Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lightroom 3.3 tappar bort koppling till nyckelord?

Produkter
(logga in för att koppla)

Alagazam

Avslutat medlemskap
Nu på morgonen hände något jag inte varit med om tidigare i Lightroom.

I librarymodulen valde jag ut bilder innehållande ett visst nyckelord. Bland de bilderna valde jag en bild att redigera i Photoshop. När alla redigeringar var klara sparade jag bilden och stängde Photoshop.

Väl tillbaka i Lightroom fanns den nya PSD-filen inte med. På RAW-filen (originalet) kunde jag se att den var bild "2 av 2" men den var likafullt ensam. Om jag däremot tittade i den mapp (fortfarande i Lightroom) där alla bilder från den aktuella fotodagen låg, ja då fanns den nya PSD-filen med där. Min första misstanke var då att nyckelordet hade ramlat bort i PSD-filen, men det hade det inte. Det står där, snyggt och prydligt.

Nästa fundering var om jag var tvungen att uppdatera metadatat för den aktuella filen, men det valet var grått. Metadatat var alltså okej även det.

Har någon stött på detta fenomen, eller är det en bugg som dykt upp i version 3.3?

Hmm och jag som trodde jag var trött ;)
Samma problem här med att den inte dyker upp som extrabild i arkivet utan bara står att det finns 2 kopior.
Metadatan har jag inte kollat än.

/Stefan

Hmm och jag som trodde jag var trött ;)
Samma problem här med att den inte dyker upp som extrabild i arkivet utan bara står att det finns 2 kopior.
Metadatan har jag inte kollat än.

/Stefan

Jag har testat med ett par bilder nu, och resultatet blir tyvärr detsamma. Det är först nu jag noterat det här, och jag kan inte säga om fenomenet funnits även tidigare i programmet.

Nu på morgonen hände något jag inte varit med om tidigare i Lightroom.

I librarymodulen valde jag ut bilder innehållande ett visst nyckelord. Bland de bilderna valde jag en bild att redigera i Photoshop. När alla redigeringar var klara sparade jag bilden och stängde Photoshop.

Väl tillbaka i Lightroom fanns den nya PSD-filen inte med. På RAW-filen (originalet) kunde jag se att den var bild "2 av 2" men den var likafullt ensam. Om jag däremot tittade i den mapp (fortfarande i Lightroom) där alla bilder från den aktuella fotodagen låg, ja då fanns den nya PSD-filen med där. Min första misstanke var då att nyckelordet hade ramlat bort i PSD-filen, men det hade det inte. Det står där, snyggt och prydligt.

Nästa fundering var om jag var tvungen att uppdatera metadatat för den aktuella filen, men det valet var grått. Metadatat var alltså okej även det.

Har någon stött på detta fenomen, eller är det en bugg som dykt upp i version 3.3?

Jag har för mig att du måste synkronisera om mappen som psd filen ligger.

Jag har för mig att du måste synkronisera om mappen som psd filen ligger.

Nej, en synkning är inte nödvändig här. Lightroom hittar filen på den plats den befinner sig fysiskt och lägger bilden i databasen. Problemet är att bilden inte dyker upp vid en sökning på nyckelord, trots att nyckelordet finns i den nya filen.

Jag har inte Photoshop, min externa editor är Corel Photo Paint. När jag högerklickar en bild i Lightroom (som har kewords) och väljer "Edit in CorelPP", gör några redigeringar i PP och sedan återvänder till LR så har den nya bilden INGA keywords.

Den ärver inte heller star rating.

Vet inte om det alltid varit så eller om det är nytt i 3.3
Mvh
Anders

ANNONS
Götaplatsens Foto