Annons

Lightroom katalog kan inte öppnas

Produkter
(logga in för att koppla)

Pär Plåtare

Aktiv medlem
Hej
Datorn stängdes av mitt i en Lightroom session.
Efter flera omstarter kan jag fortfarande inte öppna den Lightroom katalog jag arbetade i när datorn stängdes av. Andra kataloger verkar fungera.

Det exakta felmeddelandet är;
Lightroom-katalogen med namnet "Lightroom x Catalog" kan inte öppnas eftersom den redan har öppnats i ett annat program.

Stäng den andra Lightroom kopian innan du försöker på nytt.

Hur skall jag stänga den? Jag kan ju inte komma åt den med Lightroom.

Tacksam för hjälp!

Hej
Datorn stängdes av mitt i en Lightroom session.
Efter flera omstarter kan jag fortfarande inte öppna den Lightroom katalog jag arbetade i när datorn stängdes av. Andra kataloger verkar fungera.

Det exakta felmeddelandet är;
Lightroom-katalogen med namnet "Lightroom x Catalog" kan inte öppnas eftersom den redan har öppnats i ett annat program.

Stäng den andra Lightroom kopian innan du försöker på nytt.

Hur skall jag stänga den? Jag kan ju inte komma åt den med Lightroom.

Tacksam för hjälp!

Två saker kan ha hänt:

1. En låsfil antas fortfarande vara aktuell: Radera då den .lock som hör till din katalog.
2. Katalogen är korrupt: Återställ då ifrån en säkerhetskopia.

Tack för ett snabbt och bra svar!

Lock filen löste problemet!

Av ren nyfikenhet, under hur lång tid försökte du öppna katalogen?

Jag har nämligen för mig att om tidsstämpeln på lock-filen är betydligt äldre än senaste ändringen av katalogen så skall den ignoreras, och LR startas iallafall.

Av ren nyfikenhet, under hur lång tid försökte du öppna katalogen?

Jag har nämligen för mig att om tidsstämpeln på lock-filen är betydligt äldre än senaste ändringen av katalogen så skall den ignoreras, och LR startas iallafall.

Jag hade lite andra data problem så jag slet nog ca 2 timmar med diverse omstarter och hårddiskontroller etc.
Jag är väldigt tacksam för din hjälp!

Ska gör back up på lrcat filen....något jag slarvat med!

Jag hade lite andra data problem så jag slet nog ca 2 timmar med diverse omstarter och hårddiskontroller etc.
Jag är väldigt tacksam för din hjälp!

Ska gör back up på lrcat filen....något jag slarvat med!

Jag kör en backup i veckan (utöver det faktum att även den aktiva katalogen kopieras när LR är nedstängt av mitt backupssytem) med LR's inbyggda system för det. Tänk bara på att radera bort gamla backupper. De växer ;)

Har du provat att hålla Alt nere när du startar LR?
Har du tur så kan du då välja en annan katalog och kanske "reparera" den.

Tipset gäller fortfarande. LR6/CC

Två saker kan ha hänt:

1. En låsfil antas fortfarande vara aktuell: Radera då den .lock som hör till din katalog.
2. Katalogen är korrupt: Återställ då ifr

n säkerhetskopia.

Tipset gäller även i dag. Det funkade.
Men hur återställer jag fr´ån en backup?
Rolf

Tipset gäller även i dag. Det funkade.
Men hur återställer jag fr´ån en backup?
Rolf

Men om du lyckades öppna originalkatalogen så behöver du väl inte återställa?

Om du vill återställa så handlar det ju helt enkelt om att öppna den lrcat-fil som är backupen.

Förslagsvis tar man backup-filen ch kopierar till en plats där man har sin(a) skarpa katalog och döper den till något namns om man kan identifirea. Förslagsvis i en egen mapp. Sedan är det bara att dubbelklicka den filen så drar Lightroom igång med den databasen.

ANNONS
Götaplatsens Foto