Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lightroom filtrera samlingar

Produkter
(logga in för att koppla)

Scondia

Avslutat medlemskap
Hej

Jag undrar om det finns någon funktion i LR som låter mig filtrera fram alla de bilder som inte ligger i någon samling. Har försökt lägga upp en smart samling med denna regel, men har inte lyckats.

Tacksam för svar

/K

Du kan få fram alla bilder som inte finns med i "vanliga samlingar" genom att skapa följande smarta samling:
"collection" doesn't contain "a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z å ä ö 1 2 3 4 5 6 7 8 9 0"

Med andra ord, visa alla bilder vars samling inte innehåller något tecken.

Du kan däremot inte söka efter bilder som ingår (eller inte ingår) i smarta samlingar.

Jag hade markerat alla samlingarna så att alla bilder i samlingar visas.
Sen hade jag markerat dessa bilder och angivit en färg, ex, gul som kommer för alltid betyda att den finns i en samling.
Sen skapar man en smart samling som visar alla bilder som inte innehåller gul markering.
Sen får man fortsätta att alltid färga bildernai en collection.

/Stefan

Du kan få fram alla bilder som inte finns med i "vanliga samlingar" genom att skapa följande smarta samling:
"collection" doesn't contain "a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z å ä ö 1 2 3 4 5 6 7 8 9 0"

Med andra ord, visa alla bilder vars samling inte innehåller något tecken.

Du kan däremot inte söka efter bilder som ingår (eller inte ingår) i smarta samlingar.

Underbart smart lösning. Bugar och tackar :)

ANNONS
Götaplatsens Foto