Annons

Lightroom - nybörjarfrågor om uppsättning

Produkter
(logga in för att koppla)

stregnil

Aktiv medlem
Hej gott folk,

Jag skulle behöva en tjänst som inte är så liten... om någon orkar svara är jag väldigt tacksam, eller om ni kan peka mig dit jag själv inte lycktas googla (det finns svar på google, men inte som jag tycker passar in exakt på min utmaning eller så är svaren för avancerade för mig)

Jag har börjat köra RAW, jag har skaffat mig Lightroom (Creative Cloud med Lightroom + Mobil och PS)

Min uppsättning hemma är:
MacBook Air 128Gb (50Gb ledigt)
iPad Air m adapter för SD kort (ca 4Gb ledigt)
Synology NAS 212j trådlös (2Tb ledigt, ca 170Gb foto mest Jpeg)
Dropbox (1Tb ledigt)

Jag skulle behöva hjälp med ett vettigt arbetsflöde och hur jag ska sätta upp detta. Själva arbetet med bilderna är sekundärt, det kan jag ta en Moderskeppet videokurs för. Min utmaning är var och hur jag lägger katalogen, hur och var importerar jag bilderna, hur kan det nya Lightroom mobile eventuellt hjälpa mig? Någonstans såg jag att man använde Dropbox, men förstod inte hur.

Väldigt tacksam för hjälp!

Hej.

Jag vet inte om jag är rätt på det. Men jag importerar bilderna till min dator med LR5, där lägger jag dom i mappar, Kamera/år/månad/dag och syncar bildera mot Lightroom mobil, där jag kan fixa och trixa med dom i efterhand på min ipad. Kanske inte fullt ut men en bra bit på vägen.

Var det något sådant du var inne på?

Mvh Po.

Jo, det är lite så jag tänkte.... tack för input
Men min största utmaning är att jag inte har utrymme på min MacBook. Det jag blir osäker på är hur jag kan lagra bilderna på min NAS på ett smidigt sätt och ändå jobba med dem i iPad eller dator.

Borde vara fler som sitter på ungefär samma utrustning som mig?

Jag har alla mina bilder på externa HHD med backup på, så när jag är hemma så jobbar jag mot dom diskarna, Nu i LR5 så finns det en funktion som jag nog kommer att gilla. Det är att man kan jobba med bilderna fast man inte är kopplad mot diskarna....Så nu kan man ta datorn till ett fik :)

Som det ser ut så ser mitt i stort sett lika dant ut som ditt flöde.
Så här gör jag...Kommer hem, importerar bilderna i LR och då ligger dom på externa diskar. Jobbar med dom där eller skapar Smarta samlingar och synkar bilderna mot Lightroom mobil. Då kan jag jobba med bilderna när jag sitter med ipaden.
Så det som ligger som en smart samling är det som kommer upp i ipaden. inget annat....Så missar man att göra en smart samling så finns det inte i ipaden..

Po.

Hej,

Jag har en liknande uppsättning med en laptop med begränsad SSD. Fram till nu har jag gjort så att jag haft det senaste årets bilder på laptopen (med backup på servern) och alla bilderna på en extern disk (med backup på servern). Så här:

Laptop:
Katalogen till Lightroom. En katalog alla bilder i den.
2014 (dessa bilderna är med i Lightroom katalogen från denna plats)

Extern disk:
2000 (dessa bilderna är med i Lightroom katalogen från denna plats)
2001 (dessa bilderna är med i Lightroom katalogen från denna plats)
...
2013 (dessa bilderna är med i Lightroom katalogen från denna plats)
2014 (bilderna i denna folder är inte med i Lightroom katalogen)

Server (med automatisk offsite backup)
2000
...
2014

Sedan har jag script som använder rsync för att synca filerna mellan de olika platserna. Den folder som är med i lightroom katalogen är master och jag syncar mot de andra platserna.

Nu har jag fått dela foldern för 2014. Detta för att den inte får plats på SSDn. Så 2014_H1 är numer på extern disk och 2014_H2 master på SSDn.

Detta funkar bra för mig med snabb access när jag behöver komma åt bilder och ett säkert sätt att synka de olika lagringsplatserna.

Mvh,
/Ola

ANNONS
Götaplatsens Foto