Annons

Lightroom till Bridge

Produkter
(logga in för att koppla)

gissenkissen

Aktiv medlem
Har nu sorterat 2417 bilder till Collection i LR och tänkte försöka exportera dem till Bridge under samma struktur alt. importera från LR när jag står i Bridge. Går det? om ja Hur?
Kan jag evtl. kopiera till en extern hårddisk och importera därifrån?
Är urusel på datatekniken medan tack ock lov bildbehandlingen funkar bättre.
 
Jag har inget direkt svar på din fråga eftersom jag inte har Bridge, men jag blev lite nyfiken på varför du vill göra detta?

Vad kan du göra i Bridge som du inte kan göra i LR?

Vilka situationer har man nytta av både Bridge och LR?

OBS! Ingen kritik, endast nyfiken.

Mvh
Anders
 
Jag har inget direkt svar på din fråga eftersom jag inte har Bridge, men jag blev lite nyfiken på varför du vill göra detta?

Vad kan du göra i Bridge som du inte kan göra i LR?

Vilka situationer har man nytta av både Bridge och LR?

OBS! Ingen kritik, endast nyfiken.

Mvh
Anders

Förstår din undran. Eftersom jag nyligen installerat både PS 3 och lightroom ville jag testa både Bridge och LR innan jag bestämmer mig för vilket program jag kommer att använda mig av. Efter vad jag läst i trådarna här lär det väl bli LR. Detta är min enkla förklaring. Jag tar det inte som kritik (negativ) kritik kan ju även vara av godo.
Hälsningar
Rolf
 
Fick samma fundering som Anders :) Dock tänker jag inte ens öppna Bridge och titta efter vad det har att erbjuda, för jag är nöjd med LR2.
 
har inte riktigt satt mig in i annat än "develop" i LR2 men kan man exportera ett fotoalbum direkt från programet som bilder och html fil?
För det vet jag att man kan göra i bridge.
 
har inte riktigt satt mig in i annat än "develop" i LR2 men kan man exportera ett fotoalbum direkt från programet som bilder och html fil?
För det vet jag att man kan göra i bridge.

Ja du kan skapa både slideshows och web-album direkt från Lightroom. Web-album kan antingen vara ren HTML eller Flash. De är verkligt användbara om man snabbt vill ha ett acceptabelt resultat.

mvh
Anders
 
Najs, En liten snabb fråga till er som kan lightroom, hur gör jag för att minska bilden så att jag kan lägga up den tex här på fotosidan. Just nu tar jag in bilderna i vanliga PS och gör det där men hur jag jag i lightroom?
 
Senast ändrad:
Vet inte hur du gör nu, men när du exporterar bilderna på export knappen så kan du ställa in storlek, kvalité osv
 
Som sagt, välj export, i dialogrutan som öppnas finns det en mängd alternativ. Bland annat kan du välja maximal pixelstorlek och om du vill inkudera exif eller ej. LR är perfekt om man vill spara bilderna i flera versioner med olika upplösning.

Mvh
Anders
 
Och man kan spara olika presets under export, så går det ännu smidigare att spara olika varianter, tex en preset för fotosidan och en för webbplats.
 
Precis - jag har t ex en för fotosidan 400 x 400 när man vill lägga en bild i en tråd. En annan för 1024 när man vill lägga en i sitt album. Mycket smidigt.

Mvh
Anders
 
Har nu sorterat 2417 bilder till Collection i LR och tänkte försöka exportera dem till Bridge under samma struktur alt. importera från LR när jag står i Bridge. Går det? om ja Hur?
Kan jag evtl. kopiera till en extern hårddisk och importera därifrån?
Är urusel på datatekniken medan tack ock lov bildbehandlingen funkar bättre.

Jag är inte helt 100 på detta men jag tror att LR arbetar med en egen katalogstruktur medan Bridge "avspeglar" mappstrukturen på en hårddisk. (Hm, hoppas jag inte snurrar till det)
Dvs, en collection i LR är en "virtuell" struktur vilket (jag tror) inte kan översättas till Bridge. Lite som en spellista i iTunes. :)

Någon annan kanske kan bekräfta detta?
 
Snälla, jämför inte världens sämsta "databas" - iTunes - men av de bättre - Lightroom! :)

Men viss är det så, en collection i Lightroom är ingen filstruktur utan bara poster i en databas.

Undrar dock om trådskaparen verkligen har 2417 bilder i en collection eller om det avses att han har 2417 bilder i katalogen?


Mvh
Anders
 
ANNONS