Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Levande bilder.

Produkter
(logga in för att koppla)

Nenoj

Aktiv medlem
Jag undrar hur jag ska få mina bilder att bli mer levande. Jag tycker att de blir så platta och tråkiga. Jag försöker att arbeta med ljus, men upplever ändå detta problem...
Jag skulle vilja ha idéer om hur man kan göra bilderna roligare. Filter, olika tekniker, mm.

Ladda gärna upp lite bilder i bildkritiken så vi får se. Generella tips blir lätt lite akademiskt, det är ju det bildkritiken är till för.

Ett generellt tips dock är att man ofta ledsnar snabbt på resultatet från "kreativ filtrering" och liknande tekniker om man gör det för att bilden brister i ljus och komposition.

Nu på hösten är motljuset ofta fantastiskt och man behöver inte vara uppe tidigare än 08.00.

Motljus ger liv i bilden, skapar spänning och ökar intrycket av djup.

Undvik att ha solen rakt in i objektivet och var noggrann med exponeringen. Mät mot ett ansikte och öka exponeringen cirka ett steg för en ljus romantisk känsla, exponera snålare för en hårdare storstadsstresskänsla.

Med 100-film bör du ligga på 8 och 1/125 sekund i motljus en klar dag. Eller annan bländar/tidskombination. 4 och 1/500 är mitt val.

Strunta i alla råd om att skydda objektivet från direkt solljus, experimentera med att använda zoomobjektiv som ger rejält med ströljus.

ANNONS
Götaplatsens Foto