inte orkat plöja igenom hela testen utan mest läst sammanfattningen & tittat på brusrutor.
Denna typ av kamera kan ju tilltala den som vill ha en "reportagekamera" som komplement till sin DSLR, om han/hon är beredd att betala samt kan leva med den elektroniska sökaren vill säga...
Den kan ju däremot aldrig ersätta en DSLR, men det är ju knappast Leica:s tanke heller.
.Z.
Aktiv medlem
paco skrev:
men nog kan man hitta lika mycket eller mer kamera för långt under 17 tusen. Då menar jag inte DSLRer, utan andra "klumpiga" kompakter.
Det är möjligt, men då står det ju inte Leica på dem...
Jag förstår vad du menar, jag trodde dock att den var mycket bra för att ha liten sensor?
Ska läsa testen lite bättre...
Niclasfoto
Avslutat medlemskap
Med DAGENS mått mätt. Hur står sig denna Digilux 2 egentligen?
Om man gillar mätsökarnas fördelar, blir man då besviken med denna kamera?
Jag tror jag väntar in Leicas M,hus,, men hur länge skall det verkligen ta innan de kommer
?
MVH Niclas,
Jag tror jag väntar in Leicas M,hus,, men hur länge skall det verkligen ta innan de kommer
MVH Niclas,
Zoso
Aktiv medlem
Niclasfoto skrev:
Med DAGENS mått mätt. Hur står sig denna Digilux 2 egentligen?
Jag tror jag väntar in Leicas M,hus,, men hur länge skall det verkligen ta innan de kommer?
MVH Niclas,
Ryktena säger att Leica kommer att presentera sin Digitala M vid Photokina i höst.
Men jag tror det kommer än Leica version av Panasonics DMC-L1 också som efterföljare till Digilux2.
Niclasfoto
Avslutat medlemskap
Zoso skrev:
Ryktena säger att Leica kommer att presentera sin Digitala M vid Photokina i höst.
Men jag tror det kommer än Leica version av Panasonics DMC-L1 också som efterföljare till Digilux2.
JAha, ja jag har kikat lite på Panasonics L1 men jag tycker inte den ser så inbjudande ut. Inte som en M6 + 50 f/2. Kanske är det främst zoomobjektivet som skrämmer mig lite..
Vad tror folk att en Leica "D" M kommer att kosta med normalobjektiv? Långt över 30 000?
MVH Niclas,
Niclasfoto
Avslutat medlemskap
Ja jag gick ut ifrån det analoga M7...
Säkert för dyrt hur som helst.. Jag sparar vidare i alla fall så får vi se hur långt det räcker.
Ju längre Leica vänta desto större är väl chansen att man har råd
MVH Niclas,
Säkert för dyrt hur som helst.. Jag sparar vidare i alla fall så får vi se hur långt det räcker.
Ju längre Leica vänta desto större är väl chansen att man har råd
MVH Niclas,
Niclasfoto
Avslutat medlemskap
Ja, såklart är det billigare
Även om detta med priset på en icke existerande modell är rena spekulationer så har Leica såklart ändå själva en strategi vad gäller priset.
Alltså så måste priset vara skäligt i förhållande till det de förväntar att Leicakunderna är villiga att betala. Om det inte är det så har de inga kunder helt enkelt.
Jag tror att priset kommer att ligga på 3500 Euro, + objektiv. Jag tror personligen inte att det hamnar högre.
MVH Niclas,
Även om detta med priset på en icke existerande modell är rena spekulationer så har Leica såklart ändå själva en strategi vad gäller priset.
Alltså så måste priset vara skäligt i förhållande till det de förväntar att Leicakunderna är villiga att betala. Om det inte är det så har de inga kunder helt enkelt.
Jag tror att priset kommer att ligga på 3500 Euro, + objektiv. Jag tror personligen inte att det hamnar högre.
MVH Niclas,