Annons

Lightroom 5 jobba på två datorer i samma katalog

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är just det som är "Lite" med SQLite, den uppfyller inte hela SQL-standarden. Låsning och transaktioner är det som de som inte orkar implementera fullständig SQL brukar hoppa över.

"Orkar" är väl ändå fel ord i SQLLite:s fall, som jag förstår är det ett medvetet val för att hålla komplexiteten nere i programmet vilket brukar innebära enklare underhåll och färre buggar.
 
"Orkar" är väl ändå fel ord i SQLLite:s fall, som jag förstår är det ett medvetet val för att hålla komplexiteten nere i programmet vilket brukar innebära enklare underhåll och färre buggar.

Det innebär också, som synes, att det saknas funktionallitet som användarna efterfrågar.
 
Det innebär också, som synes, att det saknas funktionallitet som användarna efterfrågar.

Det är ju Lightrooms tillkortakommanden vi diskuterar här, det är väl knappast SQLLite:s problem att Adobe inte valt en annan typ av databasmotor vilket de måste göra om de vill ha stöd för fler användare. Eller missförstår jag vad du menar med "som synes"?
 
Mmmm så är det säkert. Ända till den dagen när filerna inte längre får plats inuti datorn. DÅ måste man ju göra ngt åt det.
O väntar vi tillräckligt länge så inträffar det för 100% av användarna. Eller tänker jag fel?

Jag tror inte du behöver oroa dig.

Jag vet inte exakt vad SQLite har för begränsningar men enligt deras site så kan en SQLite databas vara 140 terrabyte stor! Min databas är ca 500MB så det känns som det är ganska långt kvar tills jag slår i taket i alla fall! :)
 
När du skriver databas menar du bara lr-filer eller även själva bildfilerna?
Jag var nyss tvungen att utöka med 1 Gb till.
 
Jag är ganska säker på att Anders bara menar katalog filen (.lrcat) och det är ju den filen som är den centrala i diskussionen om flera användare eftersom det är databasen som behöver åtkomst för flera användare och inga andra filer.
 
När du skriver databas menar du bara lr-filer eller även själva bildfilerna?
Jag var nyss tvungen att utöka med 1 Gb till.

Utöka med 1 gigabyte? Utöka vad? Internminne/RAM? Hårddisk? Hårddiskar på bara 1 gig finns ju inte ens. Och att bara lägga till en enda gig i RAM brukar vara svårt. Vad menar du?
 
Hmmm hd på 1 Terabyte, blev lite fel där.
Fast jag tänkte ju inte på att man tidigare syftade på endast lr-filerna.
LR+bild+film o några dokument behöver jag nästan 2Tb, o nu finns det tillgång till ytterligare 1 Tb.
 
När det gäller LR så är det bara databasen (lrcat-filen) som måste ligga på en lokal disk. Bilder och filmer kan ligga på en NAS eller server utan problem.
 
ANNONS