Annons

Letar efter kompaktkamera med raw format

Produkter
(logga in för att koppla)

RaukenSthlm

Avslutat medlemskap
Hej!
Håller på och leta efter en kompaktkamera som har zoom, exempel 28-120 som har möjlighet till raw format. Fattar inte varför Canon tog bort raw på senaste Powershot G7, helt vansinne.

Har hittat Panasonics LX2, Leicas som är praktiskt taget samma kamera. Sen har Ricoh släppt en precis nyligen, tyvärr har den rätt kort zoom 28-70.

Nån som känner till andra?

/Magnus

Olympus

halloj

Det finns ju olympus Camedia c-7070 Wide Zoom

den är en fin kamera, men de har slutat tillverka den så det är om du kan hitta en beggad någonstans.....

Lycka till!

Re: Olympus

jonaswernersson skrev:
halloj

Det finns ju olympus Camedia c-7070 Wide Zoom

den är en fin kamera, men de har slutat tillverka den så det är om du kan hitta en beggad någonstans.....

Lycka till!

Raw är nästan oanvändbart på Olympus C-7070. I alla fall om man ogillar långa väntetider på att bilderna ska sparas till kortet.
Canon Powershot G6 är det bästa begagnat alternativet. Den klarar 5 eller 6 raw-bilder i följd innan det uppstår väntan på att de ska skrivas till minneskortet. Kamerorna i Canons G-serie är de enda som varit praktiskt användbara med raw-format. Alla andra kompaktmodeller jag använt (Fuji, Panasonic, Sony, Olympus, Ricoh etc) har gett olidliga väntetider. Därför är det extra ironiskt att Canon G7 är utan raw.

Var får man tag i det rysshacket?
I så fall går jag och köper en G7 i morgon.
Frågan är hur stora RAW-filerna blir och hur de konverteras.

Rysshacket fungerar inte på G7, då den har en senare processor Digic III.

/Daniel

Kan man inte köra med något riktigt snabbt minneskort som tar 20mb/sec eller spelar det ingen roll?

RaukenSthlm skrev:
Hej!
Håller på och leta efter en kompaktkamera som har zoom, exempel 28-120 som har möjlighet till raw format. Fattar inte varför Canon tog bort raw på senaste Powershot G7, helt vansinne.

Har hittat Panasonics LX2, Leicas som är praktiskt taget samma kamera. Sen har Ricoh släppt en precis nyligen, tyvärr har den rätt kort zoom 28-70.

Nån som känner till andra?

/Magnus
Jag har LX2 och är numer supernöjd med den i nedan beskrivna omgivning:

Jag fotar alltid i RAW och tar in LX2 RAW in i datorn med Adobe Lightroom, då omvandlas automatiskt Panasonic RAW 20MB till Adobe DNG 9MB. Tar alltså aldrig in LX2 RAW i datorn. När man lärt sig Lightroom är det ett underbart program som alltid ger högsta möjliga kvalitet.

Ur LR-programmet kan man välja att få bilder i TIFF, AbobeRGB eller ProPhoto RGB.
JPG-filerna som kameran producerar låter jag ligga kvar där, dom kommer inte i närheten av det som Lightroom producerar.
Bildstabiliseringen i LX2 är toppen, man kan fota ner till 1/15 sekund utan skakoskärpa.

Jag har byggt ett grund-färg-filter för LX2 i Lightroom som rättar till färgerna så att jag får i stort sett lika bra som i Canon 20D. Den som är intresserad kan få en kopia av filtret som tog en hel del tid att göra..

Om jag var du, skulle jag välja LX2, det är den enda användbara RAW-kompaktkameran just nu.
Christer

ANNONS
Götaplatsens Foto