Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Lightroom med två kärnor.
- Trådstartare Per_S
- Start datum
t_mauritsen
Aktiv medlem
Jag har två kärnor (Pentium D 2.8, 3Gb ram) och det går som sirap oavsett vad jag gör! Fick till lite bättre prästanda genom att leta som en galning på nätet efter tips. Om man har nvidia grafik kort kan det löna sig att sänka 3D-kvaliten (googla!), sedan kan man minska fönstrets storlek (suck när man precist köpt en stor skärm), och uppdatera till 2.1 som är snäppet mindre seg... Fortfarande sirap! Är nära att återgå till Bridge/ACR.
Hälsningar, Thorsten
Hälsningar, Thorsten
Jeppe
Aktiv medlem
Alltså, kan jag dedikera en kärna till exporten och en till meckandet?
Nej, Windows kan bara dedikera ett program till en kärna/cpu inte enskilda processer i ett program.
Här tuggar min MacPro med 2 st Dualcore på med en export till TIFF, som synes är utnyttjandet fördelat jämt mellan kärnorna och långt ifrån fullbelastade (yeah...yeah...rub it in
Däremot gillar den RAM-minne, så det gäller att ha att ta av. LR käkar runt 1GB RAM direkt och uppemot 1,5 när den arbetar. Men jag tror det beror lite på hur stor katalog och hur mycket minne man har tillgängligt (jag har 8GB). Hos mig flyter det på som smält smör i en teflonpanna.
Bilagor
Erik Schalin
Aktiv medlem
Halleluleja!Fick till lite bättre prästanda...
Det är bra att glädja sina medmänniskor!
t_mauritsen
Aktiv medlem
Javisst blir man glad för lite ;o) Det som är förvånande är att CS4 går som tåget medan Lightroom 2.1 knappt går alls (nu överdriver jag, men skillnaden i hastighet är som dag och natt)... Nu pratar jag om respons i interfacet. Adobe har verkligen inte lyckats bra med den. Export funkar dock bra.
Tillbaka till ämnet, så är jag iof ganska (99%) säker på att att fler kärnor hjälper på en PC och att Jeppe har fel. Men nöjd lär han vara med sin Mac i alla fall ;o)
Det är ju många faktorer som spelar in och det är bra med mycket minne, också. Man kan inte förvänta sig dubbel prestanda av två kärnor. Dessutom kan programmet vara bättre anpassat för Core 2, än till exempel Core eller P4 (single, duo och quad anger antal processorer, 2:an är ett modellnummer). Och olika prästanda kan uppnås med samma antal gigahertz. Snabbt grafikkort (ta inte Nvidia för h......!) skall också hjälpa på nåt vis, för inte att tala om snabbare hårddiskar och, och, och... till slut har man en macpro.
Hälsningar, Thorsten
Tillbaka till ämnet, så är jag iof ganska (99%) säker på att att fler kärnor hjälper på en PC och att Jeppe har fel. Men nöjd lär han vara med sin Mac i alla fall ;o)
Det är ju många faktorer som spelar in och det är bra med mycket minne, också. Man kan inte förvänta sig dubbel prestanda av två kärnor. Dessutom kan programmet vara bättre anpassat för Core 2, än till exempel Core eller P4 (single, duo och quad anger antal processorer, 2:an är ett modellnummer). Och olika prästanda kan uppnås med samma antal gigahertz. Snabbt grafikkort (ta inte Nvidia för h......!) skall också hjälpa på nåt vis, för inte att tala om snabbare hårddiskar och, och, och... till slut har man en macpro.
Hälsningar, Thorsten
Jeppe
Aktiv medlem
Nu läste du inte mitt svar ordentligt
Jag sa att Windows inte klarar att dela upp enskilda processer i en applikation på olika kärnor. Däremot är det ju ganska självklart att fler kärnor utnyttjas av LR.
pogu
Aktiv medlem
Nu läste du inte mitt svar ordentligt
Jag sa att Windows inte klarar att dela upp enskilda processer i en applikation på olika kärnor. Däremot är det ju ganska självklart att fler kärnor utnyttjas av LR.
Ett program i windows körs på en kärna. Programmet i sin tur kan skapa egna trådar. Dessa trådar får windows själv bestämma i vilken kärna den ska köra för att det ska bli mest etfektivt.
Vad betyder då detta ? Jo ett bra skrivet program skapar trådar som den kör ex. tunga beräkningar i. Hur många trådar ? Så många trådar som det finns kärnor är en ganska bra tumregel. Ett bra skrivet program känner av hur många kärnor det finns.
Och vad är nu detta bra för då ? Jo om man ska köra ex. en oskarp mask så väljet programmet att "stycka" upp bilden i så många delar som det finns kärnor och sedan körs det så många trådar som det finns kärnor och varje del av bilden körs i sin egen tråd. När alla delbilderna är klara sätts de samman igen till den hela bilden och trådarna dör och försvinner från kärnorna.
Detta i teorin. Oftast är det inte så lätt att tråda upp ett program på ett bra sätt. Det är ett svårt jobb som det det läggs ner mycket energi på i bra gjorda program.
Detta fungera på ungefär samma sätt i de flesta OS fast det heter lite olika saker: trådar, processer mm
t_mauritsen
Aktiv medlem
Frågan kommer för att jag står i begrepp att skaffa en ny...lutar mot en av de nya macbookarna.
Så du menar att macbookarna (eller pro bara?) har en bättre hårdvara som lämpar sig mer för lightroom vs 2 kärnor?
'Alla' (förutom dom allra billigaste) datorer har flere kärnor i dag.
En macbook är ingen macpro! Dessa är stationära high-end maskiner som kostar därefter. Du kan sätta ihop en PC med samma hårdvara och då blir det lite billigare, men inte mycket. Personligen skulle jag nog inte använda en laptop till fotoarbete, men det beror ju på vilka krav man ställer.
Beklagar att jag möjligen missforstod vad du skrev Jeppe. Lightroom utnyttjar i alla fall då flere processorer, även under windows.
Hälsningar, Thorsten
hockeyfotografen
Avslutat medlemskap
Prestanda och LR.
Ett hett tips till er som kör LR.
Se till att ha rejält med minne i.
Själv kör jag med en MacBook av den näst nyaste modellen, det billigaste alternativet. (2,1 GHz C2D) i vilken jag själv (utan att bryta garantin) satte i större hårddisk, och tredjepartsminne, har 4GB minne i.
Och det flyter på bra.
Generellt så är mycket minne viktigare (och dessutom billigare) än höga hastigheter på processorn.
/Daniel.
Ett hett tips till er som kör LR.
Se till att ha rejält med minne i.
Själv kör jag med en MacBook av den näst nyaste modellen, det billigaste alternativet. (2,1 GHz C2D) i vilken jag själv (utan att bryta garantin) satte i större hårddisk, och tredjepartsminne, har 4GB minne i.
Och det flyter på bra.
Generellt så är mycket minne viktigare (och dessutom billigare) än höga hastigheter på processorn.
/Daniel.