Annons

Leofoto PG-1 Gimbal

Produkter
(logga in för att koppla)

karisa

Aktiv medlem
Ska köpa ett Gimbal men har svårt att hitta tester eller köpråd för Gimbal som har en nivå visning.
Har tittat på Leofoto PG1 men finner inte mycket information från användare eller tester. Finns det någon med erfarenhet från detta Gimbal huvud?
Söker i första hand ett Gimbal med nivå visning som klara minst 10Kg. Huvudet ska fästas på ett Sirui N-3004X.

Jobbigt att justera benen och få det rätt. Mycket enklare och snabbare att sätta en sådan här under huvudet. Lossa spaken och justera in på ett par sekunder:

Helt outstanding vid användning av videohuvud och gimbal om man inte redan har sk. skål och kulbas på sitt stativ.
Håller fullständigt med dig. Har tittat på ett sånt.
Fördelen med ett sådant huvud är att jag får fler valmöjligheter att välja Gimbal huvud och behöver inte begränsa mig till de få som har vattenpass. På mitt stativ sirui finns ingen skål. På detta stativ använder jag normalt en Unicball H 35 med vattenpass. Ett fantastiskt smidigt huvud.

Senast ändrad:
Och rätt om gimbalhuvudet har vattenpass så måste man justera med stativbenen för att få i våg. Gimbalhuvud går inte att justera i alla 3 planen, bara tiltning och vridning. Superenkelt och snabbt med en s.k. levelling base. Och med en levelling base ligger horisonten kvar på samma ställe när du panorerar det gör det inte om man bara justerar de 3 leden med t.ex ett kuledshuvud (utan att ställa stativbasen i våg med benjustering eller levelling base/skål+kulbas).

Och rätt om gimbalhuvudet har vattenpass så måste man justera med stativbenen för att få i våg. Gimbalhuvud går inte att justera i alla 3 planen, bara tiltning och vridning. Superenkelt och snabbt med en s.k. levelling base. Och med en levelling base ligger horisonten kvar på samma ställe när du panorerar det gör det inte om man bara justerar de 3 leden med t.ex ett kuledshuvud (utan att ställa stativbasen i våg med benjustering eller levelling base/skål+kulbas).
Om man nu sätter en Leveling base på stativet vilket Gimbal bör jag välja? Jag vet att kvalitet kostar.

Jag har haft ett Leofoto PG1 i ca 6mån. Jag är fullt nöjd med den, har dock inget annat att jämföra med. Jag var på fotoworkshop med en känd svensk naturfotograf som kände på den och han tyckte att den verkade OK. Instämmer med tidigare inlägg om att det underlättar med nivelleringshuvud om man vill att kameran står stilla oberoende av position när man har "lösa leder" på gimbalhuvudet.

Jag har haft ett Leofoto PG1 i ca 6mån. Jag är fullt nöjd med den, har dock inget annat att jämföra med. Jag var på fotoworkshop med en känd svensk naturfotograf som kände på den och han tyckte att den verkade OK. Instämmer med tidigare inlägg om att det underlättar med nivelleringshuvud om man vill att kameran står stilla oberoende av position när man har "lösa leder" på gimbalhuvudet.
Jag har aldrig haft ett gimbal och aldrig känt på ett Gimbal. Så jag vet inget ting om Gimbal. Man kanske skulle titta på ett Benro Gimbal GH2 som verka få goda vitsord.

Senast ändrad:
GH-2 är bra (har den själv) men är lite tung. Har du inga jättestora telen typ 500/4. 600/4 skule jag välja ett lättare typ det du kikat på. Vilket/vilka objektiv ska du ha på huvudet?

GH-2 är bra (har den själv) men är lite tung. Har du inga jättestora telen typ 500/4. 600/4 skule jag välja ett lättare typ det du kikat på. Vilket/vilka objektiv ska du ha på huvudet?
Canon EF 300 2,8 is L Mk II och EF 100-400 Mk II inklusive extender. Kamera hus 5D IV
och 5D sr

Svårt val, eller hur? Värdesätter du lite lägre vikt tror jag det är ett bra val. Vet att det finns andra gimbals med liknande vikt men av lägre kvalitét. Kanske finns det någon här som har provat eller äger pg-1?

Svårt val, eller hur? Värdesätter du lite lägre vikt tror jag det är ett bra val. Vet att det finns andra gimbals med liknande vikt men av lägre kvalitét. Kanske finns det någon här som har provat eller äger pg-1?
Ja det är inte lätt. Om man hade haft möjlighet att fingra på ett men det kostar minst 40 mil med bil. Det står mellan Benro Gimbal GH5C Kolfiber och Leofoto PG1. Visst man beställa hem och ångra sig. Men det känns inte rätt.

Benro GH5C har jag också kastat blickar på. Men jag har inte kommit till skott, så jag har ingen åsikt om den.
Dessutom har jag ett videohuvud, och det gör lite samma sak.

Har kollat på Lefoto, känns som att dom kopierat Really Right Stuff rakt av.
Har ingen aning om kvalitet då detvinte finns i butik så man kan klämma och känna.

Jag gissar på att mycket från Leofoto är kvalitativa "kopior" på andra märken eller andra märken med annat namn (Leofoto) från samma kinesiska tillverkare. Även t.ex. Benro GH-2 är en (bra) kinesisk kopia på Wimberleys gimbal (vad den nu heter). Priserna brukar ungefär ligga på hälften av vad märkesprylen/originalet kostar här i Sverige (om originalet kommer från t.ex. USA) .

Gimbalmässigt så har jag ingen kunskap att tillföra.
Men vill påminna om koden på 20% vi medlemmar har på Leofoto hos dext.se

I övrigt vad gäller Leofoto som sådant så är jag riktigt nöjd med kvaliten, oskamlig rip-of på RRS men vilka stativtillverkare kopierar inte andras lösningar. Jag blev imponerad över stabiliteten i både huvud och stativ jag köpte.

ANNONS
Götaplatsens Foto