Annons

Lightroom inte kompatibelt med photoshop???

Produkter
(logga in för att koppla)

tobias.e

Aktiv medlem
Jag börjar bli rejält trött på lightroom, tyvärr har programmet dock en del bra funktioner som gör att jag inte kastar ut det.

Mitt senaste bekymmer med lightroom (ver 1.2) är att det inte verkar kunna läsa psd-filer från photoshop cs3. Tidigare har jag mest använt LR för RAW och JPG, men när jag nyligen försökte importera psd-filer till en LR-katalog fick jag meddelande om att filerna inte kunde läsas och skulle sparas om med "maximize compability".

Kan det verkligen vara så att LR och PS inte är fullt kompatibla? Otroligt pinsamt för Adobe i så fall...

Jag använder inte Photoshop så jag kan inte svara på din fråga, men detta är vad som står i hjälpfilen i LR:

Photoshop format (PSD) is the standard Photoshop file format. To import and work with a multi-layered PSD file in Lightroom, the file must have been saved in Photoshop with the Maximize PSD and PSB File Compatibility preference turned on. You’ll find the option in the Photoshop file handling preferences. Lightroom saves PSD files with a bit depth or 8 bits or 16 bits per channel.

Kanske kan det förklara något?

Mvh
Anders

ANNONS
Götaplatsens Foto