Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lightroom - uppdatera till version 6, ej CC!

Produkter
(logga in för att koppla)

jpgrahn

Aktiv medlem
Satt igår ett bra tag och försökte men jag förstår ärligt talat inte Adobes tankegång.

Eller, egentligen så förstår jag ju att de inte vill att man ska ha något annat än CC. Men varför inte låta oss som vill ha en "egen" version ha det.

Hur ska jag göra för att kunna uppdatera min 5.7.1 till senaste version 6 (tror det är 6.10 eller så nu)?
Jag har sökt på nätet och hittat förklaringar som pekar på hur man ska göra och att man ska välja uppdatering istället för fullständig men dessa länkar verkar inte fungera längre. Trycker på Köp och hamnar bara i ett läge där jag får välja mellan att betala per månad eller hela årsabonnemanget på ett bräde.
Mycket tacksam om någon kan tala om för mig hur jag ska göra för att hitta en uppdatering av min befintliga 5.7.1.

Jag har drygt 80 000 bilder i mitt arkiv och är nu hyfsat van med LR men besväret när man vill uppdatera till en nyare version har börjat få mig att på allvar tänka på att byta programvara till något annat. Med stor motvilja eftersom jag är fullt nöjd med det resultat jag kan få.

Kanske bättre strunta i denna uppdatering? Mina kamerahus för tillfället behöver inte uppdateringen. Har Nikon D700, D800, V1, V3, CoolpixA samt en Sony A7.
Kanske de nya funktionerna inte ger så mycket...
 

pdahlen

Aktiv medlem
Titta i tråden Lighroom 4 var aktiv idag, tar upp samma problem att det är något fel med länkning. Kolla med supporten
 

urnor

Medlem
Satt igår ett bra tag och försökte men jag förstår ärligt talat inte Adobes tankegång.

Eller, egentligen så förstår jag ju att de inte vill att man ska ha något annat än CC. Men varför inte låta oss som vill ha en "egen" version ha det.

Hur ska jag göra för att kunna uppdatera min 5.7.1 till senaste version 6 (tror det är 6.10 eller så nu)?
Jag har sökt på nätet och hittat förklaringar som pekar på hur man ska göra och att man ska välja uppdatering istället för fullständig men dessa länkar verkar inte fungera längre. Trycker på Köp och hamnar bara i ett läge där jag får välja mellan att betala per månad eller hela årsabonnemanget på ett bräde.
Mycket tacksam om någon kan tala om för mig hur jag ska göra för att hitta en uppdatering av min befintliga 5.7.1.

Jag har drygt 80 000 bilder i mitt arkiv och är nu hyfsat van med LR men besväret när man vill uppdatera till en nyare version har börjat få mig att på allvar tänka på att byta programvara till något annat. Med stor motvilja eftersom jag är fullt nöjd med det resultat jag kan få.

Kanske bättre strunta i denna uppdatering? Mina kamerahus för tillfället behöver inte uppdateringen. Har Nikon D700, D800, V1, V3, CoolpixA samt en Sony A7.
Kanske de nya funktionerna inte ger så mycket...
Det var jag som startade Lightroom 4 tråden hur jag skall göra för att uppgradera till 6. Slutade med en chat med Adobe support där de hänvisade mig att ringa sales support i UK! Tel: 0800 028 0148 måndag till fredag 9-5 svensk tid. Jag förstår inte heller hur Adobe tänker :-(
 

martinot

Aktiv medlem
Det var jag som startade Lightroom 4 tråden hur jag skall göra för att uppgradera till 6. Slutade med en chat med Adobe support där de hänvisade mig att ringa sales support i UK! Tel: 0800 028 0148 måndag till fredag 9-5 svensk tid. Jag förstår inte heller hur Adobe tänker :-(
Stökigt!

Dåligt att de inte kunde ta det vidare internt, utan låter kunderna göra jobbet (både att ta internationella telefonkostnader och att behöva lägga ner ytterligare tid på det hela).

Men det är klart, blir säkert billigare för Adobe på det sättet (och mindre jobb för den som du pratade med på den svenska supporten).
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Här är ett kopierat engelskt svar och ha ditt gamla serienummer till hands så räknas det som uppgradering o halva priset:
1.Go to Adobe.com.
2.Click “Buy” under “Lightroom 6 – $149”.
3.Next to “I want to buy:”, change it from “Full” to “Upgrade”.
4.In “I own” pulldown, select the version of Lightroom you own.
5.Check-out at $79 and download!
 

martinot

Aktiv medlem
Hämta och installera Lightroom 6 (fristående programlicens)

Följ de här stegen om du vill köpa, hämta och installera Adobe Photoshop Lightroom 6 som en produkt med fristående programlicens.

https://helpx.adobe.com/se/creative-cloud/help/download-install-single-app-Lightroom-6.html
Efter att ha följt Adobes egna instruktioner till punkt och pricka kan jag konstatera att det numera inte fungerar att köpa en uppgradering av en perpetuallicens för Adobe Lr i Sverige.

Så för de som vill ha svenskt avtal, svensk version och/eller köpa en uppgradering till företag/organisation i SEK med svensk moms så är det inte längre möjligt.

I Sverige så är det numera endast möjligt att köpa Creative Cloud direkt från Adobe.

Alternativen som återstår är köpa en uppgradering utomlands eller att köpa hela Lr pånytt till fullpris hos ÅF:
https://www.dustinhome.se/product/5010877231/lightroom-6-winmac-sve-esd
 

pdahlen

Aktiv medlem
Jag tror nog att det bara är ett fel på länkningen, all deras information är ju att det ska gå att handla. Kan man köpa från den internationella tro? Försökte också från den sidan men hamnade till slut på samma svenska sida.

Det är nog inget i nya 6an som egentligen är ett behov för att gå från 5an om man har support för sin kamera, jag bytte från 4an och har nog inte använt något nytt än
 

jpgrahn

Aktiv medlem
Tack för hjälpen!

Jag har inte gått vidare med det än.
Skönt att se att man inte är ensam om problemen i alla fall.
Lutar mer och mer åt att försöka hitta något annat istället för LR.
Men det bär emot att lära sig något nytt...

Bästa rådet hittills verkar ju vara att försöka få fatt på en person hos Adobe.
 

GiovanniB

Medlem
Jag uppgraderade, av nån slags misstag/sinnesförvirring från 5.7 till 6. Helt onödigt , finns inget som jag använt i 6:an.
Nu blev nedladdade filen av 6:an korrupt av pga hårddiskfel när jag skulle installera om och att då hitta Lr6 igen hos Adobe var inte möjligt.
Jag har en fungerande Lr5.7 som jag installerade. När den slutar fungera kommer jag aldrig att köpa Adobe igen.
Johan.
 

alfin

Aktiv medlem
Jag uppgraderade, av nån slags misstag/sinnesförvirring från 5.7 till 6. Helt onödigt , finns inget som jag använt i 6:an.
Nu blev nedladdade filen av 6:an korrupt av pga hårddiskfel när jag skulle installera om och att då hitta Lr6 igen hos Adobe var inte möjligt.
Jag har en fungerande Lr5.7 som jag installerade. När den slutar fungera kommer jag aldrig att köpa Adobe igen.
Johan.
Om du har serienumret till LR6 kan du ladda ner härifrån:

https://helpx.adobe.com/lightroom/kb/lightroom-downloads.html

Att köpa den fristående versionen från Adobe Sverige verkar inte fungera. Om det blivit länkfel eller om det är det som kommer att gälla framöver får vi väl vänta och se.
 

jpgrahn

Aktiv medlem
Fungerade inte mitt o martinots råd?
Jag har inte försökt än.
Innan jag ställde frågan så satt jag ett bra tag på egen hand.
Mest är det väl att version 6 har en panoramafunktion som kan vara intressant.
Mitt behov av en version 6 är väl egentligen inte så stort för övrigt. Mina kameror är så gamla att det inte behövs en ny version av den anledningen.
 

Johan.76

Aktiv medlem
Va precis i kontakt med deras support och passade på att fråga om det gick att köpa endast Lightroom. Nej. Blev svaret.
 

jpgrahn

Aktiv medlem
Va precis i kontakt med deras support och passade på att fråga om det gick att köpa endast Lightroom. Nej. Blev svaret.
Hm.
Besviken men kanske inte förvånad.
En uppgradering brukar väl ligga på ca 700 kr. Årkostnaden blir högre med CC.
Visserligen får jag då med Photoshop men för mig som är mer eller mindre analfabet vad gäller avancerad bildbehandling är det inte värt merkostnaden.
Och enbart LR på abonnemang lär väl inte gå?
 

pdahlen

Aktiv medlem
Vad betyder det för oss som har 6an, kommer man inte att lägga in nya kameror eller uppdateringar längre? Är vi i en återvändsgränd?
 
ANNONS