Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Lightroom Nikon D300 preset

Produkter
(logga in för att koppla)

Dadid

Aktiv medlem
Jag väntar på leverans av min nya kamera och är nyfiken på vad ni andra som kör kombinationen Lightroom oc Nikon D300 resp D300s kör för generell preset vid import. Fram tills idag har jag använt mig av D2x (III) till min D200.

/David

LR har numera presets för de fleta kameror. Det brukar finnas Adobe standard raw och ett antal kameraspecifika presets som härmar tillverkarens egna inställningar.
Du kan bara välja mellan sådana som passar till din kameramodell.
Skall man lyxa till det är det bästa att använda t.ex. Xrite passport och skapa en egen profil som passar den egna kameran. Det ger mycket bättre färger och färgmättnad och man slipper dra så hårt i reglagen. Klart värt de 1000 kronor som det kostar.

Tack för svaren.

Xrite verkade ju inte så tokig. Men är skillnaden verkligen så stor mellan olika exemplar av denna kameramodell att var och en måste göra en egen preset? Nog borde de väl vara så lika att en preset gör ett hyggligt jobb för alla?

Testade just Automagisks preset. Det blev jättetokigt för de inomhusbilder jag hade möjlighet att testa på. Allt blev gult... Ger den en ny chans på somriga utomhusbilder.

/David

Tack för svaren.

Xrite verkade ju inte så tokig. Men är skillnaden verkligen så stor mellan olika exemplar av denna kameramodell att var och en måste göra en egen preset? Nog borde de väl vara så lika att en preset gör ett hyggligt jobb för alla?

Testade just Automagisks preset. Det blev jättetokigt för de inomhusbilder jag hade möjlighet att testa på. Allt blev gult... Ger den en ny chans på somriga utomhusbilder.

/David

Kan inte svara på hur stor skillnad det är emellan 2 kameror av samma modell. Enligt vad jag läst skall man helst ha en profil för den unika kameran. Med X-rite skall man ju helst skapa en profil för varje bildsekvens. Kanske är detta överdrivet och ett säljargument. Jag tar ofta genvägen att skapa en s.k. Dual profile för olika typer av ljus. Till exempel vinter-sol med en bild för sol och en i skugga. Denna fungerar väldigt bra för alla bilder tagna i dagsljus med snölandskap i bilderna.
Jag har kommit fram till att x-rite passport plockar fram betydligt kraftfullare och korrekta färger än Adobes och Canons standardprofiler.
Det gör att jag inte behöver dra så hårt i reglagen och minskar bruset och förbättrar färgerna.
Skillnaden syns mer i Adobe RGB och mindre i SRGB om man som jag har en skärm som visar snudd på Adobe RGB.
Det betyder i sin tur att utskrifterna blir mer nyanserade eftersom skrivaren också ligger närmare Adobe RGB.

ANNONS
Götaplatsens Foto