Annons

Lightroom, laptop, externa diskar och hur man bäst hanterar det?

Produkter
(logga in för att koppla)

JaQoB

Aktiv medlem
Den långa versionen:
Jag förstår att det finns en uppsjö liknande trådar, men tycker inte att jag hittar några riktigt bra svar.
Sedan kanske ett år tillbaka har jag, främst på grund av platsbrist, ingen stationär dator för att redigera bilder, utan försöker klara mig med min laptop (och en extern skärm).

Inte helt oväntat så räcker inte den interna hårddisken särskilt långt, utan jag har alla bilder, och lightroomkatalogen, på en extern hårddisk. Den externa hårddisken kopierar jag manuellt över till en separat NAS, genom att koppla in hårdisken till NAS:en via USB. Detta gör jag dock inte alls så ofta som jag borde, eftersom det tar en hel del tid.

Katalogen på NAS:en har jag sedan speglad till molnet (oneDrive), dock genom "fulhack" med symlänkar som jag inte riktigt gillar (eftersom onedrive bara tillåter en rootkatalog). Den här setupen leder även till andra problem eftersom det blir allmänt olyckligt när laptopen, eller andra burkar, glömmer bort att de inte ska ladda ner just den katalogen lokalt, men följd att hårddisken blir väldigt väldigt full.

Ja, den långsiktiga lösningen är en ny dator med tillräckligt mycket disk för att ha åtminstonde senaste årets bilder lokalt, men tills dess hade jag gärna hittat ett bättre arbetssätt.

Den korta versionen:
Ni som har en laptop som huvudsakliga arbetsmaskin, vad har ni för arbetsflöde? Hur ser ni till att ha det ni för tillfället jobbar med lättillgängligt? Hur hanterar ni backup?
Det nya Lightroom CC med synk till molnet är intressant, men tycker det blir i dyraste laget.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Jag har haft laptop och extern skärm i en fem år nu och tycker det fungerar fint. Jag importerar bilderna till den interna disken där också LR bibliotek ligger, disken är bara på 256GB. När jag har redigerat bilderna klart från de importerade dagarna så drar jag iväg bilderna till den externa från LR så att synkningen behålls. Säkerhetsfil från biblioteket sparas på den externa.

Jag exporterar ut de bilder jag vill använda och dessa sparas på ett antal diskar, jag har inga extra backup på rawfilerna. Jag gör inga taggningar eller använder LR’s bibliotek till visning
 

JaQoB

Aktiv medlem
Jag har haft laptop och extern skärm i en fem år nu och tycker det fungerar fint. Jag importerar bilderna till den interna disken där också LR bibliotek ligger, disken är bara på 256GB. När jag har redigerat bilderna klart från de importerade dagarna så drar jag iväg bilderna till den externa från LR så att synkningen behålls. Säkerhetsfil från biblioteket sparas på den externa.

Jag exporterar ut de bilder jag vill använda och dessa sparas på ett antal diskar, jag har inga extra backup på rawfilerna. Jag gör inga taggningar eller använder LR’s bibliotek till visning
Tack för svaret Peter. Jag förstår att din lösning är smidig, men personligen hade jag inte varit riktigt bekväm, varken med att bara ha de nyaste bilderna på den interna disken, eller att ha resten enbart på den externa. Om jag inte missförstår dig så hade jag verkligen rekommenderat att titta på någon form av backuplösning, om så bara en extern hårddisk till.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Om du har sån platsbrist, men ändå på nått sätt ha bilderna på laptopen så rekommenderar jag att du fortsätter lagra bilderna på extern HD. De bilder som är mest aktuella, jobbar med kan du ha på laptopen, men gör Smart previews på alla så har du tillgång till dom när du kopplar ur den externa HDn. Då kan du fortsätta redigera och exportera minibilder. Så har jag det på min. Men jag har 1.5 TB HD på min laptop så jag har ju en hel del material på den ändå.

/stefan
 

sebmacahan

Aktiv medlem
Jag konverterade till laptop för många år sedan. Däremot har jag aldrig kommit överens med lightroom och previewsdatabasen eller vad vi ska kalla det.

Mitt arbetsflöde är så här:

- Importera bilderna i lokal struktur, indelat årsvis och aktivitet samt datum. (ex. 2017/171204 Fotoaktivitet x)
- Backa upp filerna efter kopiering till en extern backupdisk där allt ligger oredigerat, rawfiler och jpg-filer.
- Importera till lightroom.
- Backa upp med time machine.

- Katalogfil etc ligger lokalt på disk.

Eftersom jag även använder datorn till musik så är den rätt fylld och det gör att jag normalt sett max får plats med 3 månader på den lokala disken.
Så jag har en separat disk dit jag flyttar över när jag inte har plats samt som jag kopplar in när jag behöver redigera.

- Psd-filer som är mina arbetsfiler blir liggande lokalt på min dator tills de (ca en gång i halvåret) arkiveras till externa diskar.


Jag ser några känsliga faser i mitt system och det är egentligen därför jag skriver detta inlägg.
- Om jag tappar bort den externa disken eller om den går sönder så är alla redigeringar borttappade på rawfiler. Det samma gäller psd-filerna på externa diskar.

Jag skaffade en NAS för att kunna hantera det men det visade sig inte fungera bra att jobba mot nasen i mitt nätverk så jag la det på is för framtiden.

-Så fort man vill rota i gamla filer måste disken anslutas och det kan ju vara ett problem.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
-Så fort man vill rota i gamla filer måste disken anslutas och det kan ju vara ett problem.
Om du har smart previews behöver du inte detta för dina RAW-filer. Inte heller JPG eller PSD såvida du inte behöver rota i originalfilen direkt.

Jag ser några känsliga faser i mitt system och det är egentligen därför jag skriver detta inlägg.
- Om jag tappar bort den externa disken eller om den går sönder så är alla redigeringar borttappade på rawfiler. Det samma gäller psd-filerna på externa diskar..
Det är därför du ska ha backup oavsett det är intern eller extern HD.

/Stefan
 

JaQoB

Aktiv medlem
Både av svaren här att döma, och efter att ha googlat lite, så verkar det inte vara ett helt ovanligt problem.

Det är egentligen inte så att jag har någon extrem platsbrist på laptopen, det är snarare så att RAW-filer tar sådan hiskelig plats. Det där med Smart Previews, och att kunna göra viss redigering på dem, visste jag inte om. Det är helt klart en intressant aspekt. Helst skulle jag vilja hitta en lösning där jag på ett smidigt kan ha de senaste bilderna lokalt och resten på den externa, men ändå ha allt backupat. Tänker mig att jag skulle kunna ha de senaste bilderna både lokalt och på den externa disken, men måste fundera lite hur jag ska göra det för att det inte ska bli allt för rörigt med samma bilder på olika platser.

Edit: Smart Preview, och alla bilder på den externa hårddisken, låter som att det skulle täcka det mesta av det jag vill. Givetvis i kombination med backup av den externa disken på något sätt.
 

sebmacahan

Aktiv medlem
Om du har smart previews behöver du inte detta för dina RAW-filer. Inte heller JPG eller PSD såvida du inte behöver rota i originalfilen direkt.



Det är därför du ska ha backup oavsett det är intern eller extern HD.

/Stefan

Smart previews funkade inte för mig när katalogen blev för stor. Jag rensar mina previews helt till och från av den anledningen. Annars är funktionen just smart.

När det gäller backupen så är det precis det som jag känner är ett problem för min del. Hade tänkt NASen till det men mitt nätverk var för slött för att det skulle fungera som jag ville. Jag har trots allt resonerat så här därför: så svårt är det inte att göra om en fil så länge in RAW-filerna är försvunna. Med tanke på mitt minimala arbete i efterbearbetningen.
 

sebmacahan

Aktiv medlem
Kan tillägga att jag borde skapa en ny katalog för varje år. En katalog med ca 10000 bilder känns mer hanterbart än det jag har idag som är 120000+ i samma katalog. Det är inte helt smidigt för datorn.
 

Joakim.e

Aktiv medlem
Kan tillägga att jag borde skapa en ny katalog för varje år. En katalog med ca 10000 bilder känns mer hanterbart än det jag har idag som är 120000+ i samma katalog. Det är inte helt smidigt för datorn.
Jag kör laptop sedan flera år och har alla bilder, även de aktuella, på små externa diskar, WD Passports på 2Tb, lätta att ta med. Har 16 Gb internminne på laptopen. Har samtliga sparade digitalbilder från alla år i en enda katalog. Upplever detta som en klar fördel när jag ska söka. Taggar allt i Lightroom. Söker jag på ”sångsvan” t ex så får jag samtliga bilder på sångsvan som jag tagit, sparat och har taggat. Skulle vara omständligt i mitt arbetsflöde att söka i över tio kataloger om jag hade en om året. Har totalt 302000 bilder i min katalog och efter uppgradering till Lightroom Classic i höstas upplever jag inget problem med prestandan annat än att det tar tid att säkerhetskopiera en så stor katalog (den är ca 3 Gb). Sparar all kringinfo även på separata xmp-filer så de ska kunna läsas av andra program. Filen med Prewievs kan bli enorm och jag raderar den regelbundet när den blivit för stor, en ny skapas ju nästa gång man öppnar bilden. Katalogen ligger på laptopens hårddisk, en säkerhetskopia på extern disk och en i molnet. Totalt tre olika externa hdd för bilderna, en original och två kopior. Kör två separata överläsningar av minneskort ifall det skulle bli något fel vid överföringen. Den tredje hdd är en ren kopia av originaldisken. Tre diskar minskar risken för totalkrasch om vid kopieringen båda två av de externa samtidigt är inkopplade i laptopen och ngt skulle hända. Har varit med om att två externa kraschade inom en vecka och var då glad för den tredje disken. Ska på sikt försöka få till en lösning med speglande disk på annat håll online men då måste det finnas fiber på båda ställena.
Det var långt utlägg. Var och en behöver se över sina behov. Hur som helst gillar jag LR i arbetsflödet. Jobbade tidigare med Capture NX2, resultatet blev bra men arbetsflödet ohyggligt knöligt.
Kan också rekommendera att LR vid överföringen från minneskort automatisk skapar mappar för varje datum. Lämpligen en mapp för varje kamera, en undermapp med år och sedan skapar LR datummapparna. Det är sedan lätt att hitta bilder även utan LR.
 

AFJ

Aktiv medlem
Kan tillägga att jag borde skapa en ny katalog för varje år. En katalog med ca 10000 bilder känns mer hanterbart än det jag har idag som är 120000+ i samma katalog. Det är inte helt smidigt för datorn.
Det tycker jag låter som en dålig idé! Det kommer att göra det ogörligt att hitta bilder på ett enkelt och smidigt vis. Antalet bilder i katalogen påverkar vissa delar av prestanda men generellt så har det ingen större betydelse för prestandan.

Om du ändå känner att du vill ha flera kataloger då skulle jag inte välja en kronologisk uppdelning utan försöka mig på något som typ av bilder efter motiv. Om du har ett specialintresse som genererar väldigt många bilder, t ex sport, så skulle man kunna tänka sig att ha en katalog "Sport" och en "Andra bilder".

Smartpreviews - det hjåller jag med om att det inte är någon lösning när man har ont om utrymme - tvärtom så tar ju smart previews extra utrymme - totalt sett.

Jag tycker det låter som du var på rätt väg med tanken på en NAS för backup, men om nu ditt nätverk är slött så är det väl bara att använda en USB-ansluten disk. Det är ju inte hela världen att koppla in en extra disk någon gång i veckan för backup?

Sedan tycker jag att man bör fundera på hur många bilder man sparar och varför. Om man spar 10 000 bilder per år och håller på med sin foto i 40 år, då har man ett gigantiskt bildarkiv. Behövs det så många bilder? Vem skall orka kolla på dem? Risken är att de bra bilderna drunknar i mängden.

Själv nöjer jag mig med ett par tusen bilder per år men inser att även det är alldeles för mycket. Jag brukar därför gå igenom bilder som är några månader gamla och gallra bort de bilder som jag först kanske tyckte var fina men som jag nu inser är ganska mediokra. Hittills har jag aldrig saknat en bild jag kastat! :)
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Smart previews ska du bara ha på de filer som har på extern HD och vill redigera i LR när du inte har filerna uppkopplade. Det kan inte vara 100.000+ bilder som är smarta.

/Stefan
 

AFJ

Aktiv medlem
Smart previews ska du bara ha på de filer som har på extern HD och vill redigera i LR när du inte har filerna uppkopplade. Det kan inte vara 100.000+ bilder som är smarta.

/Stefan
Precis - det är en smart lösning för att kunna jobba "ute i fält" - men här är väl problemet ett annat.
 
ANNONS