Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Lightroom & Photoshop: behålla lager

Produkter
(logga in för att koppla)

gatosi

Aktiv medlem
Jag har konstaterat att lagren slås ihop när jag redigerar en bild i PS som jag har öppnat utifrån LR. När jag stänger bilden i PS, så sparas det ju som edit-psd. Men när jag öppnar den igen så är ju lagren ihopslagna, och hela meningen med lagren är ju borta.
Det sägs att LR och PS kommunicerar med varandra. Då måste ju finnas någon möjlighet att hoppa mellan programmen utan att PS-lagren kommer bort, eller?

Jag har konstaterat att lagren slås ihop när jag redigerar en bild i PS som jag har öppnat utifrån LR. När jag stänger bilden i PS, så sparas det ju som edit-psd. Men när jag öppnar den igen så är ju lagren ihopslagna, och hela meningen med lagren är ju borta.
Det sägs att LR och PS kommunicerar med varandra. Då måste ju finnas någon möjlighet att hoppa mellan programmen utan att PS-lagren kommer bort, eller?

Prova att spara lagerbilden som Tiff i stället. Nu använder jag inte LR, men i Aperture går det att öppna direkt till PS, lägga till lager och spara. Öppnas bilden på nytt från Aperture finns lagren kvar om man använder tiff, men inte med PSD. Kan kanske vara samma sak med LR.

Om du högerklickar på bilden i LR och väljer "Edit original" så öppnas psd-filen i Photoshop med alla lager intakta och du kan fortsätta redigeringen som vanligt.

Prova att spara lagerbilden som Tiff i stället. Nu använder jag inte LR, men i Aperture går det att öppna direkt till PS, lägga till lager och spara. Öppnas bilden på nytt från Aperture finns lagren kvar om man använder tiff, men inte med PSD. Kan kanske vara samma sak med LR.

Jag sparar massor av bilder i PSD i CS5. Bilderna, CR2 eller DNG, har jag skickat till CS5 från LR. Om jag sedan väljer att jobba med PSD-bilden igen och skickar den från LR till CS5 så finns, naturligtvis, alla lager kvar med alla de justeringar som gjorts i de olika lagren.

ANNONS
Götaplatsens Foto