Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lightroom filter för metadata

Produkter
(logga in för att koppla)

Joakim.e

Aktiv medlem
Inte då, jag fotograferar kollektivtrafikfordon och på individnivå så för att hitta en enskild buss elelr järnvägsvagn behöver jag ha rätt uppgifter. Lika mycket jobb med nyckelord som att döpa om.
Jag taggar ofta en hel resa med namnet på resan. Tar 1 minut att tagga 10000 bilder i Lightroom. Skulle inte våga tänka tanken på att sitta och ändra filnamnen på dessa...Nej sökningen och taggningen i Lightroom är gudomligt smidig. Att programmet stannar och hänger sig beror nog på brist på internminne. Med min gamla dator gick det till slut trögt som sirap.
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag taggar ofta en hel resa med namnet på resan. Tar 1 minut att tagga 10000 bilder i Lightroom. Skulle inte våga tänka tanken på att sitta och ändra filnamnen på dessa...Nej sökningen och taggningen i Lightroom är gudomligt smidig. Att programmet stannar och hänger sig beror nog på brist på internminne. Med min gamla dator gick det till slut trögt som sirap.
Men det tar ju inte en minut att lägga in 10 000 individuella nyckelord....

Att ha 10 000 bilder med samma nyckelord skulle inte hjälpa mig så mycket.

Då kan man ju lika gärna döpa om mappen där filerna ligger i till t ex "2016-08-16 Paris". Då går det ju att söka på "Paris" så visas alla bilder i den mappen.

Det stora fördelen med nyckelord tycker jag man får först när man tar sig tid att sätta individuella nyckelord. Men sparar man 10 000 bilder från resa så blir det väl omöjligt? Sparar du verkligen så många bilder från en resa? Nyfiken, jag sparar ca 2000 bilder - på ett år!
 
ANNONS