Annons

Lightroom: Lägg till eller kopiera. Basic!

Produkter
(logga in för att koppla)

Anjowa

Medlem
Hej,
Kan någon snäll själ hjälpa mig med hur man ska tänka när man ska köra igång
med Lightroom? Jag har googlat och googlat och sett på Moderskeppets kurser, men jag blir ändå inte klok. Eller jag tror först att jag blir klokare, men sen fastnar jag, blir osäker, raderar och gör om. Efter flera dagar nu är jag helt mosig i huvudet, och jag vill bara komma igång. Det finns massor med trådar om LR, men jag hittar inte exakt min fråga (svamphjärna nu)

Så. Jag testar här istället och hoppas på att få lite hjälp, tips och idéer.

Jag har ca 23 000 oroiginalbilder på hårddisken, som först hade en ganska bra struktur, tyckte jag då, men med tiden har det bara blivit rörigt. Jag skaffade Lightroom först och främst för organiseringens skull, men har väll insett att jag ska börja överge PS mer och börja redigera i LR.

Patrik på Moderskeppet (och andra här inne) menar att om man inte har en jättebra anledning till att inte organisera mapparna efter år,datum osv, så rekommenderar han att göra det. Nu har ju jag inte gjort så i utforskaren innan, då allt ligger i mappar som "Semestrar", "Utflykter" osv... Helt rörigt.

Men vad jag förstått det som så kan man inte få till den strukturen (typ 2012/20120807) om man inte kopierar bilderna vid importen. Använder man "Lägg till" så kommer mappstrukturen från utforskaren med...

Kopierar man så tar ju bilderna dubbelt så stor plats på hårddisken (jag har visserligen en tom E: som jag kan viga till Lightroom, men ska det behöva vara så?). Kan man på något sätt spegla "lightroom-strukturen" till Utforskaren sen?

Hur gör ni andra? Har ni dubbel uppsättning bilder på eran hårddisk? Bör jag sätta mig och
strukturera upp mapparna på hårddisken innan jag importerar?

Jag förmodar att jag bara krånglar till det ordentligt, och att det kanske är hur lätt som helst,
men jag får då ingen ordning på det hela.

Vore tacksam för lite tips och idéer!
/Josefin
 
1 jag har en egen disk till foto, video, dokument som skall ha backup
Tar jag en backup på disken så VET jag att allt är kopierat.

2 ordnar bilder i bilder/årtal/år-mån-dat-ett namn.
Den strukturen ser ut så i både LR o på disken.

3 vid importen döps bilderna till år-mån-dat-ett namn-löpnummer

I LR kan man skapa en importmall.
Det jag fyller i är ett namn på biblioteket & ett namn till filerna. Ofta är det samma namn.

Vill jag byta namn på bibliotek gör jag det i LR o får då samma struktur fysiskt på disken.
 
Har ni dubbel uppsättning bilder på eran hårddisk? Bör jag sätta mig och strukturera upp mapparna på hårddisken innan jag importerar?
OM bilderna redan är importerade till LR så hade jag gjort det inuti LR.
OM bilderna inte är importerade till LR så hade jag gjort det i utanför LR först.

När du har såpass stor mängd bilder så har jag ett råd.
Ät inte hela elefanten på en gg, ta en bit i taget & sätt upp ett rimligt mål.
Första veckan 1 eller 2 bibliotek. Se hur fort det går o sått upp ett vettigt mål varje vecka.

Börja med ett bibliotek som du känner VÄL.
En snygg lösning kan vara att flytta allt du sorterat till din separata disk (för det är väl en separat disk o ingen partition?).
När du är klar så finns allt på den nya disken.
 
Du kan ju använda "Flytta" istället för "Kopiera", då kopieras inte bilderna utan flyttas till de nya mappar du ber LR skapa vid importen. Huvudmappar för varje år och månad tror jag att du måste lägga till för hand sedan (i LR), men en mapp för varje dag skapar programmet.

Se bara till att du har en aktuell backup på bilderna innan flytten ifall något skulle strula.
 
Idag har jag mina röriga fotomappar på disken (c:) och säkerhetskopior på en extern hårddisk.
Jag vill alltså importera bilderna från c: in i LR, och få en bättre struktur i LR (år, datum,namn osv...)
Jag har gjort en importmall för den önskade strukturen, men den blir bara valbar om jag väljer att kopiera bilderna, inte lägga till.

Jag har en tom partition ja (men går i tankar att köpa ännu en extern). Jag kan tänka mig att använda den partitionen till LR, för att få den trevliga strukturen. Men då tar bilderna dubbelt så stor plats på datorn. Men det kanske är så folk gör?

Eller så sätter jag mig fint och organiserar alla mappar i utforskaren nu, men det känns som ett evighetsprojekt. (eller så vet jag nog inte riktigt hur jag ska göra)

Ja, det är där jag kört fast. Nu när jag sitter och skriver får jag lite mer perspektiv på mitt "problem". En kopp kaffe och en nypa luft på det här så är jag strax på g igen.
 
Du kan ju använda "Flytta" istället för "Kopiera", då kopieras inte bilderna utan flyttas till de nya mappar du ber LR skapa vid importen. Huvudmappar för varje år och månad tror jag att du måste lägga till för hand sedan (i LR), men en mapp för varje dag skapar programmet.

Se bara till att du har en aktuell backup på bilderna innan flytten ifall något skulle strula.

Jag har tänkt på den där "flytta"-knappen, men jag har varit livrädd för den (och totalignorerat den), hehe. Men jag ska ta och extrakolla mina backupar, så får det nog bli så. TACK!
 
Jag har en tom partition ja (men går i tankar att köpa ännu en extern). Jag kan tänka mig att använda den partitionen till LR, för att få den trevliga strukturen. Men då tar bilderna dubbelt så stor plats på datorn. Men det kanske är så folk gör?
Nej.
Jag menar att NÄR du är NÖJD med den bit av elefanten du har flyttat till E så skall du radera kopian på C.
O eftersom att E är samma sak som C så kan du göra exakt samma sak till ett nytt bibliotek på C o skippa det där med E-partitionen.
Jag ser ingen direkt vinst med partitioner.
Visst jag har kompisar som kör olika OS i olika partitioner men det intresserar inte mig.
 
LR kan skapa datumbaserade mappar automatiskt åt dig vid import. Jag föredrar att göra så, av flera anledningar:
http://sprng.me/el6ht

Har alla dina bilder rätt datum och tid i EXIF? Isåfall föreslår jag att du flyttar eller kopierar bilderna och låter LR skapa en ny datum-struktur.

Flytta eller kopiera? Flytta inom en och samma hårddisk går snabbt eftersom det bara är en ompekning av var filerna ska finnas. Flytta mellan olika hårddiskar tar tid, eftersom filerna måste kopieras till nya platsen och sen raderas från gamla (flytta=kopiera och radera automatiskt). "Flytta" borde inte innebära några problem. Om du ändå känner dig lite osäker så kan du köra på "Kopiera" och när du sen är nöjd så kan du själv radera alla gamla oflyttade bilder.

Du idag har en mappstruktur baserad på "händelser" som semester, utflykt o.s.v. Detta kommer du tappa om du låter LR flytta/kopiera alla bilder i ett svep till en datum-struktur. Ett tips kan därför vara att flytta/kopiera en kategori åt gången. Ta alla bilder i semester-mappen och importera dem i LR enligt datum-struktur. Markera sen alla dessa bilder (Ctrl-A) och tilldela dem nyckelordet "semester". På så sätt har du kvar din kategorisering, inne i LR. Sen tar du alla utflyktsbilder och importerar dem, och ger dem nyckelordet "utflykt". Och så vidare. Då kan du hitta all bilder enligt ditt gamla tänk, inne i LR. Men samtidigt har du fått in allt i LR, och nu strukturerat enligt datum. Händelserna hitta du nu via nyckelord. Och sen är det bara att du bygger på med fler nyckelord varefter du vill.
 
ANNONS