Annons

Lightroom går segt

Produkter
(logga in för att koppla)
Kolla Commit Charge i taskmanager. Du bör ej ligga över mängden fysiskt RAM. 4GB kan jag tänka mig är lite snålt om man skall köra moderna program.

Vad heter det i en svensk version av Win7? Kollar jag aktivitetshanteraren och prestanda-fliken så ser jag att jag har totalt 3894 Mb RAM. Med Firefox igång (plus virusskydd och annat som körs i bakgrunden) så har jag 2228 Mb ledigt och 1092 tillgängligt.

Startar jag sedan LR3 så drar fläkten igång och ledigt minne sjunker till 1998 Mb och 883 Mb tillgängligt. Går jag sedan från "bibliotek" till "framkalla" så peakar CPU till 100% några sekunder för att sedan droppa till 10%. Däremot minskar mängden ledigt minne till ca 200 när jag bläddrar mellan bilder i "framkalla-läget".

Det blir nog till att köpa mer minne.

Vad heter det i en svensk version av Win7? Kollar jag aktivitetshanteraren och prestanda-fliken så ser jag att jag har totalt 3894 Mb RAM. ...

Om jag inte missminner mig är det en brutalt otydlig översättning till svenska :)

Du skall titta efter det stora minnedvärdet som har en egen stapel. Alltså det som berättar hur mycket virtuellt minne som används. På vänstra sidan i taskman har jag för mig. Du bör ha haft "peak commit charge" över gränsen för ditt fysiska minne efter testet du beskrev.

Är även i taskman man kan leka med processor affinitet. Grymt litet program man får med windows :)

(jag kör helst engelsk mjukvara för att allt brukar bli enklare då, lättare att hitta info om problem osv.)

ANNONS
Götaplatsens Foto